اروپا به دنبال جایگزین گاز روسیه؟

ناظران معتقدند قطر ذخایر لازم برای جبران گاز روسیه برای اروپا را ندارد ضمن آنکه نمی خواهد در مقابل مسکو بایستد و تعهداتش به کشورهای آسیایی از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی را نادیده بگیرد.

به گزارش تحریریه،کشورهای غربی به ویزه آمریکا تلاش بسیاری کردند تا قطر را ترغیب کنند تا تمام ظرفیت تولیدی خود را برای پاسخ دادن به نیاز اروپا و جایگزینی روسیه فعال سازد. به نظر می رسد تاکنون غرب به نتیجه دلخواه دست پیدا نکرده است. 

روزنامه فرامنطقه ای «العرب» در گزارش خود درباره سرمایه گذاری قطر در روسیه نوشت، با وجود فشار کشورهای غربی، قطر برای خارج کردن سرمایه های خود از روسیه با دشواری هایی روبرو است. اظهارات رسمی مقام های قطر هم بیانگر این موضوع است. «احمد علی الحمادی» مدیر ارشد سازمان سرمایه گذاری قطر در اروپا، روسیه و ترکیه گفت صندوق سرمایه گذاری قطر نمی تواند از بازار روسیه خارج شود و به دلیل بحران اوکراین، منتظر ارزیابی جایگاه خود در روسیه است.

طبق این گزارش، روسیه در ماه مارس پس از ورود نیروهای این کشور به اوکراین محدودیت‌هایی را درباره سرمایه‌گذاری خارجی در روسیه اعمال و اعلام کرد که این کشور پس از این می خواهد تصمیم گیری دیگر کشورها درباره خارج کردن سرمایه گذاری های خود از روسیه را بسنجد و به دور از هرگونه فشار سیاسی تصمیم گیری کند. 

در بخشی از گزارش روزنامه العرب می خوانیم: سازمان سرمایه گذاری قطر ۱۹ درصد از سهام شرکت انرژی «روس‌نفت» را در اختیار دارد. این سهام تنها سهم مهم صندوق سرمایه گذاری قطر در روسیه است.  

If Russia attacks Ukraine, Qatar will get power, America has made a big  plan - Wings Daily News

ناظران معتقدند که قطر نمی تواند با خارج کردن سرمایه های خود از روسیه ریسک کند زیرا در این زمینه زیان های بسیاری را متحمل خواهد شد. این موضوع همزمان با سفر شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به کشورهای اروپایی و طرح سوالاتی درباره این موضوع که آیا گاز قطر می تواند جایگزین گاز روسیه برای کشورهای اروپایی باشد؟ همزمان شده است. 

روزنامه العرب در بخش پایانی گزارش خود آورد: ناظران معتقدند قطر ذخایر لازم برای جبران گاز روسیه ندارد. همچنین قابل توجیه نیست که این کشور خود را در تقابل با روسیه قرار دهد زیرا روسیه شریک اصلی قطر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز است. همچنین قطر نمی‌خواهد تعهدات خود را در قبال تامین‌ انرژی کشورهای آسیایی، به‌ویژه چین، ژاپن و کره جنوبی نادیده بگیرد.

پایان/

۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19331

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =