انحلال اتحادیه‌ کسب‌ و کارهای مجازی

مدیرعامل تپسی معتقد است اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی تنها منافع شرکت‌های دو هولدینگ کشور را در نظر گرفته‌ و ادامه‌ی این روند احتمالاً منجر به انحلال اتحادیه و ایجاد مشکلات بزرگ خواهد شد.

به گزارش تحریریه، میلاد منشی‌پور، مدیرعامل شرکت تپسی در نشست خبری شب‌ گذشته‌ی این شرکت درباره‌ی انتخابات پیش روی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی صحبت کرد و گفت:

اتحادیه در زمان پلمپ شدن دفاتر تاکسی‌های آنلاین در شهرهای مختلف و با هدف ایجاد محلی امن برای استارتاپ‌ها و محافظت از آن‌ها تشکیل شد. ۶ ماه پیش اتفاق‌هایی در اتحادیه افتاد که دو نفر از اعضای آن استعفا دادند و از من دعوت شد تا وارد اتحادیه شوم و به بهبود اوضاع که به گفته‌ی خودشان بی سروسامان شده، کمک کنم.

میلاد منشی‌پور معتقد است دو مسئولیت اصلی اتحادیه‌ها یکی رسیدگی به شکایت‌ و اختلاف‌های بین اعضا و دیگری رسیدگی به شکایت‌های بین اعضا و مشتریان است؛ اما اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در عمل تنها به یک سری موارد و اختلاف‌ها ورود کرده و در اکثر موارد کنار ایستاده است:

اتحادیه حتی سیستم اتوماسیون داخلی برای ثبت و رسیدگی به شکایات ندارد. وقتی به اتحادیه وارد شدم، متوجه شدم که ورود نکردن اتحادیه به یک سری از مسائل عمدی و سیستماتیک بوده. بر فرض اگر پرونده بادران زودتر به کمیسیون شکایت می‌آمد، افراد زودتر مطلع می‌شدند و چنین وضعی به وجود نمی‌آمد.

مدیرعامل تپسی معتقد است اگر اتوماسیون دریافت شکایات در اتحادیه وجود داشته باشد و اعضا براساس شکایات دریافت‌شده رتبه‌بندی شوند، مردم هم معیار مناسبی برای اطلاع از میزان اعتبار کسب‌وکارهای نوپا خواهند داشت. پیش‌تر نیز منشی‌پور در رشته‌ توییتی در توییتر خود گفته بود که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی فقط به‌دنبال قدرت است.

او مشکل دیگر اتحادیه را تقسیم ناعادلانه‌ی فرصت‌ها بین اعضا دانست و گفت: «من نگران منافع تپسی نیستم چراکه تپسی می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد؛ اما درحال‌حاضر فرصت‌ها و امکانات دردسترس اتحادیه مانند سهم پخش تبلیغات در صداوسیما تنها بین چند عضو تقسیم می‌شود و دیگر اعضا از این امکانات بی‌نصب مانده‌اند. ۷۰ درصد انرژی اتحادیه در ماه‌های اخیر صرف این شده که چرا تبلیغات دو هلدینگ در صداوسیما انجام نمی‌شود.»

اتحادیه درحال‌حاضر به صورت سیستماتیک عملاً نماینده دو هلدینگ کشور شده‌ و اهداف اتحادیه هم‌راستا با اهداف این دو هلدینگ تعیین شده که این موضوع بسیار نگران‌کننده است. به‌نظرم اتحادیه با این وضع ادامه پیدا نمی‌کند.

میلاد منشی‌پور - مدیرعامل تپسی
میلاد منشی‌پور تنها کسی نیست که به عملکرد اتحادیه انتقاد وارد می‌کند، برخی دیگر از اعضای اتحادیه نیز منتقد عملکرد اتحادیه هستند. به‌عنوان نمونه فرشاد وکیل‌زاده، مدیرعامل فروشگاه اینترنتی زنبیل و عضو هیئت مدیره فعلی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیز پیش‌تر در مصاحبه با زومیت گفته بود که انتخابات از قبل مهندسی شده تا در سکوت خبری گروهی که مدنظر آن‌ها است رأی بیاورند. وی بارها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده که اتحادیه تنها منافع چند عضو را در نظر می‌گیرد.

مدیرعامل تپسی به مشکل امروز اکثر شرکت‌ها با رگولاتوری نیز اشاره کرد و گفت اتحادیه می‌تواند به مشکلات پایه‌ای و مشترک بین اکثر اعضا با رگولاتوری بپردازد اما درحال‌حاضر وقت خود را صرف مشکلات خاص دو سه عضو با رگولاتوری می‌کند. او در ادامه می‌گوید:

مواردی همچون رانت بازی و عمل کردن به نفع عده‌ای به ضرر کل اکوسیستم است که تپسی هم شامل آن می‌شود. مشکلاتی از این قبیل در اتحادیه‌های دیگر هم کم و بیش وجود دارد، اما بروز فساد در این اتحادیه اثر بسیار مخرب‌تر و بزرگ‌تری بر کل پیکره کشور و زندگی مردم دارد.

منشی‌پور مهم‌ترین اهداف خود برای ورود به هیئت مدیره اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای مجازی را ایجاد فرصت‌های برابر بین تمام اعضا، رفع انحصار، کمک به رفع مشکلات اکوسیستم و آموزش و کمک به رشد کسب‌وکارهای کوچک عنوان کرد.

میلاد منشی‌پور همچنین معتقد است که اگر ثبت‌نام کاندیداها باز شود، افراد کاربلد زیادی در اکوسیستم وجود دارند که در صورت رأی آوردن می‌توانند تعییرات مثبت ایجاد کنند.

در حاضر تنها ائتلاف شکل گرفته در انتخابات با نام «توسعه اقتصاد دیجیتال» به‌اختصار «تاد» شناخته می‌شود که رضا الفت نسب، عضو فعلی هیت‌مدیره اتحادیه آن را سرپرستی می‌کند. مدیرعامل‌های اسنپ و دیوار برجسته‌ترین اعضاء این ائتلاف هستند.

انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بعد از بارها تعویق، طبق اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است در ۳۱ استان و جنوب کرمان در ۱۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.

منبع: زومیت

پایان/

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 18644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =