گسترش چراغ خاموش ناتو با وابسته‌سازی تسلیحاتی

غرب به دنبال جنگی فرسایشی است تا به زعم خود پوتین رئیس جمهور روسیه را نابود و مسکو را از چرخه معادلات جهانی خارج سازد، هدفی که البته پیگیری طرح قدیمی تجزیه روسیه را نیز باید به آن افزود.

به گزارش تحریریه، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در مواضعی تامل برانگیز تاکید کرده که؛ این ائتلاف آماده است سال‌ها از اوکراین در جنگ علیه روسیه حمایت کند و این شامل کمک به کی‌یف برای جایگزین کردن تسلیحات دوران جماهیر شوروی با تسلیحات و سیستم‌های غربی مدرن است.

این سخنان بیانگر آن است که اولویت غرب در موضوع اوکراین همچنان بر محوریت نظامی‌گری است و هیچ انگیزه و اراده‌ای برای راهکارهای دیپلماتیک و سیاسی برای پایان دادن به جنگ ندارد.

به عبارت بهتر؛ غرب به دنبال جنگی فرسایشی است تا به زعم خود پوتین رئیس جمهور روسیه را نابود و مسکو را از چرخه معادلات جهانی خارج سازد، هدفی که البته پیگیری طرح قدیمی تجزیه روسیه را نیز باید به آن افزود.

نکته کلیدی دبیرکل ناتو «جایگزین کردن تسلیحات دوران جماهیر شوروی با تسلیحات و سیستم‌های غربی مدرن» است، موضوعی که هر چند در لوای کمک به اوکراین علیه روسیه مطرح شده اما بیانگر طرحی بلندمدت از جانب ناتو برای تغییر ماهیت نظامی و دفاعی کشورهای جهان و وابسته‌سازی آنها به تسلیحات غربی است.

این مسئله از سویی؛ بخشی از کسب درآمد برای کارتل‌ها و شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی غربی است که در نهایت گسترش پنهان و غیر رسمی ناتو در اروپای شرقی و مرزهای روسیه را رقم می‌زند.

در واقع ناتو که به دلیل واکنش‌های روسیه و نیز مخالفت‌های مردمی توان توسعه نفوذ رسمی و احداث پایگاه در کشورهای اروپای شرقی را ندارد سعی می‌کند با تغییر ماهیت تسلحات این کشورها در کنار وابسته‌سازی اقتصادی و سیاسی آنها به غرب، سلطه نظامی و گسترش حوزه پیرامونی خویش را محقق سازد.

در این سیاست ناتو به جای لشکرکشی و احداث پایگاه که هزینه‌های مالی بسیاری به همراه دارد، با اعزام مستشار نظامی و آموزشی در کنار سلطه بر ساختار دفاعی و نظامی کشورها، به کسب درآمد دائمی از فروش تسلیحات و خدمات به آن کشورها پرداخته و در عین حال گسترش قلمرو جغرافیایی خویش را نیز محقق می‌سازد در حالی که از حساسیت روسیه و افکار عمومی مخالف سلطه‌گری ناتو جلوگیری می‌کند.

این رویه پیش از این نیز پس از دوران جنگ سرد، در بسیاری از نقاط جهان از جمله در آمریکای لاتین و کشورهای عربی اجرا شد و کشورها وادار به تغییر ماهیت تسلیحاتی خویش از روسی به غربی شدند، رویه‌ای که پس از اشغال در قبال افغانستان و عراق نیز تکرار شد.

اهمیت این وابسته‌سازی تسلیحاتی چنان است که ناتو استقلال ترکیه در خرید اس 400 روسی را نیز بر نتابیده و با اعمال فشار و تهدید به تحریم بر حذف این تسلیحات در ترکیه تاکید نمودند تا همچنان این کشور را زیر چتر تسلیحاتی غرب حفظ نمایند.

در مجموع آنچه از زبان دبیرکل ناتو مطرح شده در کنار کسب درآمد برای کارخانه‌های اسلحه‌سازی به عنوان تصمیم‌گیرندگان اصلی در نظام سرمایه‌داری، بیانگر طراحی ناتو برای تغییر ماهیت تسلیحاتی اروپای شرقی و مرزهای روسیه است که نتیجه آن پیش‌روی پنهان ناتو و وابسته‌سازی اقتصادی و سیاسی آنها به غرب در لوای وابستگی تسلیحاتی است.

شاید به همین دلیل باشد که روسیه همچنان تاکید دارد که ناتو در حال اجرای سیاست‌های سلطه‌طلبانه گذشته‌اش است و جنگ اوکراین بهانه‌ای برای تحقق این سیاست‌ها علیه روسیه و منطقه است.

سخنان توسعه‌طلبانه دبیرکل ناتو می‌تواند دلیلی باشد بر این سخن لاوروف وزیر خارجه روسیه که سیاست‌های ناتو را زمینه‌ساز آغاز جنگ جهانی سوم و حتی جنگ هسته‌ای عنوان کرده بود.

منبع: نورنیوز

پایان/

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 18680

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =