خبر آزاد سازی واردات خودرو سیاستی برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز و قیمت خودرو در بازار داخلی است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: از سوی دیگر واردات خودرو بهانه ای برای کاهش قیمت خودرو در بازار داخلی است شاید با این مصوبه شاهد تعدیل قیمت ها باشیم و قیمت خودروی داخلی از رقم های نجومی به قیمت های واقعی نزدیک شود.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تحریریه درباره مصوبه مجمع تشخیص نظام درباره واردات مشروط خودرو گفت: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی به واردات خودرو رای دادند که عمده نگرانی آنها عدم خروج ارز از کشور برای واردات خودرو بود. به نظر اعضای مجمع در ازای صادرات قطعه یا خودرو می توان خودروی خارجی وارد کرد.

وی در این باره گفت: بنا بر آنچه گفته شد و نگرانی حاکمیت از محدودیت منابع ارزی، اگر امکان صادرات قطعه و خودروی ایرانی وجود داشته باشد و منابع ارزی حاصله از واردات خودرو از محل صادرات خودرو تامین شود ممکن است شرکت های بزرگ خودروسازی و حتی اشخاص حجم قابل توجهی از خوودرو و قطعه را به خارج صادر کنند و ارز حاصله را ما به ازای آن به خرید خودرو اختصاص دهند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در برابر صادرات کالا برای واردات خودرو محدودیتی گذاشته نشده، یعنی اینگونه نیست که تاکید شده باشد خودرویی صادر کنیم و خودرویی وارد کنیم و ارز آن خودرو یا قطعه را دقیقا برای واردات یک خودرو مصرف کنیم، بلکه در ازای واردات خودرو می توان هم خودرو صادر کرد، هم قطعه و هم خدمات فنی و مهندسی.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و استاد اقتصاد گفت: به هر حال عمده هدف مجمع و مجلس کاهش نگرانی بابت محدودیتهای ارزی است تا از محل  واردات خودرو، منابع ارزی تحت فشار قرار نگیرند و قیمت ارز افزایش نیابد، از سوی دیگر واردات خودرو بهانه ای برای کاهش قیمت خودرو در بازار داخلی است شاید با این مصوبه شاهد تعدیل قیمت ها باشیم و قیمت خودروی داخلی از رقم های نجومی به قیمت های واقعی نزدیک شود.

جعفر قادری در ادامه گفت وگو افزود: مجلس و مجمع با آگاهی از این موضوع که قیمت خودرو بر سایر بازارها تاثیر می گذارد، با مصوبه آزاد سازی واردات به شرط صادرات به دنبال تزریق آرامش به سایر بازارها بودند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درخصوص تاثیرات تثبیت قیمت نرخ ارز در نظر اعضای مجمع و مجلس گفت: نمایندگان مجلس و اعضای مجمع بر این باورند که با واردات خودرو بدون هیچ شرطی بازار ارز تحت فشار قرار می گیرد لذا به ازای افزایش نرخ ارز، قیمت سایر کالاها نیز افزایش می یابد. در اقتصادی مثل اقتصاد ایران که تولید داخلی و حتی صادرات نیز وابسته به ارز است تثبیت قیمت ارز بحث بسیار مهمی است.

وی در این باره تصریح کرد: تثبیت نرخ ارز به این دلیل حائز اهمیت است چرا که با افزایش نرخ ارز در ایران، بر خلاف سایر کشورها شاهد افزایش واردات و کاهش صادرات هستیم. براین اساس مصوبه مجمع تلاش می کند تا چالش های یاد شده را تا مقداری مهار کند؛ ضمن اینکه انگیزه ای برای ارتقای کیفیت و افزایش تولید خودروی ایرانی برای صادرات به بازارهای صادراتی شود تا از محل صادرات بتوانند بخشی از کالاهای مورد نیاز جامعه که خودرو نیز از جمله آنهاست را به کشور وارد کنند.

پایان/

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 19001

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      0 0
      بخدااگه بفکرمردم باشندخودرودست دوم باقیمت 100میلیون به دست اقشارضعیف میرسانند