هدف اصلی دولت برای ساماندهی مصرف آرد

معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی طی گفتگوی تلفنی با بخش خبری ۱۴ شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص اجرای طرح دولت برای ساماندهی مصرف آرد، تأکید کرد: هدف اصلی طرح دولت برای ساماندهی مصرف آرد، جلوگیری از انحرافات و قاچاق در زنجیره تولید و مصرف آرد است.

به گزارش تحریریه، به نقل از شادا، سید محمد هادی سبحانیان در این گفتگو اظهار داشت؛ نه تنها هیچگونه افزایشی در قیمت نان سنتی اتفاق نخواهد افتاد بلکه مردم می توانند نان را 10 درصد ارزان تر از سال 1400 خریداری کنند.

وی با بیان اینکه قصه نان با سایر کالا ها متفاوت است و اتفاقاً محروم ترین افراد جامعه ما، نان بیشتری مصرف می کنند، گفت: این حقیقت، در سیاست گذاری های دولت در این حوزه، حتماً مورد توجه قرار می گیرد. 

وی تصریح کرد: بر همین اساس، سیاست قطعی دولت این است که نه تنها هیچگونه افزایشی در قیمت نان سنتی برای مصارف عموم مردم اتفاق نخواهد افتاد، بلکه مردم می توانند در 1401 همان نان با همان کیفیت و اندازه سال 1400 را حتی 10 درصد ارزان تر دریافت کنند. 

سبحانیان ادامه داد: برای همین، ما زیر ساختی را برای اولین بار در کشور توسعه داده ایم که از یکسو، هم بتوانیم جلوی انحرافات و قاچاق را در زنجیره تولید و مصرف آرد بگیریم و از سوی دیگر بتوانیم نان را ارزان تر از سال گذشته به دست مردم برسانیم.

وی یادآور شد: ما در گذشته، آرد رایانه ای را به نانوا می دادیم که بخشی از آن تبدیل به نان می شد و ممکن بود بخش قابل توجهی از آن، به دلیل انگیزه فراوان ناشی از اختلاف سرسام آور قیمت بازار آزاد، تبدیل به آرد قاچاق شده و یا از شبکه خارج و به مصرف تولید بیسکوییت و شیرینی برسد.

معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در ساز و کار جدید، ما بجای توزیع آرد یارانه ای، یارانه را صرفاً به آردی تخصیص می دهیم که منتهی به نان مصرفی مردم می شود و پیش بینی ما این است که به این شکل، جلوی قاچاق گسترده آرد و سرمایه از کشور گرفته می شود و انشاالله مردم می توانند با همان کیفیت و چه بسا بهتر از گذشته، نان ارزان تر دریافت کنند.

وی با اعلام اینکه طرح مزبور پس از جلسات متعدد با استاندار و دیگر مسئولان استانی، از اوایل هفته جاری در استان زنجان بصورت آزمایشی به مورد اجرا گذاشته می شود، مدت اجرای این طرح را دو تا سه هفته عنوان کرد که ممکن است بطور همزمان در سایر استان ها نیز به اجرا درآید.

سبحانیان در پاسخ به سؤالی با رد احتمال سهمیه بندی نان، با بیان اینکه ما بحث نان را متفاوت از سایر کالا ها می دانیم و اینکه ضعیف ترین اقشار مردم، مصرف بالاتر نان را دارند، تصریح کرد: در حال حاضر، دولت اصلاً بنای این را ندارد که بخواهد مصرف نان مردم را کاهش دهد و اجرای این طرح صرفاً برای این است که جلوی زنجیره قاچاق گسترده آرد گرفته شود.

وی نظارت بر اجرای این طرح را کار خود صنوف مرتبط و وزارتخانه های مرتبط مثل جهاد کشاورزی و صمت ، استانداری ها و .. خواند و یادآور شد: البته با توجه به اصلاح قیمت ها، پیش بینی تخلف به آن معنا وجود ندارد، و عملاً انگیزه قاچاق از بین خواهد رفت.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در عین حال برای برطرف کردن ابهامات و سؤالات مردم، دوستان در وزارت صمت، جهاد کشاورزی، استانداری ها و افردی را بکار خواهند گرفت تا پاسخگوی مردم باشند.

وی اعلام کرد: نتایج اجرای طرح در استان زنجان، در پایان و حین اجرا به اطلاع مردم و رسانه ها خواهد رسید.

پایان/

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 18856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =