متحدان آمریکا دلارزدایی را شروع کردند

تندتر شدن فرایند کاهش اهمیت و ارزش دلار در عرصه جهانی موجب شد تا اسرائیل هم فرایند دلارزدایی را انجام دهد و در صندوق ذخیره خود یوآن چین را جایگزین بخشی از دلارها کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» نوشت، اسرائیل برای نخستین بار یوان چین را به سبد ذخایر بانک مرکزی خود اضافه کرد و در مقابل دارایی های دلاری و یورویی را کاهش داد.

به طور سنتی ذخایر ارز خارجی اسرائیل از دلار، یورو و پوند انگلیس تشکیل می شود، اما اعلام شده است ;I چهار ارز جدید از جمله یوان چین (RMB) هم به این سبد اضافه می شود.

ذخایر ارز خارجی اسرائیل در سال گذشته برای اولین بار از ۲۰۰ میلیارد دلار گذشت و متشکل از دلار، یورو و پوند انگلیس بوده است. اسرائیل اکنون دلارهای کانادا و استرالیا و همچنین ین ژاپن و رنمینبی چین را در ذخایر ارز خارجی خود گنجانده است.

«اندرو ابیر» معاون رئیس‌جمهور اسرائیل، این تصمیم را تغییری در چارچوب دستورالعمل‌ها و فلسفه سرمایه‌گذاری کلان اسرائیل خواند و افزود که افزایش ذخایر ارزی، بانک مرکزی را مجبور کرد تا نیاز به کسب بازدهی از ذخایر که هزینه‌های آن را پوشش می‌دهد را بررسی کند.

China's Xi tells Israel that peaceful Middle East good for all | Reuters

بانک مرکزی اسرائیل که تا سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۶۷ درصد از ارز خارجی خود را به دلار، ۳۰.۱ درصد به یورو و بیش از ۲ درصد را به پوند انگلیس اختصاص داده بود. حال این نهاد در نظر دارد سهم پوند انگلیس و ین ژاپن را به ۵ درصد برساند و همچنین ۲ درصد از دارایی خود را به یوآن چین تبدیل کند. ارزهای کانادا و استرالیا نیز هر کدام به میزان ۳.۵ درصد تعیین شده اند.

کاهش ذخایر دلار و یورو برای ذخایر جدید برنامه ریزی شده است دارایی دلار به ۶۱ درصد کاهش می یابد و دارایی های یورویی اسرائیل از ۳۰.۸ درصد به ۲۰ درصد کاسته می شود.

یوان چین و «دلارزدایی»

چین برای ایفای نقش مهمتر در حوزه ارز خارجی برای واحد پول خود، یوان(رنمینبی) چین تلاش می کند. داده های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که سهم یوآن از ذخایر ارزی جهانی تا پایان سال ۲۰۲۱ به رکورد ۲.۷۹ درصد افزایش یافت. این درحالی است که تلاش ها برای گسترش ذخایر RMB با انتقاد از مقررات سختگیرانه دولت چین، محدودیت های مبادله و اتهامات ارزی مواجه شده است و در غیر اینصورت سهم یوان بیشتر از این افزایش می یافت.

در بحبوحه تحریم‌های پی در پی روسیه برای فلج کردن اقتصاد مسکو به دلیل حمله به اوکراین، بسیاری از کشورها از مشکلات اقتصاد جهانی مبتنی بر دلار آمریکا خسته شده‌اند و همین امر به «دلارزدایی» بالقوه دامن زده است و مسیر را برای رشد یوان در عرصه بین المللی باز کرده است.

Israel Adds Yuan to $206 Billion Reserves in 'Philosophy' Change - Bloomberg

ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور، روسیه را تحریم کردند اما فیلیپین، یکی از متحدان آمریکا در شرق آسیا تصمیم گرفته است تا در ماه مارس ۱۷ هلیکوپتر ترابری نظامی روسیه را به ارزش ۲۴۹ میلیون دلار خریداری کند.

چین نیز به دلیل محکوم نکردن رسمی حمله روسیه به اوکراین و یا اعمال تحریم‌ها با انتقاد مواجه شده است اما هند که دیگر متحد اصلی ایالات متحده است هم از محکوم کردن رسمی اقدامات روسیه خودداری کرده‌ است.

هند، بزرگترین شریک تجاری نظامی روسیه، در ماه مارس اعلام کرد مکانیسم مبادله روپیه-روبل را برای تسویه فروش تسلیحات روسیه به هند برای جلوگیری از تحریم ها تحت قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها (CAATSA) راه اندازی خواهد کرد.

به گزارش «اکونومیک تایمز» چین هم از سال ۲۰۱۵ ساختار جایگزین خود را برای سیستم بانکی سوئیفت توسعه داد. پکن در اوایل سال ۲۰۱۹ با روسیه و هند جایگزین مشترک برای سوئیفت را بررسی کردند. بانک های روسیه مدت کوتاهی پس از تهاجم روسیه در اواخر فوریه از سوئیفت کنار گذاشته شدند.

پایان/

۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 18442

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =