جراحی اقتصادی نشان از جسارت دولت سیزدهم دارد

پیش زمینه کاهش آسیب‌ها، اصلاح یارانه‌ها بود که امیدواریم به نتایج خوب منتج شود.

به گزارش تحریریه، امیررضا واعظ آشتیانی در خصوص طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، اظهار کرد: «سالی که مقرر شد یارانه‌ها پرداخت شود، ۴۵ هزار تومان، عدد قابل ملاحظه‌ای بود چرا که معادل ۴۵ دلار بود و امروز این رقم به ۱/۵ دلار کاهش یافته است. دولت‌ها در ادوار گذشته باید با توجه به میزان تورم این کار را انجام می‌دادند حالا چرا دولت‌ها در این خصوص کوتاهی یا قصور داشتند، در این مقوله نمی‌گنجد.»

وی افزود: «امروز دولت سیزدهم این جسارت را به خرج داده و این رقم را اصلاح کرده، چرا که تورم و رکودی بر کشور حاکم است، و آوار دولت یازدهم و دوازدهم است و دولت سیزدهم وارث آواربرداری است. دولت وقتی این طرح را مطرح کرده، منتقدین باید منصفانه به این موضوع نگاه کنند. عده‌ای هستند که همواره به دنبال این هستند که اتفاق جدید رقم نخورد و اگر هم اتفاق جدیدی رقم بخورد، به نقادی موضوع می‌پردازند؛ نقادی که منطقی پشت آن نهفته نیست. گروه دیگری هم هستند که یا از روی بی‌اطلاعی با ادبیات غیرمنصفانه به این طرح حمله می‌کنند و ادعا می‌کنند که پرداخت یارانه گداپروری است. چه راهکاری را می‌توان پیشنهاد کرد که این ادعای گداپروری محقق نشود؟»

این فعال سیاسی اضافه کرد: «در بحران‌های اقتصادی، تجربه در سایر کشورها نیز نشان داده است که دولت‌ها به سمت پرداخت یارانه رفته‌اند اما این یارانه استمرار نداشته است. برخی مبدع یکسری موضوعات اقتصادی می‌شوند که ما در هیچ کتاب اقتصادی شاهد آن نیستیم و هیچ تجربه اقتصادی نیز وجود ندارد.»

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: «قطعاً هر دولتی برای خود انتقاداتی در حوزه‌های مختلف دارد و این حق صاحب‌نظران، کارشناسان و آحاد مردم و مجلس است و هیچ دولتی نیز نباید این ادعا را داشته باشد که به آن انتقادی وارد نیست بنابراین اگر انتقاد نباشد، پیشرفت وجود نخواهد داشت و نقاط ضعف شناسایی نخواهد شد.»

وی ادامه داد: «وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت یازدهم و دوازدهم ابداع شد و ارز جهانگیری نام گرفت، رانت‌ها و فرصت‌طلبی‌های زیادی ایجاد شد و صدمات اقتصادی مترتب اقتصاد کشور شد. میلیاردها دلار ارز مملکت، بی‌حاصل و بدون هرگونه بهره‌وری از بین رفت. لذا ما شاهد بهم ریختگی در بخش اقتصادی کشور بودیم.»

یارانه‌بگیران، کسانی هستند که همواره در شرایط سخت، یار و یاور انقلاب بوده‌اند

واعظ آشتیانی تأکید کرد: «اصلاح پرداخت یارانه، در این شرایط لازم بوده چرا که برخی از مردم کشور ما، بخشی از زندگی‌شان از یارانه تأمین می‌شود و اگر این یارانه تأمین نشود، تبعات فرهنگی و اجتماعی را شاهد خواهیم بود. بنابراین آن بخش از جامعه که امروز به آنها یارانه می‌دهیم، کسانی هستند که همواره در شرایط سخت مملکت و انقلاب، یار و یاور انقلاب بوده‌اند و در شرایط بحرانی سینه‌های خود را سپر کردند و در مقابل دشمنان نظام ایستادند.»

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی و فرصت‌های رانتی، تبدیل به کمکی برای قشر آسیب‌پذیر خواهد شد، گفت: «کاهش تورمی نیز حداقل قدرت خرید بخشی از جامعه را که توانایی تأمین معاش زندگی برایشان سخت است، فراهم می‌کند و این در کاهش تورم تأثیرگذار است و قدرت خرید را تا حدودی افزایش می‌دهد و درعین حال کمک می‌کند که معاش این بخش از جامعه با مشکل مواجه نباشد.»

وی اضافه کرد: «برخی از منتقدین به طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، دلشان به حال فرصت‌طلبانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی اخذ می‌کردند، می‌سوزد.»

جراحی اقتصادی جسارت می‌خواست، باید از اقدام دولت حمایت کنیم

وی به رکود تورمی نیز اشاره کرد و افزود: «در این شرایط ما مشکلات عدیده رکود تورم را داریم که دولت باید به این موضوع ورود کند. در دستور کار قرار گرفتن موضوع «جراحی اقتصادی» کار بسیار شجاعانه‌ای است و همواره این تأکید را داشتیم که چرا دولت‌ها، پوپولیستی برخورد می‌کنند. دولت سیزدهم تیغ جراحی را به دست گرفته و امیدواریم با نیروهای کارآمد و کمترین آسیب، به سمتی برویم که این جراحی اقتصادی اثرات خوبی داشته باشد.»

واعظ آشتیانی در پایان خاطر نشان کرد: «جراحی اقتصادی جسارت می‌خواست، به همین دلیل ما در این چند دهه به سمت آن نرفتیم و این کار دولت سیزدهم را باید حمایت کنیم و نقاط ضعف را یادآوری کنیم. پیش زمینه کاهش آسیب‌ها، اصلاح یارانه‌ها بود که امیدواریم به نتایج خوب منتج شود.»

منبع: پانا

پایان/

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 19061

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • اسماعیل IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      رهبر ودولت به فکر مردم هستند تا تعادل حفظ شود ...مردم به فکر شاد کردن دشمنان نظام