پیامد اقتصادی قطع گاز بلغارستان و لهستان

قطع جریان صدور گاز روسیه به لهستان و بلغارستان به سرعت موجب افزایش قیمت گاز در اروپا و کاهش ارزش یورو و پوند شد.

به گزارش تحریریه، پس از آنکه دو کشور لهستان و بلغارستان اعلام کردند بهای گاز صادراتی روسیه را به روبل پرداخت نمی کنند و حامی رویکردهای اوکراین باقی می مانند، مسکو صدور گاز به این دو کشور را قطع کرد.

بالاخره «ولادیمیر پوتین»  تهدید خود را که گفته بود کشورهای غیردوست روسیه باید هزینه گاز دریافتی خود را به ارز ملی این کشور بپردازند، عملیاتی کرد و بدون هیچ مصلحت اندیشی صدور گاز به این دو کشور را قطع کرد.

دوکشور اما مدعی شدند که این اقدام مسکو را نقض مفاد قرارداد تجاری دو طرف است. شرکت گاز لهستان (PGNiG) با بیان اینکه گازپروم به طور کامل عرضه از طریق خط لوله یامال را متوقف کرده است، قطع گاز را نقض قرارداد دانست و از تلاش شرکت برای دریافت غرامت و استفاده از ابزارهای قراردادی و قانونی سخن گفت.

از سوی دیگر وزیر انرژی بلغارستان هم تاکید کرد کشورش هزینه تحویل گاز روسیه در ماه آوریل را پرداخت کرده است و با اینحال صوفیه مشکل را به مواضع اتحادیه اروپا ربط داد و عنوان داشت بهای گاز را به روبل پرداخت نخواهد کرد.

«اورسولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا اما اظهار داشت دیگر کشورهای اتحادیه در همسایگی این دو کشور گاز را برای لهستان و بلغارستان تأمین می ‌کنند.

رئیس کمیسیون اروپا در سخنرانی کوتاه خود در بروکسل با بیان اینکه روسیه با اینکار بیشتر متضرر می شود، ادعا کرد «ما اطمینان می‌دهیم که تصمیم گازپروم کمترین تأثیر ممکن را بر مصرف‌کنندگان اروپایی خواهد داشت.»

اتفاقاتی برخلاف پیش بینی مقامات اروپایی

اگرچه اقدام مسکو در قطع صدور گاز به دو کشور فوق اقدامی سیاسی  ارزیابی می شود اما اثرات اقتصاد آن نیز به سرعت مشخص شد.

اندکی بعد از قطع صادرات گاز روسیه به دو کشور اروپایی، ارزش یورو و پوند دو ارز اصلی در اروپا سقوط کرد و به کمترین میزان در چند سال گذشته رسید. در چنین شرایطی نرخ برابری هر یورو در مقابل دلار آمریکا روز گذشته به کمتر از ۱.۰۵۸۸ رسید که پایین‌ترین نرخ از آوریل سال ۲۰۱۷ تا کنون به شمار می‌رود.

همچنین نرخ برابری هر پوند در برابر دلار آمریکا نیز به ۱.۲۵ کاهش یافت که نرخی بی‌سابقه در دو سال گذشته است.

لهستان و بلغارستان قطع گاز از طرف روسیه را نقض قرارداد دانستند

دیگر تاثیر اقتصادی اقدام گازپروم افزایش قیمت جهانی گاز بود. به گزارش «اسپوتنیک» قیمت گاز طبیعی در اروپا در آغاز معاملات با ۲۱ درصد افزایش به بیش از ۱۳۵۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسید. قیمت برای ماه می در هلند نیز به ۱۳۷۴ رسید اما سپس تا سطح ۱۲۵۰ دلار کاهش یافت.

نکته جالب در مورد این دو کشور آن است که وابستگی لهستان به گاز روسیه در سطح ۴۰ درصد است و این کشور برای فرار از این شرایط روی واردات ال‌ان‌جی از نروژ حساب کرده است.

وابستگی بلغارستان به گاز روسیه نیز عمیق است و این کشور سال گذشته ۳.۳ میلیارد دلار متر مکعب گاز از روسیه خرید.

پایان

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 18593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =