تکرار برتری محور مقاومت در انتخابات لبنان

برخلاف جوسازی رسانه ای نحوه پراکندگی کرسی های پارلمان لبنان موجب شده است که بار دیگر حزب الله و همپیمانان قادر باشند ابتکار عمل را به دست گیرند و همه اظهارات درمورد شکست حزب الله درانتخابات لبنان بی پایه است.

به گزارش تحریریه، انتخابات پارلمانی لبنان ۲۵ اردیبهشت ماه در فضایی آرام و دمکراتیک در داخل این کشور و بدون مشکل خاصی برگزار شد و میزان مشارکت در این انتخابات ۴۱ درصد اعلام شد و در انتخابات پارلمانی امسال ۱۰۳ لیست به رقابت پرداختند.

در این انتخابات سه میلیون و ۹۶۷ هزار و ۵۰۷ فرد واجد شرایط برای انتخاب ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان پای صندوق های رای حاضر شدند. با مشخص شدن نتایج شبه نهایی انتخابات، در مجموع حزب الله و جنبش امل ۳۱ کرسی پارلمان، حزب سوسیالست ترقی خواه به ریاست «ولید جنبلاط» ۹ کرسی، حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع» ۲۰ و حزب «جریان ملی آزاد» به ریاست «جبران باسیل» ۱۸ کرسی پارلمان، فهرست احزاب مستقل یا جامعه مدنی ۱۳ کرسی، حزب کتائب ۴ کرسی و حزب طاشناق و جنبش مرَدَه هر کدام به ۲ کرسی  دست یافتند.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به تحولات انتخابات پارلمانی لبنان پرداخت و نوشت: صحنه انتخابات لبنان طی ساعت های گذشته با افزایش روند رقابت و مشخص شدن نتایج شبه رسمی در حوزه های انتخاباتی پرهیاهیو بود.

پس از بسته شدن صندوق های آراء در روز یکشنبه و آغاز شمارش آرا حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع» اعلام کرد که توانسته است آرای مسیحیان لبنان را از آن خود کند و جریان آزاد ملی لبنان را که بزرگترین فراکسیون مسیحیان را در پارلمان سابق تشکیل داده بود، شکست دهد.

What Does Hezbollah's Election Victory Mean for Lebanon? | The Washington  Institute

هدف حزب نیروهای لبنانی تنها شکست رقیب خود در میان مسیحیان نبود، بلکه هدف آن شکست برخی فهرست های همپیمان حزب الله و جریان ملی آزاد بود. سمیر جعجع صبح روز دوشنبه اعلام کرد که مرحله جدیدی آغاز شده که ویژگی اصلی آن مقابله با حزب الله و تغییر سیاست کشور است.

اما همان روز با اعلام نتایج  انتخابات شگفتی هایی رخ داد و جریان آزاد ملی به رهبری جبران باسیل با افزایش ۱۴ کرسی خود و رساندن کرسی های خود به ۲۳ کرسی ابتکار عمل را از آن خود کرد. این در حالی است که حزب نیروهای لبنانی تنها موفق شده است ۲۰ کرسی را از آن خود کند.

جریان ملی آزاد با این پیروزی خود را کمند سمیر جعجع رها کرده و اکنون این جریان به عنوان بزرگترین فراکسیون مسیحی در پارلمان حضور خواهد داشت.

به نوشته رای الیوم، جریان المرده به عنوان همپیمان حزب الله موفق شده است یک کرسی را در منطقه «بشری» به عنوان پایگاه اصلی نیروهای لبنانی از آن خود کند. کسب  این یک کرسی به منزله نواختن سیلی محکمی به حزب نیروهای لبنانی بود.

جریان آزاد ملی و رهبر آن جبران باسیل و همچنین میشل عون از سال ۲۰۱۹ از سوی عربستان و آمریکا و هواداران حزب نیروهای ملی و هم‌پیمانان آنها بسیار مورد حمله قرار گرفته اند. این در حالی نیروهای ملی همواره مورد حمایت سیاسی،مالی و تبلیغاتی عربستان و آمریکا بوده اند. اکنون پیروزی جریان آزاد ملی یک پیروزی تاریخی به شمار می‌رود.

اکنون با کرسی هایی که جریان آزاد ملی و حزب الله و جریان امل و جریان المرده و فهرست «فیصل الکرامی» رئیس جریان الکرامة و جمیل السید (مستقل و همپیمان حزب الله) و حسن مراد حزب «الاتحاد» به دست آورده اند، حزب الله و همپیمانان آن توانسته اند بار دیگر ابتکار عمل را به دست گیرند و سخنانی که درباره شکست حزب الله در این انتخابات مطرح می شود هیچ پایه و اساسی ندارد.

پایان/

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 19139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =