کمک های سخیف و بخیلانه دولتی به فرزندآوری در مقایسه با کشورهای غربی

کمک های سخیف و بخیلانه دولتی به فرزندآوری در مقایسه با کشورهایی که ادعای مقامات ایرانی را ندارند عجیب به نظر می رسد.

به گزارش تحریریه، کمک های سخیف و بخیلانه دولتی به فرزندآوری و تشویق افزایش جمعیت، در مقایسه با کشورهایی که ادعای مقامات ایرانی را ندارند عجیب به نظر می رسد. این کشورها به جای وام دادن ارقام خرد و بی خاصیت و پس گرفتن پول از مردم به کمک های سنگین به فرزندآوری مشغول هستند که نشان می دهد رویکرد به جمعیت در آنها مانند ایران کاسبکارانه و بخیلانه نیست.

مصطفی قمری‌وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

«بانک مرکزی ابلاغیه افزایش سقف اعطای ‎وام قرض‌الحسنه فرزندآوری را در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۱ تا پایان هفته به شبکه بانکی ابلاغ می‌کند. برای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و برای فرزندان دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. به ازای فرزند پنجم و به بعد هم ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. همچنین مبلغ وام قرض‌الحسنه ودیعه، خرید، ساخت ‎مسکن با بازپرداخت ۲۰ ساله هم برای خانواده‌های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم به بعد شده یا هستند به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته که این موضوع نیز تا پایان این هفته به شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد.»

ببینیم در سایر کشورهای غیرمدعی چه خبر است. در انگلیس به هر فرزند از طرف دولت تا سن 18 سالگی ماهانه 350 پوند پرداخت می شود. درحالیکه درآمد خانوارهای انگلیسی با یک شاغل به طور متوسط 2000 پوند در ماه است، کمک 350 پوندی معادل 17 درصد حقوق یک کارمند متوسط در دولت و یا بخش خصوصی محسوب می شود. مانند اینکه به هر فرزند توسط دولت ایران ماهانه نزدیک به 2 میلیون تومان از طرف دولت پرداخت شود. ضمن اینکه انبوهی از خدمات اجتماعی مانند حمل و نقل عمومی و ... هم به افراد تا سن 18 سالگی به طور رایگان خدمات ارائه می دهند.

در آلمان به هر فرزند تا سن 18 سالگی ماهانه 300 یورو پرداخت می شود و مزایای دریافت خدمات رایگان اجتماعی را نیز دریافت می کند که در مقایسه با وضعیت ایران، نشان از توجه واقعی دولت به مقوله فرزندآوری است. 

در فرانسه، خانوارهایی با بیش از ۲ فرزند ماهانه حداقل 131.5 یورو کمک هزینه دریافت می‌کنند و خانواده‌هایی که ۳ فرزند داشته باشند هم ماهانه حدود ۳۰۲٫۸ یورو دریافت می‌کنند. برای هر فرزند بیش از این تعداد، ۱۷۰ یورو به مبالغ فوق اضافه می‌شود.

 در این کشورها وام ارزان قیمت بانکی با بهره بسیار اندک برای همگان در دسترس است و امتیازی محسوب نمی شود، اما در ایران کمک به خانوارها را به یک وام اندک و سخیف تقلیل داده اند که هیچگونه کمکی به خانوارها محسوب نمی شود. با 20 میلیون تومان وام که کاری نمی شود کرد، اما وام 100 میلیون تومانی هم تنها 35 درصد از هزینه های خرید ارزان ترین خودرو بازار یعنی پژو 206 را پوشش می دهد. 

پایان/

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 18401

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یک ایرانی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      2 0
      چی بگم میترسم توهین به مسئولینمان باشد؛که این نادانهامنافع وذخائراین ملّت راگویا که ارث پدرشونه که ازخانواده ای فرزندآوردریغ میکنند.
    • قدیری ابیانه IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      0 2
      این مطلب بدون توجه به توان اقتصادی کشورها نوشته شده است. خجالت بکشید از نوشتن چنین مطالبی که چنین مقایسه هایی را انجام می دهد. مثل اینکه بگوییم نویسنده این مقاله باید خجالت بکشد که امکاناتی را که مردان ثروتمند در اختیار فرزندانشان می‌گذارند در اختیار خانواده خود نمی گذارد. انگلستان کلی از کشورها را غارت کرده و می کند. درآمد سرانه آلمان ده برابر درآمد سرانه ایران است. در هر خانواه انگلیسی ۳ نفره دو نفر کار می کنند و در ایران از هر ۳.۷۵ نفر یک نفر. ساعت مفید کاری در انگلستان بسیار بالاست. تعطیلات سالانه در آمریکا ۸ روز و در ایران ۲۷ روز است.