حنای واردات خودرو در برابر صادرات رنگی ندارد/ عراقی ها هم دیگر خودروی ایرانی نمیخرند

با آنکه مجمع تشخیص مصلحت نظام با کلیات طرح واردات خودرو موافقت کرد ولی بنظر میرسد شروط اجرای این طرح عملا این قانون را غیرقابل اجرا کرده است.

به گزارش تحریریه، مدتی قبل پس از ماه‌ها کش و قوس بالاخره اعلام شد که مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح واردات خودرو به شرط صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه موافقت کرده است.

واردات خودرو به شرط صادرات خودرو انتقادات جدی را به همراه داشت به طوری که جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در توئیتی نوشت:

"‏مشروط کردن ‎واردات خودرو به صادر کردن آشغال‌های مونتاژکاران داخلی(خودروهای با تکنولوژی ۳۰ سال قبل)، تنها یک جوک خنده‌دار است. لطفا برای شعور مردم احترام قائل شوید."

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز در نقد این شرط عجیب گفت: نکته مهم در مورد این طرح این است که عملاً واردات خودرو در برابر صادرات خودرو ممکن الوقوع نیست و به نوعی انحصار در انحصار است.

وی با بیان اینکه واردات خودرو باید انجام شود و هیچ کس مخالف این امر نیست، افزود: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بازار خودرو در انحصار دو خودروساز بزرگ کشور است و بزرگترین قطعه سازان کشور هم با این خودروسازان شریک تجاری هستند، بنابراین صادرات هم در انحصار این بخش خواهد بود؛ یعنی هم واردات و هم صادرات انحصاری می‌شود.

حالا از عراق به عنوان یکی از واردکنندگان خودروهای ایرانی خبر رسیده است که کیفیت و قیمت خودروی ایرانی دیگر جذابیتی برای مردم عراق ندارد و کسانی که قصد خرید خودرو دارند، به‌راحتی می‌توانند خودروهای بهتری را صاحب شوند. یکی از فعالان بازار خودروی نجف می‌گوید: «تنها نکته مثبت برای حضور خودروهای ایرانی در بازار عراق، قیمت ارزان و مصرف سوخت پایین آن بود که البته با ورود خودروهای خارجی کم‌مصرف، این اقبال به‌شدت کاهش یافته است. در شرایط فعلی، عمده خودروهای ایرانی موجود در بازار عراق، خودروهای کارکرده است که قیمت آن‌ها بین ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار متفاوت است مثلا خودروهای دست‌دوم پراید و پژو ۴۰۵ به ترتیب بین ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ دلار فروخته می‌شود.» برخلاف تصور عامه مردم در ایران مبنی بر صادرات خودروهای باکیفیت به عراق، عمده خودروهایی که وارد بازار می‌شود از کیفیت پایین‌تری نسبت به نمونه مشابه آن در بازار ایرانی برخوردار هستند. با وجود این کیفیت پایین، قیمت برخی خودروهای ایرانی در مقاطعی به ۱۲ هزار دلار نیز رسید.

پایان/

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 18873

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید مهران مدیری IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 0
      خودروهای ایرانی مناسب اروپا و آمریکاست لطفاً به کشورهای آفریقایی هم یک نیم نگاهی بیاندازید تا آفریقایی ها طعم عدالت شما رو بچشند مثل ما ایرانی ها !!!!