جنگ اوکراین خزانه روسیه را پر کرد

آمارها نشان می دهند ورودی ارز به خزانه بانک مرکزی روسیه از زمان جنگ اوکراین بیشتر شده است.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود نوشت، در شرایطی که ارزش بسیاری از ارزهای کشورهای غربی و دلار آمریکا در حال کاسته شدن است «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه افتخار می کند که ارزش روبل روسیه به طور مداوم در حال افزایش است و ارزش آن در بورس جهانی به حدود ۶۲ روبل در مقابل دلار رسیده است.

افزایش ارزش روبل در شرایطی است که روسیه با تحریم های اقتصادی سختی دست و پنچه نرم می کند و هزینه های جنگ اوکراین هم سنگین است. خبرگزاری «بلومبرگ» آمریکا هم گزارشی را درباره علت افزایش قیمت روبل منتشر کرد. این گزارش به نقل از آژانس بین المللی انرژی نوشت به دلیل افزایش۵۰ درصدی قیمت نفت از اوایل سال ۲۰۲۲ درآمدهای روسیه از طریق صادرات نفت و گاز هر ماه حدود ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

طبق این گزارش، روسیه روزانه ۸ میلیون بشکه نفت صادر می کند که ۲۰ درصد از این مقدار به کشورهای اروپایی صادر می شود. این کشور سالانه حدود ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز هم به اتحادیه اروپا صادر می کند که این مقدار حدود ۴۵ درصد از نیازهای اتحادیه اروپا را تامین می کند. از این رو آمارها نشان می دهند خزانه روسیه از حمله نیروهای این کشور به اوکراین سود بیشتری را برده است. 

گزارش روزنامه رای الیوم افزود: آشکار است که تحریم های سختی که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا علیه روسیه اعمال کرده است نتایج معکوسی به دنبال داشته و این تحریم ها نتوانست اقتصاد روسیه را در شرایط بحرانی قرار دهد.

افزون بر این، تحریم های ضد روسی، شکافی را در میان کشورهای اتحادیه اروپا ایجاد کرده است زیرا برخی کشورها از جمله مجارستان، بلغارستان و آلمان مخالف این تحریم ها هستند.

کمیسیون اروپایی برای مهار این شکاف ها و همچنین برای حفظ آبروی آمریکا پیشنهاد داده است که به تدریج نفت و گاز روسیه تحریم شود و کشورهای اروپایی از طریق اکتشاف چاه های جدید نفت و گاز در دریای شمال و یا از طریق تولید گاز از طریق پسماند مواد غذایی و افزایش مقدار تولید به اندازه ۱۸ میلیارد متر مکعب در سال به فکر جایگزینی برای نفت و گاز روسیه باشند. اما این پیشنهادها جنبه عملی به خود نخواهد گرفت و نمی تواند نیاز ۲۰ درصدی اروپا به منابع گازی روسیه را پوشش دهد.

این روزنامه در بخش پایانی گزارش خود آورد: با توجه به مطالبی که گفته شد نتیجه می گیریم که پوتین برای مقابله با تحریم ها و کاهش پیامدهای آنها به پایین ترین سطح خود، از قبل خوب آماده شده بود. تحریم های ضد روسی کاملا نسنجیده بودند و هرچه زمان جنگ هم طولانی تر شود خزانه روسیه پرتر خواهد شد و این خزانه افزون بر هزینه های داخلی روسیه، هزینه جنگ را تامین می کند. در مقابل آمریکا و کشورهای اروپا به دلیل پوشش زیان های اوکراین و ارسال سلاح به ارزش میلیاردها دلار در کنار افزایش قیمت انرژی فرسوده خواهند شد.

پایان/

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 19109

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =