استقبال تحریریه از مواضع جدید فرشاد مومنی

دکتر فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی مواضع دقیقی درباره نظام بانکی اتخاذ کرده است که شایسته تقدیر است.

به گزارش تحریریه، دکتر فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی مواضع دقیقی درباره نظام بانکی اتخاذ کرده است که شایسته تقدیر است. 

این اقتصاددان در یک موضع گیری صریح خواستار ملی شدن بانک های خصوصی شد و در پاسخ به سوال رییس جمهور درباره منشا گرانی ها گفت: شوک های ارزی لایحه بودجه و بانک های خصوصی عامل گرانی ها هستند.

دکتر فرشاد مومنی گفت:

  1. رمز اصلی گرانی ها شوک های بزرگ نرخ ارز است که در سند بودجه پیشبینی کرده اید و عامل دیگر گشاده دستی تان در برابر بانک های خصوصی است.
  2. کشورهای پیشرفته صنعتی بعد از جنگ برای بازسازی اقتصاد خود نتوانستند آزمندی بانک های خصوصی را کنترل کنند لذا آنها را ملی کردند.
  3. در کشورهای در حال توسعه نیز مستنداتی وجود دارد که در کشورهای شرق آسیا وقتی کره در 1960 خواست به سمت توسعه برود، بانک های خصوصی را ملی کرد.
  4. اگر شما فکر میکنید با بانک های خصوصی اقتصاد روی خوش می بیند در اشتباه هستید.
  5. ما تنها کشوری در دنیا هستیم که خصوصی سازی بزرگترین نیروی محرکه تشدید فساد بوده است. گزارش نگاهی به خصوصی سازی صنعت برق کشور که مرکز پژوهش های مجلس در سال 1391 منتشر کرده است می گوید قیمت تمام شده برق تولیدی بخش خصوصی 5.5 برابر توانیر است. چه خبر است؟

میز اقتصاد تحریریه با استقبال از مواضع صریح و دقیق فرشاد مومنی به رئیس جمهور و کلیت ساختار تصمیم گیری عالی نظام توصیه می کند که با اجرای قانون اساسی، بانک ها را که به طور غیرقانونی خصوصی شده اند ملی کرده، و اختیار نظام پولی کشور را به طور کامل حاکمیتی نگاه دارد. 

در تکمیل این سیاست اصولی، ضروری است تا از بخش واقعی اقتصاد مقررات زدایی شده و خروج واقعی دولت انجام نیز شود که عملا فعالیت دقیق و سالم بخش خصوصی و تعاونی را غیرممکن کرده است. 

پایان/

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 18708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      سلام يادمه در مطالب قبلي خيلي نسبت به مواضع آقاي مومني جبهه گيري مي كردين و ايشان را بي سواد تلقي مي كردين