۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
باید مراقب شیطان بزرگ، آمریکا بود

۱۹ فروردین ۱۳۵۹ سالروز صدور پیام امام درباره قطع رابطه با آمریکا است. سلسله توطئه‌های مداوم و پی‌در پی آمریکا به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و عکس‌العمل دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی آن کشور نهایتاً‌ منجر به اعلام قطع رابطه آمریکا با ایران توسط کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، شد که با استقبال امام خمینی(س) مواجه گردید و آن حضرت این قطع رابطه را به خیر و صلاح مظلوم قلمداد کردند: «... اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است.» (صحیفه امام، ج۱۲، ص، ۲۳۳)

به گزارش تحریریه، آنچه در ادامه می خوانید یادداشت ارسالی امیررضا واعظ آشتیانی برای این مناسبت است که از نظر می گذرد: 
به بهانه سالروز قطع رابطه ایران با امریکا که در زمان حیات حضرت امام رحمه الله علیه انجام گرفت، به ذکر نکاتی می پردازم. اما قبل از پرداختن به قطع رابطه با آمریکا باید این واقعیت را که تاریخ هم ثبت کرده در نظر داشت که طی چندین دهه انگلیسی ها بر ایران تسلط داشتند و انواع و اقسام جنایت ها، خباثت ها، تجاوزگری ها، غارتگری ها توسط یک دولت روباه صفت مثل انگلیس بر ایران به دلیل سردرمداران بی کفایت و بی لیاقتی در ایران حاکمیت داشتند صورت گرفت. بعد از انگلیسی ها، آمریکایی ها به ایران ورود داشتند که در اصل بعد از جنگ جهانی دوم است و اتفاقاتی که در ایران توسط آمریکایی ها انجام گرفت به مرور ایران را ژاندارم منطقه برای خودشان تلقی کردند و حکومت ایران را در دستشان گرفتند و با اراده آنها هر کاری در ایران انجام می دادند. حتی هیچگاه فراموش نمی کنیم که آمریکایی ها قانون کاپیتولاسیون را برای خودشان داشتند و هرگونه تجاوزگری در حریم ایران برای آنها جرم تلقی نمی شد و الی مسائل و موضوعات مختلف. در زمان آمریکایی ها شاهد کودتاهای رنگارنگی بودیم از جمله کودتای بر دولت مرحوم مصدق که البته مصدق فکر می کرد آمریکایی ها دوست او هستند و به آمریکایی ها متوسل شده بود با توجه به تذکراتی که مرحوم آیت الله کاشانی داده بودند اما آمریکایی ها با یک طراحی درست و برنامه ریزی شده با ریختن یکسری اوباش درون شهرها با یک کودتا مرحوم مصدق را که دولت قانونی داشت به زیر کشیدند و شاه که فرار کرده بود را به ایران برگرداندند.

نکته ای که بدان اشاره می کنم این است که عقبه آمریکا در ایران چگونه بوده و البته اگر بخواهیم به خباثت آمریکا در ایران بپردازیم وقت پاسخگو نیست ولی آنچه مسلم است اینکه آمریکا نه در ایران بلکه در دیگر کشورهای جهان، خباثت های خودش را به نوعی نشان داده است.

سالروز قطع رابطه با آمریکا که حضرت امام فرمان آن را صادر نمودند با توجه به رفتارهایی که آمریکایی ها چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از پیروزی انقلاب صورت دادند، راهی برای مراوده با آمریکا را باز نمی گذاشت و آمریکایی ها همواره بدنبال توطئه و این امر بودند که درحقیقت رژیم ایران را به سمت و سویی ببرند که نامی از جمهوری اسلامی نباشد و بارها توسط عوامل و ایادی خود در ایران این موضوع را مطرح کردند ولی به سرانجام نرسید. آمریکایی ها تا روزی که حضرت امام رحمه الله علیه دستور قطع رابطه با آمریکا را دادند، از هیچ کوششی برای سرنگونی نظام دریغ نکردند. ما شاهد بودیم توطئه هایی از گوشه و کنار کشور اعم از اتفاقات خلق مسلمان در تبریز، اتفاقات کردستان، گنبد، آمل، حتی در جنوب کشور، خلق عرب و الی مسائل دیگر را کم نداشتیم که آمریکایی ها به هر وسیله ای می خواستند که جمهوری اسلامی را به چالش بکشند چراکه باور داشتند جمهوری اسلامی تازه پا گرفته و از اقتدار نظامی و اطلاعاتی محدود برخوردار است و یکسری فعالیت های آنها می تواند باعث شود که جمهوری اسلامی ایران به زعم آنان سرنگون شد.

لذا حضرت امام با درک وسیعی که نسبت به شرایط جهان داشتند و بالاخص آمریکایی ها را به تجربه دیده بودند که چه رفتارهایی از خود نشان می دادند لذا بعد از تسخیر لانه جاسوسی، حضرت امام قطع رابطه با آمریکا را اعلان نمودند و از این رو فرازو فرودهایی را از آن زمان تا به امروز از آمریکایی ها داشتیم.

البته آمریکایی ها همیشه به دنبال دشمنی بودند و هیچگاه به این سمت نیامدند که از خودشان یک حسن نیتی نشان دهند. ما شاهد بودیم که در بحث کودتاها، خیانت ها و توطئه هایی که کردند و همچنین حمله به طبس و ناکام بودنشان در حمله به طبس و یکسری از این مسائل را از آمریکایی ها از ابتدای قطع رابطه شاهد بودیم.

آنها انواع و اقسام کودتاها را طراحی کردند، رفتارهای غیرمتعارف از آمریکایی ها بسیار فراوان دیدیم. در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که آمریکایی ها چگونه به صدام کمک می کردند. البته در آن زمان کشورهای مختلف به صدام کمک می کردند بالاخص کشورهای حاشیه خلیج فارس که به لحاظ مالی کمک می کردند. زدن هواپیمای ایرباس مسافربری در فراز خلیج فارس توسط امریکایی ها و الی مسائل مختلف را از طریق رفتارهای امریکا شاهد بودیم.

نکته مهمتر اینکه آمریکایی ها قریب به چهل سال است که ما را تحریم کردند. تحریم های متنوع و با فشارهای فراوان. لذا ما مقاومت کردیم و به خودباوری رسیدیم و این قطع رابطه با آمریکا توسط امام نعمات زیادی برای ما داشت. حداقل این بود که به خودکفایی و همچنین به یکسری باورهای خود رسیدیم. هرچند که کارشکنی آمریکایی ها هم در یکسری مسائل اثرات منفی داشته اما ما راه خودمان را با رهبری نظام به نقطه مناسبی رساندیم. البته که می توانیم شرایطمان را بهتر از این هم داشته باشیم.

دلایل قطع رابطه با آمریکا توسط امام را همانطور که اشاره کردم به پرونده سیاه آمریکایی ها برمی گردد که کاملا مشهود است و از این رو ما در این چهار دهه شاهد بودیم که آمریکایی ها هیچ گاه به دنبال نشان دادن حسن نیت نبودند. و حتی سر میز مذاکره هم حسن نیتی از خود نشان ندادند بلکه از مذاکراتی که از گذشته تاکنون داشتیم جز فریب، نیرنگ چیزی از آمریکایی ها شاهد نبودیم و این خودش یکی از موضوعاتی است که وجود دارد.

آمریکایی ها نه تنها رویه شان را نسبت به ایران عوض نکردند بلکه با روشهای مختلف و طراحی های متنوع به مبارزه با ایران برخاستند. و آنها در هیچ یک از مذاکراتشان حسن نیت نداشتند و به وعده ها و قول های خودشان عمل نکردند و حتی به امضای خودشان نیز احترام نگذاشتند. و آنها نشان دادند که یک دولت یاغی، خودخواهِ سلطه طلبی هستند که تحمل جمهوری اسلامی ایران را در جغرافیای سیاسی جهان ندارند.

آنها همواره به دنبال براندازی جمهوری اسلامی ایران هستند. هر از گاهی برخی از آنها ادعا می کنند که به دنبال براندازی نیستیم ولی واقعیت امر این است که آمریکایی ها متوجه این موضوع شده اند که دیگر دوران براندازی در جمهوری اسلامی ایران تمام شده. آنها با فشارهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و رسانه هایی که در اختیار دارند، هزینه های کلانی که در رسانه های بین المللی علیه ما می کنند، قصد دارند که با این رویه ها جمهوری اسلامی را به زانو درآورند. و نکته مهمتر اینکه آنها به دنبال این هستند که با عوامل تراشی در داخل ایران در سطوح مختلف افرادی را داشته باشند که نقش پادوهای آنها را در ایران عملیاتی کند.

آمریکایی ها می دانند که از لحاظ نظامی نمی توانند وارد کارزار با ایران شوند چرا که منافع آنها در سرتاسر منطقه و حتی در خود منطقه هم به مخاطره خواهد افتاد. لذا آمریکایی ها گزینه نظامی را فراموش کردند و تلاششان بر این است که با اتخاذ رویه ها و اعمال نقشه های دیگر از جمله تحریم و مسائل فرهنگی به مبارزه با ایران بپردازند. با این توصیفات، وقتی چنین مسائلی را می بینیم دیگر راهی نمی ماند که بخواهیم با آمریکایی ها رابطه ای داشته باشیم.

رابطه با آمریکا چه مزیتی برای ما می تواند داشته باشد؟ مگر ما شاهد نیستیم که ترکیه دربست در اختیار آمریکاست. اما چه اتفاقی افتاد؟ در خود ترکیه هم می بینیم که آمریکایی ها یک یک آلترناتیوی را دارند که اگر احیانا بتوانند دولت ترکیه را سرنگون کنند آلترناتیوشان را در آنجا قرار دهند. همانگونه که امروز شاهد هستیم اقتصاد ترکیه هم به هم ریخته و ارزش پول ترکیه توسط آمریکایی ها با نقشه هایی که کشیدند، تنزل پیدا کرده. پس ارتباط با آمریکا برای هیچ کشوری منفعت ندارند مگر اینکه امریکایی ها احساس منفعت برای خودشان بکنند و آنگاه است که یک دولتی را حمایت کنند.

در هر صورت شرارت های آمریکا که همواره با توطئه، تجاوز، بی قانونی حتی در عرصه بین المللی است، ادامه دارد و هیچ اطمینانی به دولت آمریکا نیست. رهبر معظم انقلال بارها و بارها تاکید کردند که آمریکا قابل اعتماد نیست و این یک واقعیت انکارناپذیر است. و اکثر کشورهای دنیا حتی آنهایی هم که با آمریکا دوست هستند، می دانند که در زمان مناسب آمریکایی ها از آنها عبور می کنند. لذا آمریکا قابل اعتماد نیست و ارتباطش در شرایط فعلی برای ما منفعتی ندارد جز ضرر همانطور که ۴۰ سال است با آمریکایی ها ارتباط نداریم و آنها فقط به شرارت خود ادامه دادند و ما مسیر و هدف خودمان را داریم دنبال می کنیم.

لذا امام به درستی تصمیم شجاعانه، عالمانه و قاطعانه گرفتند که ارتباط با یک شرور بین المللی به اسم آمریکا را در دستور کار قرار دهند و رهبری نظام هم این رویه را تا به امروز ادامه دادند و نکته مهمتر اینکه آمریکا در افکار عمومی مردم ایران منفور است. یعنی غالب مردم ایران نسبت به آمریکا نگاه مثبتی ندارند و خود این یک بستر و زمینه ای است که نشان دهد ارتباط با آمریکا برای ما منافعی نخواهد داشت جز اینکه برای ما مزاحمت داشته باشد و با عوامل منطقه ای خودش شرارت ایجاد کند. و نکته پایانی اینکه امروز شاهد هستیم که هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها، مبنای فضای خاورمیانه را بر دشمنی بین مسلمان ها گذاشته اند و نان آنها در این دشمنی است که متاسفانه بین مسلمان ها ایجاد شده و تربیت گروه های تفکیری و اینکه آنها را به عنوان عاملی برای تفرقه انتخاب کردند و دارند هزینه می کنند.

کشورهای اسلامی را درگیر کردند و اسرائیل نطفه ای که از ابتدا به عنوان یک ناخلف در منطقه بسته شده، ابزار نفاق توسط برخی از سران خودفروخته منطقه شده که آنها در مسیری قرار بگیرند تا دشمنی خودشان را نسبت به مردم خودشان حتی بین مسلمانان منطقه دامن بزنند. در هر صورت امریکا هیچ منفعتی متاسفانه برای ما ندارد و اگر روزی خوشبینانه به آمریکا نگاه کنیم، مطمئن باشیم که ضربه خواهیم خورد. لذا مراقب شیطان بزرگ که حضرت امام بارها به آن اشاره داشتند، باید بود که آنهم آمریکاست.

منبع: پرتال امام خمینی

پایان/

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
کد خبر: 18090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 0
      برای من به عنوان یک ایرانی شیطان بزرگ آن مسئولی است که از پول بیت المال کشور دزدی می کند تا هزینه عیش و نوش فرزندش در آمریکا را جور کند