نیمه ترسناک جنگ اوکراین!

تحقیقات مستقل نشان می دهند حوادث افغانستان و سوریه در اوکراین تکرار می شوند و بسیاری از تسلیحات ارسالی آمریکا به کی‌یف در نهایت به دست قاچاقچیان و گروه های تروریستی می رسد.

به گزارش تحریریه، تارنمای خبری تحلیلی «InfoBrics» نوشت، همزمان که ایالات متحده به طور سیستماتیک سلاح به اوکراین می فرستد، نگرانی در مورد اینکه چه کسی در عمل چنین تجهیزاتی را دریافت می کند افزایش می یابد. به تازگی گزارش‌هایی به وسیله خبرنگاران منتشر شده است که در آن به احتمال ورود تسلیحات ارسالی واشنگتن به بازار سیاه اشاره شده است که همان تکرار تجربه آمریکا در افغانستان و سوریه خواهد بود.

برخی کارشناسان این را موضوعی جدی می دانند و خواستار پایان دادن به ارسال سلاح به کی‌یف هستند.

در تاریخ اخیر درگیری‌های مربوط به ایالات متحده، نمونه های زیادی از انحراف تسلیحات جنگی رخ داده است که در نهایت سلاح ها به دست افراد اشتباهی رسیده است. در بیشتر موارد، تسلیحاتی که به طور رسمی توسط ایالات متحده فرستاده می شود، در مسیر به سوی کشور مقصد منحرف می شوند و در تور قاچاقچیانی قرار می گیرند که آنها را در بازار سیاه بین المللی می فروشند.

نتیجه این است که با خرید چنین سلاح‌هایی به‌طور غیرقانونی، سازمان‌های تروریستی، شبه‌نظامیان افراطی و قاچاقچیان مواد مخدر در سرتاسر جهان از این امر سود می‌برند.

آمریکا تقریباً در تمام جنگ‌های اخیر که درگیر آن بوده است، تجربه انحراف سلاح ها از میدان نبرد را داشته‌ است؛ به ویژه در افغانستان و سوریه این موضوع برجسته تر بود و گمان می‌رود مقصد بسیاری از سلاح‌ها به گروه های تروریستی در سراسر جهان ختم شد. سیل ورود این تسلیحات به آسیای مرکزی و خاورمیانه و همچنین در سایر قاره های کره زمین، به ویژه آفریقا موجب شده است حتی سلاح های آمریکایی در درگیری‌ها مستقیماً علیه پرسنل نظامی ایالات متحده هم بکار گرفته شوند.

با توجه به اینکه اکنون هیچ نیروی آمریکایی برای نظارت بر مسیر حرکت سلاح های آمریکایی در خاک اوکراین وجود ندارد، این هراس حتی بیشتر است که سلاح های ارسال شده هیچگاه به کی‌یف نرسند.

«دانیل لازار» روزنامه‌نگار محقق آمریکایی معتقد است که چنین انحرافی قطعاً رخ خواهد داد. وی همچنین بر موضوع فساد در اوکراین که به عنوان یکی از بزرگترین فسادهای اروپا شناخته می‌شود، تأکید دارد و می گوید: اگرچه مقدار زیادی از تسلیحات غربی وارد این کشور می‌شود، اما سپس در مه جنگ گم می‌شوند.

بخشی از کمک‌ها به نیروهای میدان نبرد راه پیدا خواهد کرد اما از آنجایی که کی‌یف فاسدترین دولت اروپا است، این غم انگیز است که بخشی از کمک ها به دست اشخاص ثالث درگیر در تجارت غیرقانونی اسلحه در سطح بین‌المللی می‌رود. زمانی که جنگ متوقف شد، می‌توان انتظار داشت که بسیاری از این اقلام به بازار سیاه راه پیدا می کنند.

گفتنی است که اوکراین بازارسیاه اصلی اسلحه در قاره اروپا است. به طور خلاصه، شبکه‌های قاچاق آزادانه در این کشور فعالیت می‌کنند و دولت نیز تلاشی را برای دستگیری و محاکمه این جنایتکاران نمی کند زیرا این نتیجه فساد گسترده مأموران دولتی اوکراین است. افسران پلیس، سیاستمداران، قضات و سایر عواملی که باید قانون را رعایت کنند، نه تنها در مبارزه با قاچاق اسلحه شکست می خورند، بلکه قطعاً به دلایلی خودشان از عملیات جنایت سازمان یافته از نظر مالی نیز سود می برند.

What happens to weapons sent to Ukraine? The US doesn't really know -  CNNPolitics

نتیجه همه اینها فاجعه بار است. شاخص جهانی جنایات سازمان یافته ۲۰۲۱ با بودجه ایالات متحده حکایت از رشد تصاعدی تجارت غیرقانونی اسلحه در اوکراین دارد. روزنامه‌نگاران و محققان دانشگاهی ( Small Arms Survey) در یک پروژه تحقیقاتی مستقل در ژنو تصریح دارند که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، بیش از ۳۰۰ هزار سلاح از اوکراین ناپدید شدند و تنها ۱۳ درصد آنها بعداً کشف شد. بقیه تسلیحات گمشده بین شبکه های قاچاق بین المللی دست به دست شدند.

بر اساس گزارش روزنامه نگاران Responsible Statecraft، در سال ۲۰۱۹ چند سرباز اوکراینی در تلاش برای فروش بسته ای از ۴۰ نارنجک RGD-۵، ۱۵ راکت RPG-۲۲ و ۲۴۵۴ فشنگ سلاح گرم دستگیر شدند. یک سال بعد در ۲۰۲۰، نهاد اطلاعاتی اوکراین فاش کرد که ده‌ها نارنجک و مین ضد تانک از یک پایگاه نظامی در اودسا ناپدید شدند و هرگز کشف نشدند.

لازم است مقامات آمریکایی قبل از ارسال تسلیحات به اوکراین، از خود در مورد توانایی کی‌یف برای نظارت بر سرنوشت چنین تجهیزاتی سوال بپرسند. ازآنجاکه ماموران اوکراینی از سال ۲۰۱۳ به طور مکرر تسلیحات را از کشور خود سرقت برده اند، انتظار می رود با آنچه اکنون از ایالات متحده دریافت می کنند نیز همین کار را انجام دهند.

به طور قطع پیامد ناشی از انحراف میلیاردها دلار به سوی قاچاقچیان اسلحه برای امنیت جهانی فاجعه بار خواهد بود.

پایان/

۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19242

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کرامت الله سلیمی IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 1
      جنگ اوکراین شکل تمسخر امیزی پیدا کرده است و روسیه در حد یک کشور افریقایی ظاهر شده است علت اینکه پوتین نمی تواند دستور حمله اتمی بدهد این است که سلاح اتمی فقط در داستانهای تخیلی وجود دارد. سلاح اتمی یک تفنگ خالیست و هیچگاه ماشه ان چکانده نخواهد شد. سازمان انرژی اتمی ایران مقاله ای را منتشر کرده است که در این مقاله گفته شده که سلاح هسته ای مطلقا وجود خارجی ندارد و فقط برای ایجاد رعب و وحشت در دل ملتها مطرح می شود تا راحت تر به بردگی گرفته شوند تنها بارقه امیدی که وجود دارد تا بتوان از این بحران به سلامت بگذریم این است که مدیر مسئول رسانه ها با مصاحبه با مقامات سیاسی و نظامی کشورمان اقدام به افشای دروغ بودن سلاح هسته ای کنند. افشای دروغ بودن سلاح هسته ای منجر به ایجاد بحران در کشورهای گلوبالیستی مدعی داشتن سلاح هسته ای خواهد شد. و فشار را از روی کشورهای ضعیف برخواهد داشت. بی تفاوت نباشید و تا فرصت هست برای افشای این دروغ بزرگ اقدام نمایید. استناد به مقاله سازمان انرژی اتمی ایران به شما این امکان را می دهد تا با انتشار ان و پررنگ کردن این موضوع شروع به یک حرکت اساسی برای نجات کشور
    • کرامت الله سلیمی IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      1 0
      استناد به مقاله سازمان انرژی اتمی ایران به شما این امکان را می دهد تا با انتشار ان و پررنگ کردن این موضوع شروع به یک حرکت اساسی برای نجات کشورمان بکنید. نگذارید دیر بشه و یا به معنای واقعی دیرتر بشه. ممکن است بعدا پشیمان شوید. چون ممکن است مدتی بعد افراد روسی مستقر در ایران همچون رجب صفروف و لوان جاگاریان برایمان تصمیم بگیرند. چون هیچ راه دیگری برای نجات کشورمان نداریم. لینک بولتن خبری منتشر کننده مقاله دروغ بودن سلاح هسته ای در بولتن سازمان انرژی اتمی: https://www.aeoi.org.ir/portal/file/?271451/-__-%D8%B3%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87-1397.7.17-(1).pdf