ابعاد پنهان جنگ اوکراین

تحلیلگران اعتقاد دارند جنگ اوکراین نقطه عطفی در روابط بین الملل و آغاز دوره جدیدی در موازنه قدرت جهانی است که مهمترین مشخصه آن پایان سلطه گری غربی ها است.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» در گزارش خود نوشت، جنگ روسیه و اوکراین رویدادی است که می توان آن را نقطه عطفی در تحولات سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان به شمار آورد. این رویدادها بر تحولات سال های آینده و دورنمای روابط بین الملل تاثیرگذار خواهد بود. 

نخستین ویژگی این جنگ آن است که نشان دهنده شکست نظامی غرب در برابر روسیه است. این شکست نخستین ناکامی غربی ها از روسیه است زیرا این دو طرف در دوره جنگ سرد به طور مستقیم با هم درگیر نشده بودند. اکنون ناتو در برابر جنگ افزارهای روسیه دست بسته است و پیشنهادهایی چون تحریم پرواز هواپیماهای روسیه و انتقل تانک های نظامی به اوکراین جنبه عملی به خود نگرفته است.

غربی تنها برخی سلاح های سبک در اختیار اوکراین قرار داده است و آنها سلاح های مناسبی که در این جنگ به اوکراین کمک کند در اختیار این کشور قرار نداده اند.

دومین ویژگی این جنگ آن است که نشان داد نفوذ غربی ها در جهان کاهش یافته است. اگرچه کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه از همپیمانان خود خواسته اند تا به طور آشکار حمله روسیه به اوکراین را محکوم کنند اما بیشتر کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین در مجمع عمومی سازمان ملل از صدور بیانیه ای که روسیه را محکوم کند، خودداری کردند. کشورها خواستار گفت‌وگو و مذاکره و حفظ حاکمیت اوکراین شدند.

ژنرال «استفان تاون سند» فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در آفریقا در نیمه مارس گذشته در کنگره آمریکا گفت برای من بسیار دردناک بود که نیمی از رهبران قاره آفریقا در رای گیری سازمان ملل حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکردند. این بیانگر تاثیر گذاری روسیه و چین بر روند رویدادها است.

رسانه هایی چون «نیویورک تایمز» و «واشنگتن پست» هم نسبت به تمایل کشورهایی مثل عربستان به چین به جای آمریکا هشدار داده اند. 

به نوشته القدس العربی، سومین ویژگی این جنگ آن است که کشورهای جهان پی برده اند ;i بدون استفاده از دلار آمریکا هم می توان فعالیت اقتصادی جهانی را پیش برد. روسیه با همکاری قدرت های بزرگ آسیایی از جمله هند و چین مبادلات تجاری با استفاده از پول ملی دو کشور را آغاز کرده اند.

چهارمین مورد آن است که جنگ اوکراین زمینه را برای پیدایش یک قطب «اورآسیایی» در قالب هماهنگی های روسیه و چین فراهم کرده است. در آینده هند هم به دلیل اینکه از نظر اقتصادی، نیروی انسانی و نظامی وزنه مهمی است به این ائتلاف ملحق خواهد شد. چین این ائتلاف را رهبری خواهد کرد.

حمله روسیه به اوکراین فرصت تاریخی مناسبی را برای چین فراهم کرده است تا جایگاه واقعی خود را در عرصه بین المللی به افکار عمومی جهان ثابت کند. 

روزنامه القدس العربی در بخش پایانی گزارش خود آورد: جنگ اوکراین نقطه عطفی در روابط بین الملل و آغازگر دوره جدیدی در موازنه قدرت جهانی است که مهمترین مشخصه آن پایان سلطه غرب است.

پایان/

۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 18011

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      1 0
      چرا چرت میگی؟
    • احمد IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      0 0
      انشالله که شما واقعیت ها را نوشتید!!!!!؟