انتقاد نماینده سرشناس مجلس از سنگ اندازی وزارت صمت بر سر راه نوسازی معادن ایران

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: نمی توان به بهانه خروج ارز از کشور، اقتصاد را فلج کرد و صنعت و معدنی که نیازمند واردات ماشین آلات و دستگاه های به روز است را با عدم واردات، محروم کرد.

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تحریریه در خصوص استفاده نابه جای وزارت صمت از ابزار مالیاتی و حقوق گمرکی در عوارض ورودی ماشین آلات صنعتی و بخش معدن گفت: در همه دنیا ابزارهای مالیاتی و گمرکی برای کنترل بازار استفاده می شود، اما وقتی کشور توان تولید ابزارآلاتی را به قدر کافی ندارد که تامین کننده نیازهای صنعت و معدن باشد، نباید طرح هایی را تصویب کرد که ارزآوری و توسعه کشور را به شدت محدود می کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر میزان تولید ماشین آلات صنعتی داخلی به اندازه ای بود که نیاز کشور را در بخش های مختلف صنعت و معدن تامین می کرد، آن زمان می توانستیم هم ماشین آلات تولید داخل که  مازاد بر نیاز داخلی را برای درآمد زایی به خارج صادر کنیم و هم اینکه عوارض گمرکی و مالیاتی بر واردات ماشین آلات و دستگاه هایی ببندیم که شبیه آن در داخل تولید می شود.

جلال رشیدی کوچی در ادامه خاطر نشان کرد: اعمال عوارض و حقوق گمرکی و مالیات به جز سنگ اندازی در مسیر تولید صنعتی و معدنی کشور نیست، در حالی که انتظار می رود دولت یا وزارت صمت، با نگاه کلی تری برای توسعه اشتغال و به کار افتادن هر چه بیشتر چرخه تولید و درآمد زایی به واردات ماشین آلات صنعتی و سنگین نگاه کند. قطعا بستن مالیات و عوارض و حقوق گمرکی در شرایط کنونی اقتصاد ایران نشات گرفته از یک نگاه مثبت به اقتصاد ایران نیست، یعنی چنین نگاه هایی به دنبال توسعه اقتصاد ایران نیستند.

وی در ادامه خاطر نشان شد: اگر تولیدات داخل فراوان باشد قطعا هیچ تولید کننده ای ماشین آلات مورد نیاز خود را از خارج وارد نمی کند، پس زمانی می توانیم گوشه چشمی به واردات نداشته باشیم که نیازها در داخل تامین شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص توجیهات خروج ارز برای واردات ماشین آلات و ابزارهای مورد نیاز صنعت و معدن کشور گفت: این توجیهات نخ نما شده زیر سوال می رود و هیچ عقل سلیمی آنها را نمی پذیرد، چرا که نمی توان به بهانه خروج ارز از کشور، اقتصاد را فلج کرد و صنعت و معدنی که نیازمند واردات ماشین آلات و دستگاه های به روز است را محروم کرد.

کوچی رشیدی در این باره افزود: اتفاقا مقام معظم رهبری فرموند ارزی که دولت در اختیار دارد باید به صورت هدمفند و برای افزایش تولید استفاده شود، البته خودروسازان را مستثنی کردند، اما درباره ماشین آلات صنعتی و معدنی این موضوع متفاوت است و باید واردات داشته باشیم.

جلال رشیدی کوچی با ذکر مثالی توضیح داد: به عنوان مثال اگر برای واردات دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی و معدنی یک میلیون دلار هزینه کنیم هنگامی که این دستگاه در طول یک سال دو سه برابر برای ما تولید ارز می کند و منجر به رونق تولید می شود نباید کشور را به بهانه ارز بری از عایدات ارزی بعدی محروم کرد. به نظر می رسد مسوولین وزارت صمت در این حوزه ها باید نگاه خود را بازتر کنند چرا که  اگر بخوایم صفر تا صد نیاز داخل را خود تولید کنیم قطعا به شدت از دنیا عقب می مانیم. 

وی در پایان گفت و گو افزود: برای حمایت از تولید داخلی باید کالاهایی که در کشور قادر به تولید آن نیستیم یا توان تولید به اندازه ظرفیت مورد نیاز بخش صنعت و معدن را نداریم ویا اینکه تولید در کشور مقرون به صرفه نیست در دستور کار وارداتی قرار بگیرد، چرا که واردات این کالاها کمکی به تولید محصولات پایین دستی به شمار می رود.

پایان/

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 19068

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =