وزیر صمت؛ خودرو گران می شود!

تفسیر دقیقتر از سخنان فاطمی امین وزیر صمت نشان می دهد که با ادامه سیاست های اجرا شده تاکنون، خودرو گران می شود.

به گزارش تحریریه، سید رضا فاطمی امین در حاشیه بازدید از شرکت های ایران خودرو و سایپا سخنانی گفت که باعث ایجاد نگرانی جدی در بین کارشناسان مستقل شده است، زیرا دقیقا معنایی متضاد با ادعای وزیر محترم کابینه سیزدهم مبنی بر کاهش قیمت خودرو دارد.

سخنان وزیر صمت صحت پیش بینی های میز بازار تحریریه را نشان داد، زیرا وی گفت: 

  1. در ماه‌های گذشته تمرکز اولیه ما روی موضوع تولید و افزایش تولید بود. زیرا وقتی تولید افزایش می‌یابد گردش مالی شرکت‌ها اتفاق افتاده، قیمت تمام شده کاهش یافته می یابد.
  2. حرکت به سمت تغییر محصول مهم است، زیرا بخش عمده‌ای از بی‌کیفیتی که مردم در خصوص خودروها اشاره دارند، ناشی از پلتفرم‌های قدیمی در خودروهایی همچون تیبا، سمند و پژو 405 است که خیلی قابل اصلاح نیستند. ایران‌خودرو در سال جاری 80 هزار دستگاه خودروی تارا و سایپا 80 هزار دستگاه خودروی شاهین را جایگزین محصولات قدیمی خواهند کرد.
  3. تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم.
  4. امروز تا حدود زیادی مشکل تولید خودرو حل شده است. 
  5. در سایر  موضوعات از جمله تنوع محصول، بهبود کیفیت، اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان و غیره به‌طورکلی در 9  محور، برنامه‌هایی تهیه شده و از خودروسازان نیز خواسته‌ایم که در همین راستا حرکت کند.
  6. باید بیشتر روی محصولات جدید متمرکز باشیم، خودروهایی همچون تارا و شاهین از کیفیت مناسبی برخوردارند، اما قیمت‌های بالایی دارند که برای آحاد جامعه قابل دسترسی نیستند. در تلاشیم خودروهایی با قیمت‌های پایین‌تر در کشور تولید کنیم.
  7. طرح جوانی جمعیت از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شده و دو خودروساز بزرگ کشور را در قبال آن متعهد کرده است که باید مطابق قانون اجرا شده و کارهای آن به پیش بروند.

ظاهرا گذر زمان در فهم وزیر محترم صمت از صنعت خودروسازی تغییر ایجاد نکرده است و وی همان سخنانی را تکرار می کند که در مهرماه سال 1400 می زد که خروجی عمل به آنها را می توان در آشفته بازار صنعت خودرو کشور به روشنی مشاهده کرد. 

معنای 7 محور مطرح شده به وسیله فاطمی امین به شرح زیر است:

  1. این حالت زمانی اتفاق می افتاد که شرکت ها در حال تولید پایینتر از نقطه سر به سر نباشند، زیرا با قیمتگذاری پایینتر از قیمت تمام شده؛ نه تنها قیمت کاهش نمی یابد، بلکه زیان انباشته شرکت ها نیز بیشتر می شود. قیمت تمام شده یک خودرو شامل متغیرهایی مانند مواد اولیه، دستمزد، هزینه تامین مالی، هزینه های سربار و ... است، که ندانستن این گزاره به وسیله وزیر صمت پذیرفتنی نیست. 
  2. وزارت صمت که در یک تردستی با سازمان استاندارد به یک باره کشف کرده است تیبا و سمند استاندارد نیستند، به دنبال حذف مدل های مشمول قیمتگذاری و افزایش تولید مدل های خارج از شمول قیمتگذاری است، و ترس؛ و نداشتن شجاعت برای اتخاذ تصمیم های درست(حذف قیمتگذاری و افزایش قیمت کارخانه) را نباید برای مردم به اسم استاندارد و ایمنی فاکتور کرد... با روح دولت سیزدهم در تصاد است. 
  3. عدم افزایش قیمت کارخانه یعنی کاهش تولید؛ مانند دو ماه نخست سال 1401؛ و خروجی آن افزایش قیمت ها در بازار است. یعنی در واقع فاطمی امین گفته است که قیمت خودرو گران خواهد شد. 
  4. شاخص وزیر برای حل شدن مشکل تولید خودرو چیست؟
  5. پیچیده کردن موضوع صنعت و بازار خودروسازی کشور به علاقه شخصی وزیر تبدیل شده و ظاهرا برنامه نوشتن های ایشان را پایانی نیست. اگر دولت از مدیریت خودروسازان خارج شده و تنوع مدل و غیره را به شرکت های خصوصی واگذار کند نیازی به اجرای سایر طرح ها نیست و وزارت صمت می تواند بر اصلاح سایر بازارها از منطق حاکمیتی متمرکز شود. 
  6. تولید خودرو با قیمتی کمتر از 8000 دلار یا 200 میلیون تومان غیرممکن است و البته یک خودرو 8 هزار دلاری استاندارد و ایمنی کافی ندارد.
  7. طرح مجلس غیرقانونی است، زیرا خودروسازان شرکت هایی بورسی با میلیون ها سهامدار هستند و دولت نمی تواند از جیب دیگران به جوانی جمعیت کمک کند، بلکه باید از محل خزانه کشور به خانواده های فرزنددار کمک کرد و مثلا بخشی از قیمت خرید خودرو را دولت پرداخت نماید.  

نتیجه اینکه، سخنان جدید فاطمی امین ناامید کننده است و نشان می دهد که در بر پاشنه گذشته می چرخد. وزیر صمت اعتقادی به نقش آفرینی مستقل شرکت های خصوصی نداشته و اصرار دارد وزارتخانه را بنگاهدار بزرگ اقتصاد کشور نگاه دارد که به معنای مخابره یک سیگنال مشخص به بازار داخل است. بحران خودرو ادامه دارد!

پایان/

۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 19407

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =