نماینده مجلس: تخلفات خودروسازان عمدی است!

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:کار خودرو سازان از قصور گذشته تا جایی که طبق گزارشات پلیس سهم عمده ای از تصادفات جاده ای و مرگ و میر افراد به کیفیت نازل خودروها و ایمنی پایین آنها مربوط می‌شود.

به گزارش تحریریه، زهره السادات لاجوردی نماینده مجلس شورای اسلامی، در مورد قیمت بالا و کیفیت پایین محصولات تولیدی خودروسازان گفت: سال‌هاست که شاهد افزایش بی‌رویه قیمت تولیدات خودروسازان به موازات کیفیت پایین آنها هستیم که خسارات جبران‌ناپذیری به لحاظ مالی و جانی برای متقاضیان خود به همراه داشته و هر بار با اوج گرفتن نارضایتی مردم و ورود مسئولان وعده‌های مختلفی همچون ارتقای کیفیت، استانداردسازی ایمنی، افزایش تیراژ و ….از سوی خودروسازان داده شده که متاسفانه نتیجه مثبتی نداشته و تداوم این چرخه معیوب به ویژه در سال‌های اخیر، شدت یافته است.

 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، ادامه داد: مدتهاست که کار این دو خودروساز از قصور گذشته تا جایی که طبق گزارشات پلیس سهم عمده‌ای از تصادفات جاده‌ای و مرگ و میر افراد به کیفیت نازل خودروها و ایمنی پایین آنها مربوط می‌شود، دپوی گسترده خودروها در پارکینگ‌ها جهت برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا و تسهیل افزایش قیمت از طریق احتکار، فروش خودرو به نرخ چندبرابر قیمت تمام شده کارخانه و حذف رقابت در بازار داخلی و خارجی توسط جریان مافیایی تا جایی پیش رفته که علیرغم تأکیدات و نظریات کارشناسی اتحادیه واردکنندگان خودرو و سایر صاحبنظران، مافیای مذکور به انحاء روش‌ها و بهره‌گیری از دستاویزهای مختلف مانع آزادسازی واردات می‌شود و اینها تنها گوشه‌ای از تخلفات این دو  شرکت خودروساز است. لیکن، با وجود همه فریادها و تذکرها همان روند را دنبال کرده و علناً به مردم، دولت و نمایندگان ملت، دهن‌کجی می‌کنند.

 یک کارگر باید ۴۰ماه پس‌انداز کند تا بتواتد پراید بی‌کیفیت بخرد

وی در ادامه تاکید کرد: قیمت پراید با کیفیتی که بر همگان روشن است به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده یعنی یک کارگر ایرانی با حقوق 5 میلیون تومانی باید 40 ماه بدون اینکه ریالی از حقوقش خرج کند، پس‌انداز کند تا بتواند یک پراید بخرد؛ آنهم اگر نرخ تعیین شده مجددا" شبانه صعود نکند. در صورتی‌که همین مبلغ هزینه خرید بهترین و باکیفیت‌ترین خودروها در سایر کشورها است، چه کسی گفته که سوار شدن خودروی با کیفیت و  با قیمت مناسب حق طبقه متوسط و ضعیف ایرانی نیست؟!

 رشد قیمت خودرو باعث رشد تورم در کشور است

نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: امروز، صنعت خودرو اصالت خود را از دست داده و به بنگاه‌داری تبدیل شده است. افزایش بی‌ضابطه قیمت خودرو که ناشی از همان انحصار است به یکی از عوامل اصلی ایجاد تورم در کشور و بالارفتن عمومی قیمت سایر اجناس تبدیل شده است. هزینه‌های تمام شده آن از جیب مصرف‌کننده‌ای که هیچ حق انتخابی ندارد، پرداخت می‌شود و خودروسازها به دلیل مالیات سبز قیمت خودرو را افزایش می‌دهند یعنی چون خودروی آنها آلاینده است پول بیشتری از مردم می‌گیرند!! در نتیجه، تا زمانی که انحصار وجود داشته باشد نمی‌توان افزایش کیفیت خودروها و کاهش سهم وسایل حمل و نقل در کاهش آلودگی کلانشهرهایی مانند تهران را انتظار داشت.

ضربه خودروسازان  به پیکر نیمه جان صنعت قابل جبران نیست

لاجوردی یادآور شد: صنایع ملی اهداف کلی نظیر اشتغال، ارزآوری و خودکفایی را دنبال می‌کند که متاسفانه صنعت خودروسازی کشور ما نه تنها این اهداف را دنبال نکرده بلکه با فعالیت خود ضربه‌ سختی به پیکر نیمه جان این حوزه‌ها وارد کرده است و با ایجاد انحصار و حذف رقبای داخلی لزوم ارتقای کیفیت را از بین برده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود حمایت‌های فراوان از خودروسازان در بحث خودکفایی ملی، تولیدات این صنعت مطابق با استانداردهای لازم پاسخگوی متقاضیان نبوده است در این بین انحصار حاکم در این صنعت عامل حذف دانش‌بنیان‌ها، سرمایه‌گذاران کوچک خلاق، و خفه‌شدن هر نوع ابتکار و اختراع حوزه صنایع خودرو در نطفه بوده است و بر همین اساس مانع ایجاد هرگونه خط تولید داخلی غیر از زیرمجموعه‌های خود شده و متعاقباً مانع اشتغال‌زایی جمعیت کثیری از جوانان و دانش‌آموختگان کشور در بخش صنایع خودرو شده است.

 مردم خواهان خودرویی ارزان و ایمن هستند

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مردم مستحق خودرو با کیفیت هستند، گفت: مردم خواهان خودرو ارزان و ایمن، با مصرف سوخت کم، شکل و ظاهری مطلوب هستند و برخورداری از خودرویی با این مشخصات حق مسلم مردم ماست به خصوص حالا که صدای اعتراض و حق‌خواهی مردم بلند شده است و رهبر معظم نیز در همین باب، حق را از آنِ مردم دانسته و اذعان نمودند که "صنعت خودرو علیرغم حمایت همه‌جانبه و بی‌دریغی که سال‌ها از آن شده نه کیفیتش خوب است و نه مردم راضی‌اند"، جای تردید برای هیچ مسئولی باقی نمی‌ماند که با مافیای خودرو در هر لباس و مقام و منصب و با هر بهانه‌ای که عَلَم می‌کنند، برخورد نموده و راه حل اساسی برای مقابله با اجحاف خودروسازان یعنی رفع انحصار حاکم را از بین ببرند.

انحصار حاکم بر صنعت خودروسازی

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: وضعیت حال حاضر خودروی داخلی نتیجه سال‌ها انحصار نابجا است. این انحصار در بازار داخلی و خارجی در قالب واردات خودروهای غیر لوکس و تشویق خودروساز داخلی به رقابت با بازارهای جهانی باید شکسته شود. در نظر بگیریم ارتقای کیفیت خودرو مطابق با استانداردهای جهانی به دلیل ارتباط مستقیم با جان مردم بسیار حائز اهمیت است؛ لذا جان مردم نسبت به هر بهانه‌ای که‌ مسیر رفع انحصار را سد کرده، از اولویت برخوردار است.

لاجوردی با اشاره به واردات خودروهای با کیفیت تصریح کرد: عده‌ای به بهانه‌هایی مانند خروج ارز از کشور جلوی واردات خودرو را گرفته‌اند و بدین ترتیب با گرفتن حق انتخاب از خریدار ایرانی او را مجبور به خرید یک محصول گران و در عین حال بی‌کیفیت می‌کنند؛ در حالی که اگر خروج ارز و اهمیت به اقتصاد و تولید داخل دلیل این گروگان‌گیری است؛ باید پرسید چرا جلوی رقابت بازار داخلی با این دو خودروساز گرفته شده است؟

جان 80 میلیون ایرانی را فدای مصالح کوچک نکنید

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد:در حالی که جان و مال حداقل ۸۰ میلیون ایرانی نباید فدای مصالح کوچکتر و کم‌اهمیت شود؛ عده‌ای رفع انحصار واردات خودرو را دلیلی بر تجمل‌گرایی می‌دانند. آیا خرید یک خودروی خارجی با قیمت زیر ده هزار دلار (با دلار 27 هزار تومانی) یعنی سوار شدن بر یک خودروی زیر ۲۷۰ میلیون تومان رفتاری تجملاتی محسوب ‌می‌شود ولی فروختن یک خودرو به قیمت چند صد میلیون تومان بالاتر از ارزش واقعی آن باعث ایجاد ثروت‌های باد آورده؛ تشدید شکاف طبقاتی در جامعه و ساختن زندگی‌های اشرافی عده‌ای از جیب ملت، یک رفتار ظالمانه منجر به ایجاد و رشد تجملات محسوب نمی‌شود؟! در حالی که قیمت خودرویی مانند تیگو در چین و آمریکا حدود ۵۵۰ میلیون تومان است شرکت فروشنده داخلی این محصول را بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است. آیا این به مثابه به جنگ مردم رفتن و تشکیل طبقه اشرافی از طریق ایجاد انحصار نیست؟!

لزوم ورود دستگاه قضا به عنوان مدعی‌العموم در مورد کیفیت خودروهای داخلی

 عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب در مورد تولیدات خودروسازان داخلی خاطرنشان کرد: سخنرانی رهبری در باب خودروسازها و صحه‌گذاری بر حقوق مردم نه تنها راه ورود دستگاه قضا به عنوان مدعی‌العموم و مدافع حقوق عامه را هموار ساخته بلکه در استیفای حقوق مردم بر همگی مسئولان و نمایندگان ملت نیز حجت را تمام کرده است. مسئولان باید توجه داشته باشند که  این موضوع علاوه بر استیفای حق مردم، یک مسئله هویتی و ملی است و برخورد با مافیای خودروساز و رفع انحصار از آنها باعث افزایش اعتماد به نفس و رضایتمندی ملی خواهد شد؛ کما اینکه انباشت نارضایتی مردم از این دو شرکت خودروساز، محصولات آنها و نحوه تعامل ظالمانه و ناشایست آنان با مردم در سال‌های اخیر، به پای نظام نوشته شده و خواهد شد.

ما همچنان به حمایت از تولیدات داخلی معتقدیم

نماینده مردم در مجلس ادامه داد: ما همچنان که به حمایت از تولیدات داخلی معتقدیم، اعتقاد داریم که حقوق مردم نباید نادیده انگاشته شود و حمایت از تولید داخلی نیز به هیچ عنوان به معنای انحصار دو شرکت خودروسازی فعلی نیست. در توجیه بی‌کیفیت بودن محصولات اینها نمی‌توان به مردم گفت با زاویه خاصی تصادف کنند تا ایربگ خودروشان باز شود، بلکه بتوانند زنده بمانند و البته همه این قبیل بیانات و توجیهات نشان می‌دهد که ساختار خودروسازی ما ناسالم و غیر رقابتی است.

 وی در ادامه تصریح کرد:  مصرف کننده ایرانی حق دارد در انتخاب خود آزاد باشد و استاندارد خودروهای ما ضمن تعامل با بیرون می‌تواند با بروزرسانی و رقابتی‌شدن کیفیت، قابلیت صادرات و ارز آوری برای کشور را در آینده بدست آورد. همانطور که، همه کشورهایی که روزگاری در چاله صنایع ناکارآمد گرفتار بودند با اتخاذ این روش موفق شدند.

تلاش مافیای خودرو را در دقیقه ۹۰ خنثی کنید

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: نمایندگان ملت را به تلاش مجدد و مجدانه جهت احصای حقوق ملت و رفع انحصار از بازار خودرو، و بخش‌های نظارتی مرتبط را به رصد هوشمندانه دقیقه نود و شناسایی عاملان اجحاف به مردم و مخدوش کردن چهره نظام و البته معرفی این عوامل به مردم، دعوت نمایم؛ چرا که تجربه مقابله با مافیای خودرو در ادوار مختلف نشان داده که همه تلاش‌ها جهت ساماندهی بازار خودرو و مقابله با وضعیت موجود در دقیقه نود خنثی می‌شود.

منبع: خانه ملت

پایان/

۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 19257

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      0 0
      شما که پراید نمیخری چیز لق ملت بزار بدوشن این مردم رو که دولت هر کاری میکنه اینا زبونشون بستست یه مشت ترسو جمع شدن شده ۸۵ میلیون آدم باید حقش رو بخواد سکوت نکنه