سهم اوکراین در گرانی مواد غذایی

کارشناسان ابراز نگرانی می کنند که امنیت غذایی کشورهای جهان در نتیجه جنگ اوکراین و کاهش تولید گندم و دیگر غلات با خطر بزرگی روبرو شده است.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارش خود درباره تحولات اوکراین و پیامدهای آن بر روی امنیت غذایی جهانی نوشت، همزمان با انتشار گزارش هایی درباره تحولات در میدان های نبرد اوکراین، جهانیان با نگرانی بسیار اخبار پیامدهای این منازعه بر روی کشت غلات به ویژه گندم را هم دنبال می کنند.

کشورهای جهان نگرانند که در نتیجه کاهش کشت گندم و دیگر غلات و افزایش قیمت مواد غذایی، امنیت غذایی جهان با خطر بزرگی روبرو شود. 

به نوشته الجزیره، به طور کلی وزارت کشاورزی اوکراین پیش بینی کرده است که در سال جاری تولیدات کشاورزی این کشور به میزان ۳۰ درصد کاهش یابد.

«میکولا هورباچف» رئیس اتحادیه صادرکنندگان غلات اوکراین هم بر این اعتقاد است که کشورش در صادرات غلات رتبه پنجم جهان را دارد. این کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۰ میلیون تن صادرات داشت، پیش بینی می شد که این رقم در سال ۲۰۲۲میلادی به ۷۰ میلیون تن برسد، اما اکنون پیش بینی می شود این رقم به کمتر از ۳۵ میلیون تن برسد.

«ایهور بوراکووسکی» تحلیلگر مسائل اقتصادی به الجزیره گفت اوکراین در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۲۵.۶ میلیون تن گندم صادر کرده است. این رقم معادل ۸۰ درصد تولید است. حال با بروز جنگ صادرات گندم کی‌یف به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش می یابد و نمی تواند نیاز کشورهای مشتری اوکراین را برآورده سازد.

کشورهای اروپایی، خاورمیانه، شمال آفریقا و شرق آسیا به عنوان برجسته ترین وارد کنندگان گندم از اوکراین بوده اند که به نظر می رسد در نتیجه این منازعه بیشترین زیان را متحمل خواهند شد. 

در بخش دیگری از گزارش این رسانه قطری آمده است، کاهش تولید تنها دلیل نگرانی کشورهای جهان نیست. بلکه این موضوع به نگرانی ها درباره افزایش بی سابقه قیمت هم دامن زده است. در این زمینه «اولگ نوسکی» معاون رئیس دانشکده اقتصاد کی یف گفته است محاصره بنادر آزوف و دریای سیاه از سوی نیروهای روسیه که سالانه ۹۰ درصد صادرات غلات اوکراین از طریق آن صادر می شودریال روزانه ۱۷۰ میلیون دلار به اوکراین زیان وارد می کند. کاهش تولید گندم و محاصره بنادر به افزایش قیمت جهانی گندم منجر می شود. در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند که جهان با کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت آن روبرو خواهد شد.

پایان/

۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 19316

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      مقصر تمام مشکل و بدبختی غذایی دنیا روسیه و کشورهای حامی روسیه است
    • کرامت الله سلیمی LT ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      0 0
      جنگ اوکراین یک جنگ واقعی نیست بلکه یک پروژه کاملا کنترل شده برای ایجاد قحطی و نابودی بخشی از جمعیت دنیاست. 100 روز عملیات نظامی بی حاصل روسیه نشان داد که روسیه یک ببر کاغذیست و اگر بخواهیم واقعی تر بیان کنیم روسیه کشور مستقلی نیست بلکه یک کشور ایجاد شده توسط گلوبالیستهاست که هم در ظاهر نقش رقیب اتمی امریکا را بازی می کند و هم هر موقع گلوبالیستها بخواهند در دنیا بحران ایجاد کنند به روسیه نقشی ظاهری می د هند اما خودشان انطور که مصالح و منافعشان اقتضا کند روسیه را کارگردانی و هدایت می کند. راه مقابله با گلوبالیستها فقط افشای دروعهای انهاست . و اگر بزرگترین دروغ انها یعنی بمب اتمی فاش شود تضعیف خواهند شدو بحران به سمت کشورهای گلوبالیستی خواهند رفت و از درون فرو می پاشند و انوقت کشورهای ضعیف می توانند نفسی بکشند. بارها به شما پیشنهاد دادم که حاضرم برای افشای دروع بودن سلاح اتمی با شما همکاری کنم اما هیچ پاسخ و عکس العملی از شما ندیدم. برام قابل درکه که شما باید یک سری خطوط قرمز را رعایت کنید اما باید بدانید که سرنوشت شوم و ترسناکی در انتظار همه ماست و عدم همکاری شما برای افشای دروغ بو