معروفترین تخم مرغ شانسی دنیا در کنار محصولات نستله بدلیل مسمومیت جمع آوری شد

به دنبال شیوع مسمومیت غذایی، برخی محصولات از جمله شکلات‌ها و انواع خاصی از پنیر و پیتزاها در آستانه جشن‌های عید پاک در سراسر اروپا جمع‌آوری می‌شوند.

به گزارش تحریریه، شکلات‌های تخم مرغی شرکت «کیندر» از جمله این محصولات است که اغلب کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، بلژیک، آلمان، ایرلند، لوکزامبورگ و دانمارک پس از ثبت مواردی از مسمومیت غذایی حاصل از مصرف آن برای جمع‌آوری این محصول نزد خریداران فراخوان داده و خواستار حذف آن از قفسه‌های فروشگاه‌ها شده‌اند.

مسئولان بخش بهداشت در کشورهای اروپایی همزمان مشغول بررسی و یافتن عامل مسمومیت غذایی ناشی از نوعی باکتری موسوم به سالمونلا در این محصول شرکت ایتالیایی تولید کننده شکلات‌های کیندر هستند.

نخستین موارد مسمومیت ناشی از باکتری سالمونلا در بریتانیا شناسایی شد؛ بررسی نهاد ناظر بر مواد غذایی در انگلیس نشان داد که شکلات‌هایی که باعث مسمومیت چند نفر از جمله تعدادی کودک شده آلوده به باکتری سالمونلا است.

این در حالیست که آژانس ایمنی غذای اروپا (EFSA) و مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (ECDC) اعلام کرده‌اند که تا پنج آوریل دست کم ۱۳۴ مورد مسمومیت ناشی از آلودگی به این باکتری در هفت کشور مختلف شناسایی شده و عمده مبتلایان را نیز کودکان تشکیل می‌دهند.

از نگاه این دو نهاد ناظر اروپایی، نسبت بالا و غیرمعمول موارد بستری کودکان در بیمارستان‌ها از جمله شاخصه‌های شیوع این بیماری است.

علاوه بر شکلات‌های کیندر، برخی از پیتزاهای تولید شده توسط شرکت ایتالیایی صنایع غذاییِ «بویتونی» به دلیل احتمال آلودگی به باکتریِ «اشریشیا» از بازار و نزد مشتریان جمع‌آوری شده‌اند.

به این مجموعه می‌توان انواعی از پنیرهای تولید شده توسط «لاکتالیس»، شرکت فراورده‌های لبنی فرانسوی را به ظن آلودگی به باکتری عفونت‌زای «لیستریا» اضافه کرد.

پنیرهای لاکتالیس
شرکت تولید کننده فراورده‌های لبنیِ لاکتالیس در فرانسه هم اکنون برای جمع‌آوری تعدادی از پنیرهای تولیدی خود فراخوان داده است.

این فراخوان در واقع نوعی هشدار نسبت به احتمال ابتلا به لیستریوز، نوعی عفونت جدی ناشی از باکتری لیستریا است که ممکن است در برخی محصولات این شرکت وجود داشته باشد.

لاکتالیس ابتدا تنها برای جمع‌آوری دو نوع پنیر شیرخام فراخوان داد اما روز جمعه هشتم آوریل این فراخوان را به برخی محصولات بیشتر با نام‌های تجاری مختلف که از همان شیرخام تولید شده توسط یک مزرعه تامین کننده تولید می‌شوند، تعمیم داد.

کارشناسان بهداشتی این شرکت احتمال می‌دهند که شیر خام تولید شده در مزرعه تامین کننده ممکن است کانون انتشار آلودگی در محصولات فراخوان شده باشد.

پنیرهایی که برای جمع‌آوری آنها فراخوان داده شده از اواسط ماه مارس در سراسر فرانسه توسط فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای به مشتریان عرضه شده است.

شکلات‌های کیندر
آژانس استاندارد غذایی بریتانیا FSA اخطاریه‌ای برای فراخوان تعدادی از محصولات شرکت شکلات سازی کیندر که تحت لیسانس شرکت چند ملیتی فیریرو در آرلونِ بلژیک تولید می‌شوند، صادر کرده است.

این محصولات شامل شکلات‌های تخم‌ مرغی با نام تجاری «کیندر سورپرایز» و «کیندر مینی» می‌شوند که در پی بررسی‌های به عمل آمده از سوی مقامات بهداشتی بریتانیا ارتباطی میان مصرف این محصولات و مسمومیت ناشی از باکتری سالمونلا به دست آمده است.

گفته می‌شود که دست کم ۶۳ مورد مسمومیت غذایی ناشی از باکتری سالمونلا پس از مصرف این دو محصولِ شرکت فیریرو کیندر شناسایی و ثبت شده است.

سازمان ایمنی مواد غذایی ایرلند نیز برای جمع‌آوری این محصولات فراخوان داده و اعلام کرده که دست کم ۱۰ مورد مشابه مسمومیت ناشی از سالمونلا که قبلا در بریتانیا نیز مشاهده شده بود در این کشور شناسایی شده است.

در فرانسه نیز مقامات بهداشتی از شناسایی ۲۱ مورد ابتلا به همین سویه از بیماری حاصل از آلودگی به باکتری خبر داده و یادآور شده‌اند که دست کم هشت نفر از مبتلایان در بیمارستان بستری شده اند. آژانس بهداشت فرانسه میانگین سنی مبتلایان 4را ۴ سال اعلام کرده است.

پیتزاهای منجمد شرکتِ بویتونی
شرکت ایتالیایی صنایع غذاییِ «بویتونی» که زیر مجموعه شرکت بزرگ «نستله» به شمار می‌آید پس از دریافت گزارش‌هایی از موارد جدی عفونت به باکتری «اشریشیا» در میان مصرف کنندگان محصولات خود برای جمع‌آوری پیتزاهای منجمد فراخوان گسترده‌ای نزد مشتریان و فروشندگان انجام داد.

این فراخوان عمدتا برای جمع آوری نوعی پیتزای منجمد محصول این شرکت با نام تجاری «فِرِش‌آَپ» Fraich'Up (فرایچ آپ با تلفظ ایتالیایی) صورت گرفته است.

در فرانسه، دفتر دادستانی پاریس تحقیقاتی را در خصوص شیوع بیماری عفونی ناشی از باکتری اشریشیا پس از مصرف پیتزاهای تولید شده توسط شرکت بویتونی آغاز کرده است.

در تحقیقات این پرونده بررسی موارد اتهامی چون «قتل غیر عمد»، «فریبکاری» و «به خطر انداختن جان دیگران» نیز لحاظ شده است.

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که دو کودک پس از مصرف پیتزای تولید شده توسط شرکت ایتالیایی جان خود را از دست داده‌اند، اگر چه هنوز ارتباط قطعی میان مرگ این افراد و مصرف پیتزا در هر دو مورد تایید نشده است.

محصولات این شرکت تاکنون در فرانسه، بلژیک و لوکزامبورگ برای جمع‌آوری فراخوان شده‌اند، این در حالیست که پیتزاهای منجمد شرکت بویتونی پیش‌تر در چند کشور دیگر اروپایی از جمله سوئیس، آندورا، سن مارتین و اسلوونی و نیز ۱۵ کشور آفریقایی توزیع شده‌اند.

نستله، مالک شرکت بویتونی روز ۱۸ مارس گذشته فراخوان گسترده‌ای را برای جمع آوری محصولات مشکوک و آلوده به باکتریِ این شرکت انجام داد.

بر اساس بیانیه ای که پایان مارس توسط اداره کل نظارت بر بخش سلامت و بهداشتِ فرانسه منتشر شد، تجزیه و تحلیل‌های به عمل آمده از زمان آغاز این فراخوان نوعی ارتباط میان چندین مورد آلودگی به باکتریِ اشریشیا و مصرف پیتزاهای منجمد با نام تجاری «فِرِش‌آَپ» متعلق به شرکت بویتونی را مورد تایید قرار داده است.

از مصرف‌کنندگان محصولات یاد شده در کشورهایی که فراخوان در آن انجام شده خواسته شده است این محصولات را یا به فروشگاه‌ها برگردانند و یا دور بیاندازند.

منبع: یورونیوز

پایان/

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
کد خبر: 18151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =