بازاری که 5000 درصد سود به سرمایه گذار می دهد!

بازاری که 5000 درصد سود به سرمایه گذار می دهد پس از یک سال کش و قوس در دسترس سرمایه گذاران خرد قرار گرفته است.

به گزارش تحریریه، بازاری که 5000 درصد سود به سرمایه گذار می دهد پس از یک سال کش و قوس و انتشار اخبار متناقض درباره زمان حرکت آن در دسترس سرمایه گذاران و به خصوص سرمایه گذاران خرد قرار گرفته است. 

این بازار چیزی نیست جز بازار سنتی طلا! که در دوره تاخت و تاز بازارهای سفته بازانه جدید مانند سهام، رمزارزها و ... توانسته است پس از یک دوره فترت 12 ساله به میدان باز گردد که این دوران جدید تقریبا 10 سال به درازا خواهد کشید و فرصت جالبی را برای سرمایه گذاران ایرانی که سرمایه خرد دارند که نمی توانند از آن در تولید استفاده کنند، فراهم می کند. 

بازار طلا حباب منفی سنگینی دارد که رقابت آمریکا با قدرتهای رقیب مانع از افزایش قیمت آن شده است، اما زمان برای قدرت هژمون گرفتار در انبوه مسائل حل نشده جهانی در حال اتمام است و نمی توان واقعیت را پنهان و بازار را برای همیشه دستکاری کرد.

هنری کیسینجر مرد کهنه کار در سیاست خارجی آمریکا که وی را فیلسوف سیاست بین الملل می دانند؛ در دهه هفتاد معتقد بود که سیاست خارجی مانند بازی پوکر است که باید ورق ها را از رقیب پنهان کرد، اما وی درباره سیاست خارجی در عصر حاضر می گوید که سیاست بین الملل مانند بازی شطرنج است که همه بازیگران عرصه را می بینند و از تمام قدرت و کیفیت قدرت رقیب اطلاع دارند، اما برنده را نوع بازی و حرکت با مهره ها تعیین می کند. 

آمریکا و چین به خوبی می دانند که چه می خواهند. آمریکا می خواهد چین و سایر قدرتها را متلاشی کند تا همچنان در صدر نظام جهانی باقی بماند، و چین نیز می خواهد از هر فرصتی برای به زیر کشیدن هژمون و تبدیل نظام بین الملل به یک نظام چند قطبی به عنوان حداقل خواسته استفاده کند. اگر توانست هژمونی چینی راه بیاندازد که چه بهتر و در غیر این صورت نظام چند قطبی که کوپن های رایگان دلار در آن جایگاهی نداشته باشد از نظام امریکایی دلارمحور کنونی بهتر است. 

در این پیوند، چینی ها از سال 2008 شروع به خرید طلا کرده و با یک تردستی و جادوجمبل مالی، تمام طلایی را که به اسم بانک های خصوصی خریداری کرده بودند در اختیار بانک مرکزی این کشور قرار دادند، تا باعث بهت فدرال رزو شده باشند. 

اگرچه ورود گلدمن ساکس در سال 2011 باعث برهم خوردن حمله اژدهای زرد به هزمونی دلار شد، اما چین و روسیه با علم به اینکه انتهای این بازی پیروزی است به طور ممتد بر ذخایر طلای خود افزودند و سهم دلار را در سبد ذخایر خود کاهش دادند، و به انتظار نشسته اند تا منطق بازار و هجوم خریداران برای خرید طلا باعث عقب نشینی فدرال رزرو شود که گریزناپذیر است. درست مانند سال 1971 که صف های طولانی برای خرید طلا با افزایش قیمت برچیده شد، این بار نیز این اتفاق خواهد افتاد و دیر و زود داشتن به معنای سوخت و سوز داشتن نیست. 

افزایش قیمت طلا بعید است تا پایان سال 2022 میلادی به 2500 دلار در هر اونس نرسد که به معنای افزایش 30 درصدی نسبت به ابتدای سال میلادی است، اما سرمایه گذاران ایرانی می توانند بی خیال این درصدها شده و برای حفظ قدرت خرید خود و حتی کسب سود، نوع دیگری بیاندیشند. 

شاید گفتن اینکه هر اونس طلا تا سال 1410 به 10 هزار دلار می رسد کمی عجیب به نظر برسد، اما واقعیت است و 4 برابر شدن قیمت طلا در یک یازه زمانی 20 ساله بارها اتفاق افتاده است و این بار هم اتفاق خواهد افتاد. برای سرمایه گذاران خارجی که با مالیات های سنگین بر عایدی سرمایه محاصره شده اند، 300 درصد سود در کمتر از 10 سال عدد کمی نیست، اما آنها مانند سرمایه گذاران ایرانی مشکل جهش های دوره ای در نرخ برابری ریال را ندارند. 

متاسفانه خبری از اصلاح در نظام بانکی کشور نیست و مسئولان به اظهارنظرهای بی پایان و کسالت آور درباره کنترل قیمت کالاها در سطح خرده فروشی و بازدید از بازار متمرکز هستند که بدون شک هرگز به سرانجام نخواهد رسید و بار دیگر رالی قیمت ارزهای خارجی را پس از چند سال از سر خواهد گرفت.

نتیجه اینکه در بازه زمانی 9 سال آینده، شاهد یک جهش ارزی از 8 تا 20 برابر با میانگین 14 برابر در بازار ارز ایران خواهیم بود که به معنای 6400 درصد افزایش در قیمت طلا و دلار به صورت ترکیبی است که نصیب دارنده طلا خواهد شد. البته 1400 درصد از این افزایش به وسیله تورم بالای دلار پس گرفته می شود، اما در نهایت سود 5000 درصدی نصیب سرمایه گذاران ایرانی می شود که در بازارهای موازی مانند املاک تنها می تواند 2000 درصد سود کنند. بازارهای دیگر مانند سپرده گذاری در بانک که بلاوجه است و بازار سهام نیز پیچیدگی خاص خود را دارد و باید با تخصص وارد آن شد. 

کسب و کار سنتی زنان خانه دار به مرکز توجه تمام بازارهای سفته بازانه تبدیل خواهد شد و سفته بازی با مرکزیت طلا به یک سرمایه گذاری بدون ریسک در دهه اخیر تبدیل می شود. البته اگر کسی امکان و صبر 10 ساله داشته باشد. پیش بینی قیمت طلا تا 10 سال آینده ساده ترین کار در تمام بازارها است!

پایان/

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۳
کد خبر: 18334

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =