آمریکا برای راه‌اندازی جنگ در شرق آسیا آماده می‌شود

تحلیلگران اعتقاد دارند استراتژی جدید ایالات متحده در شرق آسیا در واقع زمینه سازی برای بازدارندگی و جنگ با چین است.

به گزارش تحریریه، تحلیلگران اعتقاد دارند استراتژی جدید ایالات متحده در زمینه مسلح کردن ژاپن در برابر چین، می تواند به وقوع جنگی در شرق اسیا منجر شود. گزارش رسانه ها نشان می دهد در حالی که هیچ متحدی در منطقه شرق آسیا مایل به میزبانی از موشک‌های آمریکا نیست، واشنگتن برای تسلیح دوباره ژاپن تلاش می کند. 

در گزارش تازه موسسه پژوهشی RAND که وظیفه بررسی استراتژی های نظامی برای پنتاگون را بر عهده دارد، آمده است که هیچ یک از متحدان ایالات متحده در اقیانوس آرام در حال حاضر مایل به میزبانی از موشک های میان برد واشنگتن نیستند. به همین دلیل واشنگتن باید ژاپن را تشویق کند تا زرادخانه موشکی خود را برای تهدید کشتی های چینی ایجاد کند.

 در ماه اوت ۲۰۱۹ و تنها چند روز پس از خروج ایالات متحده از معاهده نیروهای هسته ای میان برد (INF) پنتاگون فاش کرد که روی موشک های ممنوع شده قبلی کار می کند و می خواهد آنها را در جایی در حاشیه اقیانوس آرام مستقر کند.

در گزارش چند روز قبل این اندیشکده آمریکایی آمده است تا زمانی که شرایط سیاسی داخلی فعلی و روندهای امنیتی منطقه‌ای وجود داشته باشد، استقبال احتمالی از میزبانی چنین سیستم‌هایی بسیار کم است و به طور خاص تایلند، استرالیا، کره جنوبی، فیلیپین و حتی ژاپن چندان علاقه ای به آن ندارند.

«جفری دبلیو هورنانگ» تحلیلگر RAND اعتقاد دارد: مادامی که تایلند دارای یک دولت نظامی است که تمایل دارد روابط نزدیکتری را با چین داشته باشد، نمی خواهد ایالات متحده موشک های خود را در آنجا مستقر کند. بعید است تایلندی ها درخواست آمریکا در این زمینه را بپذیرند.

New US strategy seeks to arm Japan against China — RT World News

طبق این تحلیل، حتی با وجود اینکه عموم مردم و نخبگان فیلیپین از ایالات متحده و ائتلاف با آن حمایت می کنند، رئیس جمهور «رودریگو دوترته» سیاست هایی را دنبال کرده است که بر روابط دوطرف تأثیر منفی می گذارد. فیلیپین نیز بسیار بعید است که پذیرای موشک های ایالات متحده شود.

بر اساس این گزارش، دولت کره جنوبی نیز با چین روابط خود را حفظ کرده و همزمان در معرض فشارهای چینی است. به نظر نمی رسد سئول موافقت کند تا میزبان موشک های آمریکایی در بحبوحه وخامت عمومی روابط ایالات متحده و کره شود.

پیمان AUKUS در سال ۲۰۲۱ و سایر تحولات به ویژه بحث فروش زیردریایی، استرالیا را کاندیدای خوبی برای این سیاست آمریکا می کند اما به نظر می رسد کانبرا بی میلی تاریخی برای میزبانی از پایگاه های نظامی خارجی دائمی را ادامه می دهد. از طرف دیگر استرالیا به عنوان یک گزینه برای اینکه سامانه های موشکی میان برد زمینی (GBIRM) آمریکا در آن مستقر شود، مناسب نیست زیرا از چین بسیار دور است.

این گزارش خاطرنشان می‌سازد که حتی ژاپن که مایل است توانمندی‌های دفاعی خود را در برابر چین تقویت کند، به پذیرش هرگونه افزایش حضور نظامی ایالات متحده یا استقرار سلاح‌هایی که صراحتاً ماهیت تهاجمی دارند، علاقه چندانی ندارد.

Rebooting the Japan-US Alliance – The Diplomat

با این وجود کاخ کرملین هشدار داده است که اگر آمریکا موشک‌ های میانبردی را که قبلاً ممنوع بود در ژاپن، و در محدوده مرز روسیه مستقر کند، مسکو تلافی خواهد کرد.

در هر صورت استراتژی ایالات متحده در زمینه یافتن متحدی که به طور دائم میزبان GBIRM باشد، با خطرات جدی روبرو است زیرا پیدا کردن شریکی مشتاق سخت شده است. در مقابل طبق گزارش رند، ایالات متحده باید «به ژاپن در تلاش‌ هایش برای توسعه و استقرار زرادخانه توانایی‌ های موشکی زمینی و ضد کشتی کمک کند. این اقدام در نهایت می‌ تواند به تمایل توکیو برای استقرار موشک‌ های کروز ضد کشتی با برد بیشتر منجر شود.

اگرچه این موشک ها هنوز قادر به حمله عمیق به چین نیستند، اما اگر در جزایر جنوب غربی ژاپن یا حتی کیوشو مستقر شوند، می توانند حرکت کشتی ها را در تنگه تایوان، دریای چین شرقی و برخی از نقاط شرق چین پوشش دهند. در نتیجه، دارایی هایی را که چین می تواند روی آن ها برای جنگ حساب کند، در معرض خطر قرار داده و به طور بالقوه بازدارندگی دریایی در تنگه تایوان را گسترش می دهند.

پایان/

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 18754

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =