تشدید بحران غذایی در سایه بی‌توجهی حکام عربی

حکام کشورهای عربی به دنبال جنگ اوکراین برای تامین امنیت غذایی خود تلاش نمی کنند، حال آنکه تداوم بحران، جهان عرب را در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی دچار مشکلات عمیقی می کند.

به گزارش تحریریه روزنامه «العرب» چاپ لندن در گزارش خود نوشت، جنگ اوکراین و افزایش قیمت مواد غذایی، کشورهای عربی را که در ردیف نخست وارد کنندگان مواد غذایی هستند، تحت تاثیر قرار داده است. این کشورها چندین سال است که به دلیل تغییرات آب و هوایی و ژئوپلتیکی در رسیدن به خود کفایی در زمینه مواد غذایی با چالش های جدی روبرو هستند.

به نظر می رسد کشورهای عربی همانگونه که پیگیر پیامدهای سیاسی جنگ اوکراین هستند برای ایجاد راه حلی سریع با هدف تامین امنیت غذایی خود تلاش کنند اما آن ها به این موضوع چندان تمایلی نشان نمی دهند.

در این زمینه «یاسر عبدالعزیز» نویسنده مصری به روزنامه العرب اظهار داشت در حالی که کشورهای اروپایی پیش از آغاز جنگ اوکراین خود را برای افزایش تولید و قیمت  مواد غذایی آماده  کرده بودند، کشورهای عربی تنها نظاره گر اوضاع بوده اند و هیچ اقدام واقعی انجام نداد. این کشورها پیامدهای جنگ اوکراین را کم رنگ جلوه می دادند و معتقد بودند که این جنگ به زودی پایان خواهد شد.

از این رو، آنها خود را برای پیامدهای  بحران آماده نکرده اند. این در شرایطی است که هنوز مشخص نیست که جنگ اوکراین چه زمانی پایان می یابد. هیچ کس نمی تواند پایان جنگ را پیش بینی کند. «ولادیمیر پوتین» برای رسیدن به اهداف سیاسی و تحقق پیروزی در میدان ها تلاش می کند. او به تحریم های بین المللی و پیامدهای جنگ بر روی امنیت غذایی جهان اهمیتی نمی دهد.

War in Ukraine: A food crisis in the MENA region?

«علی باکر» استاد روابط بین الملل دانشگاه قطر نیز در این زمینه خاطرنشان کرد  هنوز زود است که به طور قاطعانه گفت که کشورهای عربی، بحران امنیت غذایی را پشت سر خواهند گذاشت. زیرا هیچ کس ادامه دار نبودن جنگ در سطوح مختلف را تضمین نمی کند.

واردات و صاردات کالا متوقف شده است و افزایش قیمت کالاها و مواد اساسی از جمله گندم و ذرت ادامه دارد. این در حالی است که کشورهای عربی هنوز هم به جای برنامه ریزی و اجرایی سازی برنامه ها بر روی عکس العمل ها تکیه کرده اند. آنها برای واردات گندم از کشورهایی غیر از روسیه و اوکراین برنامه ریزی ندارند و به فکر جایگزینی نیستند. با ادامه جنگ و تلاش برای جایگزین کردن کشورهای دیگر به جای اوکراین و روسیه، کشورهای عربی هزینه های سنگینی را متحمل خواهند شد.

وی افزود اگر جنگ ادامه یابد این موضوع در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی اعراب تاثیر خواهد گذاشت. حتی اگر شماری از کشورهای عربی که به طور نسبی به خارج وابسته هستند از بحران غذایی تاثیر نپذیرند بازهم بیشتر کشورهای عربی به ویژه در شمال آفریقا و همچنین کشورهایی که درگیر بحران های سیاسی هستند توانایی تامین ارز برای خرید نیازهای اساسی خود را ندارند.

«یاسین التمیمی» نویسنده یمنی هم اظهار داشت افزایش قیمت مواد غذایی کشورهای عربی را با چالش های بیشتری روبرو خواهد کرد. این کشورها از چند مشکل رنج می برند که با سبد غذایی آن ها در ارتباط است. حتی کشورهایی که می توانند بیشتر نیازهای خود به گندم و دیگر دانه ها و روغن را از طریق واردات تامین کنند از مشکلاتی چون ناتوانی در انبار کردن یا کمبود ارز و ... رنج می برند.

پایان/

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 18980

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =