درآمد نفت روسیه در دوره تحریم افزایش یافت

باوجود تحریم های سنگین غرب علیه روسیه، این کشور در سال ۲۰۲۲ ماهانه بیشتر از قبل و در حدود ۲۰ میلیارد دلار از صادرات نفت خام درآمد کسب کرد.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «بلومبرگ» با استناد به داده های آژانس بین المللی انرژی (IEA) گزارش داد که درآمد صادرات نفت روسیه از ابتدای سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش ماهانه آژانس از بازار انرژی، مسکو در سال جاری هر ماه حدود ۲۰ میلیارد دلار از فروش نفت خام و محصولات مرتبط با نفت درآمد کسب کرده است.

رشد درآمدهای کاخ کرملین در حالی رخ داده است که تحریم‌های غرب بر سر بحران اوکراین هر روز تشدید می شود و  به عنوان بخشی از این اقدامات، ایالات متحده واردات نفت روسیه را ممنوع کرده است.

همچنین اتحادیه اروپا و بانگلیس برنامه‌های خود را برای لغو تمام خرید نفت خام روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲ را اعلام کردند و غول‌های نفتی بین‌المللی مانند شل و توتال انرژی هم متعهد شدند که خرید نفت خود از روسیه را متوقف کنند.

با این حال، طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، محموله‌های صادراتی روسیه از ابتدای سال ۲۰۲۲ حدود ۶۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و در مقایسه آوریل با ماه مارس گذشته به ۸.۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم بدان مفهوم است که سطح صادرات روسیه اکنون به میانگین قبل از بحران اوکراین و تحریم‌های متعاقب آن بازگشت.

طبق اطلاعات آژانس، با توجه به افزایش تقاضا، محموله های بیشتری از سوی مسکو به سمت آسیا هدایت شد؛ چین و هند ادعا می کردند منابعی را که قبلاً قرار بود به جاهای دیگر برود، جذب کرده اند.

 آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد علاوه بر این، اتحادیه اروپا، باوجود موضع‌گیری‌اش، هنوز تا کنون بزرگترین بازار سوخت روسیه باقی مانده و ۴۳ درصد از صادرات نفت مسکو در ماه آوریل به این اتحادیه ارسال شده است.

طبق ارزیابی آژانس فوق، بازارهای جهانی انرژی که در حال حاضر به دلیل عدم اطمینان در مورد نفت خام روسیه در تنگنا قرار دارند، ممکن است چالش های بیشتری مواجه شوند. ترکیبی از تحریم اروپا بر نفت روسیه و احیای تقاضا از چین به دلیل رفع قرنطینه کووید-۱۹ فشار بر بازار انرزی را تشدید می کند.

 این آژانس تخمین می زند که عرضه جهانی که در ماه گذشته حدود ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود، ممکن است در نیمه دوم سال سه برابر کاهش یابد.

پایان/

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 19051

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =