محاصره کامل نازی ها در 4 مایل مربع

روسیه به طور کامل کنترل شهر بندری ماریوپل اوکراین را به دست گرفته و تنها کارخانه فولاد این شهر و پناهگاه امن زیر آن که سربازان آزوفی در آن پنهان شده اند، به دستور «ولادیمیر پوتین» در محاصره باقی مانده است.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» نوشت، شهر بندری ماریوپل اوکراین به طور کامل در تسخیر نیروهای روسی قرار گرفته و تنها کارخانه فولاد این شهر به دلایلی خاص هنوز به دست روس ها نیفتاده است.

 در حالی که خبرگزاری‌ها از پناه گرفتن صدها غیرنظامی، در پناهگاه‌های زیرزمینی کارخانه فولاد آزوف‌ ماریوپل خبر می‌دهند، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به وزیر دفاع این کشور دستور داد تنها به محاصره این کارخانه ادامه داده و اجازه ندهند حتی یک پشه هم از آنجا فرار کند.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، در این نشست به پوتین گفت که بیش از ۲ هزار نظامی اوکراینی در کارخانه فولاد آزوف‌ باقی مانده‌اند.

گفتنی است زیر زمین این کارخانه بزرگ بازمانده از دوران شوروی سابق برای مقابله با حمله اتمی ده ها متر زیر زمین حفر شده است. نیروهای اوکراینی از چندسال قبل با همکاری ناتو بخش هایی از این پناهگاه را بازسازی کردند و مورد استفاده قرار دادند. گفته می شود بیشتر سربازان آزوفی اوکراین که از قضا متهم به کشتار و اقدامات نژادپرستانه هستند در این قسمت پناه گرفته اند. کشورهای غربی تلاش بسیاری دارند تا از طریق مذاکره مسیر فرار امنی را برای آن ها فراهم کنند.

استحکام این بخش زیرزمینی به اندازه ای زیاد است که رئیس‌جمهوری روسیه به وزیر دفاع خود تاکید کرد حمله به این منطقه صنعتی بزرگ ممکن است جان تعداد بیشتری از سربازان روسی را بگیرد پس حمله به آنجا بیهود است و تنها باید افراد داخل کارخانه در محاصره بمانند.

پیش از این قرار بود که نیروهای روسیه به این منطقه صنعتی و کانال‌های زیرزمینی آن حمله کنند، اما رئیس‌جمهوری روسیه این نقشه را غیرعقلانی و بی‌ ثمر عنوان کرد. 

کاخ کرملین ضرب‌الاجلی را برای افراد داخل پناهگاه کارخانه تعیین کرده بود تا خود را تسلیم کنند، اما بسیاری از آن ها این پیشنهاد را نپذیرفتند. آن ها امیدوارند نیروهای خارجی از طریق نظامی یا دیپلماتیک آن ها را نجات دهند.

اوکراین می‌گوید افراد گرفتار در آزوف‌ غذا، آب و دارو ندارند و تخلیه فوری آن‌ ها از ماریوپل لازم است به همین دلیل خواستار ایجاد یک گذرگاه بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و مجروحان از کارخانه شد.

کنترل شهر بندری ماریوپل که در کنار دریای آزوف قرار دارد یک پیروزی راهبردی برای روسیه محسوب می شود زیرا هم مسیر دسترسی زمینی روسیه به شبه‌ جزیره کریمه را باز می کند و هم مسکو می تواند سواحل دریای آزوف و تردد در آن را به طور کامل زیر نظر داشته باشد.

پایان/

۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 18441

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =