دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان؟!

ازسرگیری گفت و گوهای ایران و عربستان، خوش بینی ها را درباره از سرگیری روابط دوجانبه افزایش داده است به اندازه ای که رسانه های عراقی پیش بینی می کنند در آینده نزدیک دیداری میان وزیران امور خارجه دو کشور صورت گیرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «الزمان» عراق در گزارشی به قلم «قصی منذر» درباره گفت و گوی ایران و عربستان نوشت، عربستان و ایران پس از چند ماه توقف، گفت و گوهای خود را در عراق از سرگرفته اند. این گفت و گوها در چارچوب تلاش ها برای بهبود روابط دو کشور مطرح است که از سال ۲۰۱۶ میلادی قطع شده است. این دو کشور که درباره برخی مسائل منطقه ای با هم اختلاف دارند سال گذشته ۴ بار به میزبانی عراق و با نظارت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور با هدف بهبود روابط دوجانبه گفت و گو کردند. 

به نوشته روزنامه الزمان، یک مقام عراقی گفته است که رایزنی ها برای آغاز این دور از مذاکرات  دو کشور از پنجشنبه گذشته در بغداد از سر گرفته شده است. منابع ایرانی هم برگزاری دور جدیدی از مذاکرات میان نماینده شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان را تایید کرده اند. 

بر پایه این گزارش، برقراری گفت و گوها در فضای مثبت، خوش بینی ها را درباره از سرگیری روابط دوجانبه افزایش داده و قرار است که در آینده نزدیک یک دیدار میان وزیران امور خارجه دو کشور صورت گیرد.

«حسین امیر عبدالهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مارس گذشته از اظهارات بن سلمان ولیعهد عربستان درباره برقراری روابط میان ایران و عربستان استقبال کرده بود. «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق هم چندی پیش در سفر خود به ایران ابزار امیدوار کرده بود که گفت و گوهای سری و پشت پرده تهران و ریاض به اندازه ای پیشرفت داشته باشد که از سطح امنیتی به دیدارهای دیپلماسی و گفت و گوهای آشکار منتقل شود.

تارنمای «کتابات» عراق هم در گزارشی درباره پنجمین دور از گفت و گوی ایران و عربستان در بغداد نوشت، یک مسوول امنیتی ایرانی گفته است دولت سید ابراهیم رئیس قصد بهبودی روابط ایران با عربستان را دارد و برای رسیدن به این هدف همه تلاش خود را خواهد کرد.

به گفته این مقام ایرانی، ایران دیگر به غرب تکیه نخواهد کرد و در برقراری روابط، همسایگان را در اولویت قرار خواهد داد.

پایان/

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 18504

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =