تکرار فضای جنگ سردی در اروپا

به اعتقاد تحلیلگران جنگ اوکراین تکرار دوره جنگ سرد است که در آن واشنگتن با روسیه هراسی و جریان سازی رسانه ای، فضا را در سراسر قاره اروپا علیه کاخ کرملین متشنج می کند و در عرصه های انرژی، تسلیحاتی و سیاست داخلی منافع کلانی را نصیب خود می سازد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «البیان» امارات در گزارش خود به قلم «ایمن سمیر» تحلیلگر اماراتی درباره محاسبات آمریکا در بحران اوکراین نوشت، هر روز نشانه های راهبرد آمریکا در بحران اوکراین آشکار می شود. در این راهبرد آمریکا عجله ای برای پایان دادن به این بحران ندارد.

نگاهی به جزئیات موضع آمریکا از زمان آغاز بحران اوکراین نشان می دهد که همه راه حل هایی که از سوی واشنگتن ارائه می شود در دو مسیر پیش می رود. آمریکا یا تحریم هایی را علیه روسیه اعمال می کند یا اینکه سلاح های کشنده ای در اختیار اوکراین  قرار می دهد. این کشور طی هفته های گذشته هیچ گونه ابتکار عملی که در پایان دادن جنگ نقش آفرین باشد، ارائه نکرده است. 

آمریکا به گرفتاری روسیه در اوکراین به عنوان فرصتی تکرار نشدنی برای رسیدن به شماری از دستاوردهای سیاسی، نظامی، اقتصادی و ژئوپلتیک نگاه می کند. در راس این گرفتاری ها، افزایش شکاف میان کشورهای اروپایی و روسیه است که سبب می شود کشورهای اروپایی از نظر سیاسی، امنیتی و نظامی بیشتر از قبل به واشنگتن وابسته شوند و بار دیگر آمریکا جایگاه ژئوپلتیک خود را در اروپا تقویت سازد و این به ضرر روسیه خواهد بود.

Ukrainian security forces guard Independence Square in central Kyiv on Wednesday. U.S. President Joe Biden has applauded the heroism and resilience of the Ukrainian people in their war to thwart Russian aggression.  | LYNSEY ADDARIO / THE NEW YORK TIMES

به عنوان مثال در حوزه انرژی آمریکا موفق شده است کشورهای اروپایی را به فکر کردن در مورد چشم پوشی از واردات نفت، گاز و زغال سنگ از روسیه و تلاش برای جایگزین کردن انرژی روسیه وادار سازد. آمریکا موفق شده است آلمان را متقاعد سازد تا خط انتقال گاز «نورد استریم ۲» روسیه را متوقف کند. 

در حالی که فروش گاز مایع آمریکا به اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی به طور کامل متوقف شده بود اکنون قرار است کشورهای اروپایی در سال جاری ۲۶ درصد از نیازهای خود به گاز مایع را از طریق آمریکا تامین کنند. این اتفاق در زمینه انرژی به آمریکا کمک خواهد کرد.

تکرار دوباره جنگ سرد

طبق این گزارش، کارخانه های تولید تسلیحات آمریکا به ویژه شرکت های «لاکهید مارتین» و «ریتیون» بر این باورند که جنگ اوکراین فرصتی را برای آمریکا فراهم کرده است که طی ۳۰ سال گذشته از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوری فراهم نشده بود. زیرا پایان جنگ سرد سبب کاهش مشتریان سلاح های آمریکا در اروپا شد و این کشورها ترجیح می دادند که بیشتر ثروت خود را در عرصه های توسعه و بهداشت هزینه کنند.

اکنون اما جنگ اوکراین بار دیگر روح تازه ای را در شرکت های سلاح سازی آمریکا دمیده است.

آمارها نشان می دهد که افزایش هزینه های نظامی کشورهای عضو ناتو و کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و ائتلاف هایی نظیر «اوکوس» و «کواد» به حساب شرکت های سلاح سازی آمریکا واریز می شود. به عنوان مثال آلمان که بودجه نظامی خود را به مقدار ۵۰ میلیارد یورو افزایش داده است و صندوق دیگری به ارزش ۱۰۰ میلیارد یورو برای به روز رسانی ارتش خود اختصاص داده است، در آینده میلیاردها دلار از سامانه های موشکی و جنگنده های آمریکایی خریداری خواهد کرد. این موضوع درباره دیگر کشورهای اروپایی و همپیمانان آمریکا در اروپا و آسیا هم صدق می کند.

این روزنامه اماراتی در بخش پایانی گزارش خود آورد: آمریکا بر روی ادامه جنگ اوکراین حساب باز کرده است. این کشور از موضوع روسیه هراسی و روند بحران اوکراین و پیامدهای آن بر بازار مواد غذایی بهره می برد تا فضا را در سراسر قاره اروپا علیه روسیه متشنج کند. همچنین کاخ سفید اعتقاد دارد که عملکرد «جو بایدن» درباره بحران اوکراین سبب می شود که هواداران وی بتوانند در انتخابات میان دوره ای کنگره  پیروز شوند.

پایان/

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 18252

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =