بشار اسد در تهران؛ شروع فصلی تازه‌ در معادلات منطقه‌ای

سفر «بشار اسد» به ایران حکایت از آغاز مرحله جدیدی از تحولات منطقه ای و روابط میان ایران و سوریه، آن هم در شرایطی دارد که افکارعمومی جهان به بحران اوکراین معطوف شده است.

به گزارش تحریریه روزنامه «العربی الجدید» در بخشی از گزارش خود درباره سفر روز یکشنبه «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به ایران نوشت، در شرایطی که روسیه سرگرم نبرد در اوکراین است بشار اسد برای دومین بار پس از آغاز بحران سوریه به ایران سفر کرد.

این سفر نشان داد که ایران هنوز همپیمان منطقه ای قدرتمندی برای سوریه است. این سفرپیامی برای کشورهای عربی نیز است که تلاش می کنند با برقراری روابط با نظام سوریه و بازگردان این کشور به اتحادیه عرب، بشار اسد را از ایران دور کنند. محتوای این پیام آن است که نظام سوریه از همپیمانی خود با تهران چشم پوشی نخواهد کرد.

«محمد سالم» مدیر بخش تحلیل سیاست ها در مرکز پژوهش های «گفت و گوی سوری» اعتقاد دارد پس از ورود روسیه به اوکراین تحولات بسیاری رخ داده است. به نظر می رسد روسیه برای طولانی مدت در اوکراین بماند. این موضوع سبب کاهش نقش روسیه در سوریه خواهد شد.

وی افزود سفر اسد به ایران نشان دهنده حجم نفوذ ایران در سوریه هم است. ایران می تواند از تحولات جدید برای افزایش نفوذ خود در سوریه به ویژه پس از شکست تحریم های ضد ایرانی و افزایش قیمت نفت استفاده کند. پیامدهای حمله روسیه به اوکراین بر روی پرونده سوریه سبب شده است که اسد به دنبال تقویت ائتلاف سازی سوریه با ایران باشد. 

به نوشته العربی الجدید، «رشید الحورانی» پژوهشگر سوری هم معتقد است که سفر اسد به ایران نشان داد که ایران از سوریه به عنوان برگ برنده ای در مذاکرات خود استفاده می کند. این سفر آغازگر مرحله جدیدی از روابط میان ایران و سوریه در شرایطی است که روسیه در اوکراین سرگرم نبرد است. 

به نوشته شبکه «المیادین» لبنان، «امیر موسوی» مدیر مرکز مطالعات راهبردی و روابط بین الملل هنیز معتقد است سفر اخیر اسد به تهران با دیگر سفرهای وی متفاوت بود. به ویژه این سفر در شرایطی انجام شد که او بر تروریسم پیروز شده است. این سفر روابط دوجانبه و مسائل مربوط به تهدیدهای جدید و بازسازی سوریه را ترسیم کرده است.

پایان/

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 18979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =