گزینه‌هایی ترسناک تر از پراید وزارت صمت!

به نظر می رسد شاخص ها و گزینه هایی که وزارت صمت برای واردات خودروی ارزان قیمت مطرح می کند از خودروی پراید ساخت ایران به شدت ناایمن تر هستند.

به گزارش تحریریه، مدتی است که مباحثی در مورد آزادسازی واردات خودرو به کشور برای ایجاد رقابت و تحریک تولیدکنندگان داخلی به ارتقای کیفیت خودروهای خود مطرح می شود.

طبق برخی اظهارات گفته می شود قرار است خودروهایی مجوز واردات داشته باشند که بتوانند با خودروهای زیر۱۰ هزار دلاری تولید داخل رقابت کنند. در این زمینه نام گزینه هایی همچون رنو کوید, سوزوکی آلتو, تاتا نانو و امثال آن مطرح می شوند.

با این حال کارشناسان تاکید دارند بخشی از استدلال ها در بحث واردات خودرو به بهبود کیفیت و کاهش صدمات مربوط می شود اما با این مقررات و گزینه های مطرح شده ارزان قیمت (عمدتا هندی) چنین هدفی برآورده نمی شود.

در صورت عملیاتی شدن چنین مقررات و انجام واردات همین تولیدات کم کیفیت، نه تنها انحصار دو شرکت ایرانخودرو و سایپا از بین نمی رود بلکه باید انتظار داشت با واردکردن این خودروهای کمتر از یک تنی تلفات جاده ای بسیار بیشتر از پراید شود.

Maruti Alto Gets 0 Stars In Latin NCAP Safety Test

خودروهای هندی ایمنی ندارند

روزنامه «Indian Express» نوشت یک ناظر جهانی ایمنی خودرو اعلام کرد که چند مدل از محبوب‌ترین خودروهای هند، در آزمایش‌های تصادف مستقل به گونه‌ای مچاله شده‌اند که احتمالاً منجر به مرگ یا صدمات جدی همه سرنشینان می‌شود.

«دیوید وارد» رئیس سازمان نظارت بر ایمنی خودرو در لندن ( Global NCAP) که این آزمایش‌های تصادف را انجام داد، گفت: نتایج یک کیفرخواست علیه صنعت خودرو در هند نشان داده است که این خودروها فاقد استانداردهای ایمنی کافی هستند.

هند دارای مرگبارترین جاده های جهان است

طبقه متوسط ​​رو به رشد هند مشتاق خرید خودروهای جدید است و به صنعت خودروسازی در حال رشد کمک می کند اما در این زمینه از نظر ایمنی توجه کافی به ساخت خودرو نمی شود. سال گذشته هند ۳.۲ میلیون خودرو تولید کرد که تقریباً دو برابر ۱.۷ میلیون خودرو در سال مالی ۲۰۰۸ بود.

برای اکثر مواردی که در هند فروخته می‌شوند، کیسه‌های هوا و کمربندهای ایمنی سرنشینان عقب اختیاری بودند و هیچکدام از آنها برای مقاومت در برابر برخورد مورد آزمایش قرار نگرفتند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، فقدان ویژگی های ایمنی، همراه با رانندگی بی احتیاط و جاده های نامناسب نرخ مرگ و میر جاده ای هند را بیش از شش برابر ایالات متحده و حدود سه برابر چین کرده است.

دلایل فوق و به ویژه کیفیت پایین خودروها موجب شده است از هر ۱۰ نفری که در تصادفات جاده ای در سراسر جهان کشته می شوند، یک نفر هندی است.

چهار خودرو از پنج خودروی کوچک محبوب سال گذشته در بازار هند - از جمله تاتا نانو، پرفروش‌ترین ماروتی سوزوکی آلتو ۸۰۰ و هیوندای i۱۰  بودند که همگی در تست‌های تصادف مستقل که اخیرا توسط Global NCAP انجام شد، شکست خوردند. این یافته ها مشابه ارزیابی های ایمنی در برزیل و مکزیک در سال گذشته بودند.

Maruti Suzuki Alto K10 safety features introduced - Price hike

گزینه هایی بدتر از پراید

طبق مقررات اعلامی غیرقطعی، گزینه های اندکی برای واردات خودرو وجود دارند. یکی از گزینه ها که برای واردات به ایران مطرح می شود سوزوکی آلتو است که در هند بیشترین فروش داشته است. وزن این خودرو حدود ۹۰۰ کیلوگرم است و از سال ۲۰۰۹ روانه بازار شد. قیمت این خودرو از ۵۷۰۰ تا ۷۲۰۰ دلار متغیر است. با اینحال میزان ایمنی این خودرو بر مبنای برخی شاخص ها تنها ۴ از ۱۰ است.

تارنمای «autobizz» هندوستان نوشت تست های سال ۲۰۱۴ روی نسخه پایه این خودرو حکایت از آن داشت که پوسته بدنه این خودرو بی ثبات و غیرایمن است. از سوی دیگر این خودرو هیچ ستاره ایمنی را برای بزرگسالان دریافت نکرد.

Renault Kwid scores zero stars in Global NCAP crash test

دیگر خودرویی که بحث واردات آن مطرح می شود رنو کوید است که تاکنون سه بار به تست های ایمنی اعزام شده است. کیسه های هوایی راننده آن به هیچ عنوان رضایت بخش نبوده است. تست سرعت ۶۴ کیلومتر این خودرو هم نشان داد که بدنه و ساختار خودرو ناپایدار و غیرایمن است.

با اینحال این خودرو در رتبه بندی ایمنی بزرگسالان توانست یک ستاره ایمنی را دریافت کند. رنو کوید در زمینه ایمنی کودکان نیز تنها قادر شد یک ستاره را کسب کند.

پایان/

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 19119

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 2
      وزارت صمت و ... تا نقش بیل گیتس تو کنترل جمعیت ایران رو تکمیل نکنه ول کن نیست. خود وزیر و مدافعان این طرح به دردنخور بچه هاشون رو از خارج بیارن ایران یه دونه ازین ماشین ها رو یک سال بزاره زیر پاشون. اگر زنده موندن برای بقیه هم تجویز کنند.
    • سید مهران مدیری IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      2 0
      همین رنو کوچولویی است که میخواستند تو اراک تولید کنند ولی رنو جمع کرد و رفت و دیگه نمیاد نگران نباشید فعلا آشغال های چینی بیارید تا ببینیم چی میشه!! خاک تو سر مسئولین بی عرضه و بی تدبیر
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      واااای پس همان پراید را بسازید یا منور تن در دادن به آشفته بازار ایران سایپا خودرو است؟ بجاش برید با دنیا آشتی کنید تحریمها رو بردارید ارزش ریال بالا برود و بتوانیم خودرو خوب بیاوریم یابیایند خودرو خاص بازار ایران در کشور بسازند