مدیر ایرانی با طرح هایی که بنز و تویوتا هم در اختیار ندارند!

این مدیر ایرانی در 9 ماه گذشته طرح هایی ارائه کرده است که در شرکت های بنز و تویوتا هم سابقه ندارد و نخواهد داشت!

به گزارش تحریریه، این مدیر ایرانی که زمانی مدیرعامل ایران خودرو نیز بوده است و کسی نیست جز منوچهر منطقی، در 9 ماه گذشته طرح هایی ارائه کرده است که در شرکت های بنز و تویوتا هم سابقه ندارد و نخواهد داشت. اگرچه این نوع نوشتن جالب نیست و خطر دور شدن بحث از منطق فنی را به بار می آورد، اما فوایدی نیز دارد. از این جهت که توجه فعالان صنعت خودرو را به این نکته جلب می کند که قدری به انباشت دانش بشری توجه کنند و توجه داشته باشند که الزامات محیطی و بومی که مسائلی بسیار کلیدی و مبتنی بر الزامات نهادی هستند، به معنای اختراع مجدد چرخ نمی باشند و دلیلی ندارد که آزمون و خطا را تا دوران کارل بنز و خودرو اختراعی وی با 1.5 اسب بخار عقب برد. 

طرح های منوچهر منطقی به معنای واقعی کلمه بازار و صنعت خودرو ایران را از تعادل خارج کرده و بسیار بدتر از وضعیت اسفناک گذشته کرده است، اما با کمال حیرت و پس از مشاهده نتایج برنامه های خود کوتاه نیامده؛ و هنوز هم به دادن طرح های بی مبنا همراه با تناقضات درونی مشغول است که روزهای تلخ تری را به بار خواهد آورد. 

منوچهر منطقی معاون وزیر صمت، روز گذشته در نشستی خبری به اعلام جزئیات نحوه خرید از سامانه فروش یکپارچه خودرو پرداخت و گفت:

  1. در مدل قبلی فروش خودرو، تعداد محدودی خودرو هر 10 الی 15 روز یک بار به فروش گذاشته می‌شد اما در مدل جدید در یک دوره 3ماهه به‌عنوان نمونه 6 بار قرعه‌کشی خودرو انجام می‌شود و در هر دوره 200 تا 300 هزار خودرو فروخته می‌شود.
  2. در شرکت‌های خصوصی انتقاداتی مطرح است که چرا آنها هم باید در این سامانه خودرو بفروشند، باید بگویم قبلاً برخی تولیدکنندگان با تأمین قطعات یک‌هزار خودرو، 3 هزار نفر را ثبت‌نام می‌کردند که مشکل‌زا شده بود و در این سامانه دیگر این مشکل را نداریم.
  3. تولیدکنندگان انبوه نیز عرضه قطره‌چکانی داشتند که از این به بعد باید تمام ظرفیت را بفروشند، به‌عنوان نمونه اگر خودروساز می‌گوید 200 هزار خودرو می‌خواهد بفروشد راستی‌آزمایی انجام می‌شود و رقم قطعی را مثلاً 100هزار خودرو برای قرعه‌کشی می‌گذاریم و در ادامه مسیر نیز دوباره بررسی می‌کنیم و 100 هزار خودروی دیگر را برای فروش می‌گذاریم، به این ترتیب برای تحویل خودرو دیگر مشکلی نخواهد بود و تحویل به‌موقع انجام می‌شود.
  4. وزارت صمت صرفاً اطلاعات را جمع و صحت‌سنجی می‌کند و کارها توسط خودروساز انجام می‌شود. وزارت صمت فقط نظارت می‌کند و با توجه به اینکه اطلاعات زیادی جمع می‌کنیم می‌توانیم به‌صورت هدفمند عمل کنیم و 50 درصد ظرفیت فروش را به جوان‌ترها تخصیص دهیم و با شناسایی کاربرهای واقعی تخصیص را هدفمندتر انجام دهیم!
  5. تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشته است اما از امروز و با ورود سازمان حمایت به بحث فروش خودرو، مشتری بر تولید غلبه خواهد داشت"، در مورد دلال بازی‌ها نیز گفت: با کمک مجلس به‌دنبال این هستیم که اگر شخصی خودرو را 160 میلیون تومان خرید و 300 میلیون تومان فروخت باید مالیات بپردازد.
  6. در حال حاضر شایعات زیادی وجود دارد اما تا زمان ابلاغ مصوبه، باید منتظر ماند. پیش از این در واردات خودرو فقط دهک‌های پردرآمد جامعه مدنظر بودند و حتی در یک دوره‌ شاهد بودیم که بیشترین تعداد پورشه در دنیا وارد کشور شده بود، اما در این دوره همه دهک‌های جامعه را مدنظر قرار داده ایم. به محض اینکه واردات ابلاغ شود ضوابط آن را منتشر خواهیم کرد. این قانون برای یکسال است و برای سال آینده ایرادات قانونی برطرف خواهد شد.
  7. با توجه به خلأ تولیدی که داریم واردات خودروهای اقتصادی را در دستور کار قرار داده ایم؛ به عنوان مثال وقتی پراید حذف شد 500 هزار متقاضی داشت و ما دیگر هیچ خودرویی جایگزین این خودرو نداشتیم، در حالیکه در دنیا با روش علمی دقیق، محصول ارزشمند با قیمت عقلایی عرضه می شود!
  8. موضوع واردات خودرو به شکل خودروی کامل (CBU)‌خواهد بود، اما در تلاشیم تا برنامه‌های تکمیلی برای داخلی‌سازی محصولات نیز ارائه شود.
  9. برای واردات خودروهای ارزان‌قیمت ممکن است تغییراتی در هزینه‌ اسقاط خودروهای فرسوده داشته باشیم، این موضوع به عنوان یکی از مشوق‌های وارداتی مد نظر است.
  10. با توجه به تغییر نرخ پایه ارز از 4200 تومان و افزایش نرخ ارز، برخی تعرفه‌های ورودی کاهش خواهد یافت تا قطعه‌سازان و واردکنندگان قطعات مجبور نباشند مبالغ بیشتری بپردازند.  
  11. نیاز خودرو سالیانه بین 1.4 تا 1.5 میلیون دستگاه است، اما مطابق بررسی های انجام شده، اکنون حدود نیم میلیون تقاضای کاذب و سفته بازی در این حوزه وجود دارد.
  12. اگر عرضه و تقاضای خودرو متعادل شود، به‌طور قطع روی قیمت اثر خواهد داشت و پیش‌بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ها به نظر مشتریان نزدیک‌تر شود.

از این 12 محور به جرات می توان گفت که بیش از 2 محور حاکمیتی که در منطق کارکرد وزارت صنعت قابل تعریف باشد یافت نمی شود. از وزیر صمت و معاون وی به صراحت باید پرسید: در بازار خودرو چه هدفی را دنبال می کنید و الگوی آرمانی شما(Ideal type) چیست؟ یعنی اگر به منویات زوج خودرویی فاطمی امین - منوچهر منطقی عمل شود، در چه بازه زمانی؛ خودروسازی ایران در کدام نقطه قرار خواهد گرفت؟

به طور مشخص، غیر از موارد 9 و 10 که مسائلی حاکمیتی است، سایر موارد نباید مساله معاون محترم وزیر صمت باشد و مسائلی درون بنگاهی است که در صورت ایجاد محیط رقابتی در صنعت خودرو کشور، به طور بهینه رقم خواهد خورد.

اینکه چرا واکنش میدانی در صنعت و بازار خودرو خلاف آن چیزی است که از طرف مسئولان وزارت صمت هدفگذاری شده است، باید زنگ هشدار را به صدا درآورده و این مدیران را که به دنبال اصلاح صنعت راهبردی خودرو کشور هستند به تفکر وادارد تا دیدگاه های دیگر را نیز شنیده و مورد مداقه قرار دهند. 

متوقف شدن در قدم اول در صنعت خودروسازی و تکرار مکررات باعث شده است تا پای بحث های فنی و دقیق در حوزه های بهینه سازی، بازارسنجی، کشف مزیت های جهانی و منطقه ای، روان شناسی طراحی و فروش خودرو، زبان های طراحی برندهای داخلی و ملی، آینده نگری در بازار خودرو جهانی و یافتن جایگاه ایران؛ در دستورکار کارشناسان قرار نگیرد و شاهد رویکرد خطی در مسائل و درجا زدن در بدیهیات باشیم که به صنعت و تولید کشور آسیب وارد کرده است. 

پایان/

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 19120

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =