نعل وارونه یک اقتصاددان درباره قیمت خودرو

حرف های عجیب یک اقتصاددان درباره قیمت خودرو باعث شگفتی است و نگرانی از سطح دانش علمی در دانشگاههای کشور را افزایش می دهد.

به گزارش تحریریه، حرف های عجیب یک اقتصاددان درباره قیمت خودرو باعث شگفتی است و نگرانی از سطح دانش علمی در دانشگاههای کشور را افزایش می دهد، زیرا با ابتدایی ترین آمارها که در دسترس هر محقق و یا فرد عادی است، همخوانی ندارد.  

دکتر علی خاکساری، کارشناس خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه درخصوص ممنوعیت انحصار در واردات خودرو معتقد است:

  1. واردات هرگونه خودرو، چه نو و چه دست دوم به نفع همه مردم، اقتصاد، صنعت و محیط زیست است. اگر واردات منصفانه و با تعرفه مناسب انجام شود، حتماً قیمت آن هم مناسب می‌شود. البته واردات باید رقابتی باشد و هر کسی از هر نقطه‌ای در جهان که بخواهد بتواند خودرو وارد کند.
  2. اگر انحصار واردات خودرو به دست خودروسازان سپرده شود، نه تنها کمکی به بازار خودرو نمی‌کند، بلکه یک جنایت رخ داده است.
  3. قیمت خودرو در کشور ما ۲۰ برابر ارزش واقعی است و اگر امکان واردات خودرو با شرایط منصفانه و رقابتی انجام شود حتماً قیمت خودروی داخلی به میزان واقعی خودش نزدیک می‌شود. بدترین خودروی خارجی ۱۰ برابر از بهترین خودروی تولید داخل با کیفیت‌تر است.
  4. قیمت واقعی خودرویی مانند پراید چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است.
  5. باید شرایط تولید خودروی شرکت‌های خارجی در داخل کشور بدون مشارکت ایران خودرو، سایپا و وزارت صمت هم فراهم شود.

پراید یک خودرو نزدیک به 1000 کیلوگرمی است و قیمت 30 تا 40 میلیون تومان یعنی 1100 تا 1500 دلار که یک سوم ارزانترین خودرو دنیا یعنی سوزوکی آلتو است که فقط در بازار ضعیف هند عرضه می شود. خودرویی 3 سیلندر و 800 کیلویی که مدل تکامل یافته خودروهای سبک شهری و جایگزینی برای 3 چرخه های معروف هندی است. قیمت این خودرو 4123 دلار است، یعنی 105 میلیون تومان. 

به نظر می رسد که علی خاکساری علیرغم استادی در دانشکده اقتصاد؛ تحقیقات حداقلی را هم درباره قیمت خودرو انجام نداده و از اقتصاد خودرو اطلاعات کافی ندارد. تمام قطعات تولیدی در خودروهای داخلی با قیمت جهانی محاسبه می شود و با دلار 700 درصد گران شده در 5 سال اخیر، نمی توان انتظار تثبیت قیمت خودرو داشت و سرکوب قیمتی به نابود شدن خودروسازان داخلی و سر به فلک زدن زیان انباشته آنها منجر می شود. 

مدل 1200 کیلوگرمی پژو پارس را 170 میلیون تومان قیمتگذاری کرده اند که معادل 6800 دلار است که معنایی جز زیان 3000 دلاری برای ایران خودرو بابت فروش هر پژو پارس ندارد. نتیجه این کار حذف این مدل از چرخه تولید و رفتن ایران خودرو به سمت تولید مدل های گران مانند تارا و دنا است تا بتواند از دام قیمتگذاری فرار کند. بازنده بودن مردم و شرکت نتیجه این سیاست غلط و تحمیلی است که افرادی مانند خاکساری در کسوت استادی اقتصاد از آن دفاع می کنند. 

به جای خروج دولت از مدیریت مستقیم شرکت های خودروسازی و تاکید بر رقابتی شدن بازار، اصرار بر قیمتگذاری های بی منطق و بی مبنا نتیجه ای جز نابود شدن صنعت خودروسازی کشور ندارد. به جای توصیه سیاستی عملی و دقیق، کشاندن بحث های پوپولیستی به زمین مباحث کارشناسی، از افراد سیاسی شاید پذیرفته باشد، اما از اقتصاددانان پذیرفتنی نیست. 

پایان/

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 18843

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مانیا IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      3 0
      قابل ذکر است ایشون خیلی هم باسواد هستند.چرا که که دلار از دوره هایی که 30هزارتومنی بود به این ور بایستی الان که قیمت دلار پایین است قیمت خودرو هم کاهش میافت که متاسفانه نیافته است . بنده به عنوان یک بیسواد درک میکنم که گرانی خودرو 1:ازجاه طلبی خودروسازان 2:از بی عرضگی مسئولان 3:به بار نشستن یه فرهنگ غلط (هرچه باشد برا من باشد)در کل مردم ایرانه راه حل:چطور برای تیم های ورزشی مربیان خارجی میاوریم بایستی یه تیم اقتصادی پرقدرت که عطش مال اندوزی نداشته باشن استخدام کنیم با نصف حقوق مدیران نجومی بگیر ایرانی
    • مصلح FR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      2 0
      اکثر دانش آموختگان دانشگاه علامه و اساتید محترم آن نظریه های درستی دارند, ماسوای قیمت که البته جای بحث دارد و اگر یک خودروساز واقعی خارجی مانند تویوتا اگر در ایران امکان تولید مستقل و بدون دخالت انواع مافیاهای عجیب و غریب که فقط تو اقتصاد به شدت بیمار ایران طی ٤ دهه اخیر پیدا میشود نظریه ایشان به واقعیت نزدیک تر است و...
    • رضایی IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      1 0
      این آخرین تیر شما به قلب واقعیت بود. هرکس که درست بگه میز تحریریه منتقد اوست.. خاکساری از دلسوزان خاک خوردگان این عرصه هست مرد نامومن داری به خودی میزنی.. مردی چاپ کن
    • جمشید IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      آگه ی نفر باسواد باشه همین دکتر خاکساری نظر شما شرم اوره با این خودروها ی بنجل که لیاقت شماررو داره نه ملت بزرگ منش ایران