لغو ممنوعیت صادرات برخی محصولات کشاورزی

سخنگوی گمرک ایران با اشاره به لغو ممنوعیت صادرات ۴ محصول کشاورزی، گفت: صادرات این محصولات در حال حاضر ممنوع نیست.

به گزارش تحریریه، سید روح‌الله لطیفی درباره ممنوعیت صادرات تعدادی محصولات کشاورزی اظهار کرد: طبق نامه وزارت جهاد کشاورزی صادرات چهار محصول کشاورزی سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و بادمجان به دلیل تنظیم بازار بررسی می‌بایست ممنوع می‌شد که به دلیل مباحث کارشناسی و فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، نامه مذکور به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد.

سخنگوی گمرک ایران افزود: بر اساس قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید و تنظیم بازار در بخش کشاورزی است و گمرک هم مجری قوانین و بخشنامه‌های قانونی است.

وی گفت: به دلیل تغییر نظر وزارت جهاد در گفتگوهای شفاهی این موضوع به گمرکات اجرایی ابلاغ نشده و مقرر شده است که تغییراتی در این تصمیم از سوی وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شود.

لطیفی افزود: ممکن است وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات را تبدیل به افزایش تعرفه عوارض صادراتی کند و بر اساس مباحث مطرح شده محصولات گلخانه‌ای گوجه یا بادمجان نیز شامل محدودیت یا افزایش عوارض صادراتی نشود.

وی ادامه داد: معمولاً بر اساس چند روش نسبت به تنظیم بازار اقدام می‌شود. یکی از روش‌ها افزایش تعرفه عوارض صادراتی است. روش دیگر ممنوعیت صادرات کالاهایی که در بازار داخل با کمبود مواجه شده‌اند و روش سوم هم تنظیم بازار با واردات بدون از دست دادن بازار صادراتی است، از آنجایی که در شرایط تحریمی کشور واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، مرسوم نیست معمولاً از روش سوم برای تنظیم بازار استفاده نمی‌شود.

منبع: مهر

پایان/

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
کد خبر: 18376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =