۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
آیا چند همسری در عمل امکانپذیر است؟

آیا باتوجه به مختصات جوامع امروزی، چند همسری مانند آنچه در گذشته بوده است در عمل امکانپذیر است؟

وضعیت ازدواج و تشکیل خانواده در بسیاری از نقاط جهان و بیشتر در جوامع مدرن در حالت بحران قرار دارد و این مشکل گریبان دولتها را از لحاظ امنیتی گرفته است زیرا جوامعی که در آنها زاد و ولد کاهش می یابد، به سمت پیری می روند و پیر شدن جمعیت یک کشور برای تمامی ساکنان آن سرزمین خطرناک است.

دنیای خشن

 جهان کنونی به مثال جنگلی از حیوانات است و هر موجودی که پیر و ضعیف می شود، توسط موجودات دیگر شکار می گردد، این موضوع در دنیای ما انسانها بصورت خشن تری وجود دارد و هر کشوری که به سمت پیری می رود، توسط کشورهای جوان و قدرتمند بلعیده می شود از این روی و با توجه به شرایط رو به رشد پیری جمعیت در کشور ایران به بررسی شرایط چند همسری می پردازیم.

ازدواج

امروزه دنیا توسط ابزارهای ارتباطی از قبیل ماهواره، اینترنت و به دنبال آن شبکه های اجتماعی بسیار کوچکتراز گذشته می باشد و دسترسی انسانها به یکدیگر توسط ابزارهای اینچنینی خیلی آسان شده است از این جهت شرایط و قواعدی که در گذشته برای رسیدن به نیازهای جنسی وجود داشت، برهم خورده است البته ازدواج فقط در جهت تامین نیازهای جنسی نبوده است و اهمیت آن بعد از نیازهای فیزیولوژیکی ما برای رسیدن به بلوغ انسانی و تکامل احساسی نیز می باشد باید به این نکته اشاره کنیم که بالاترین حسی که  در جهان وجود دارد، حس مادری یا پدری است که انسان با تولد نوزاد خود آن را تجربه می کند.

در گذشته برای رسیدن به نیازهای جنسی و تشکیل خانواده جوانان مجبور بودند از سنین کمتری نسبت به زمان حال به بازار کار وارد شوند و بدین صورت با بلوغ جنسی، بلوغ اقتصادی نیز همراه می شد و بدنبال  قرار گرفتن در محیط کار و اجتماع تا حدی بلوغ ذهنی نیز شکل می گرفت اما با تغییر جهان در چند دهه گذشته جوانان در گیر تحصیل شده اند و سن ورود به بازارهای کار افزایش یافته است از سویی دیگر زن و مرد با رسیدن به سن بلوغ نیازمند به روابط جنسی می باشند و در اینجاست که روابط جنسی آزاد شکل می گیرد.

 امروزه  با  برهم خوردن فرهنگ ازدواج و داشتن آزادیهای جنسی بسیاری از جوانان، آداب و رسوم یا قوانینی که برای تشکیل خانواده در گذشته وجود داشته تا حدودی برهم خورده است و از این جهت اهمیت ازدواج برای رسیدن به نیازهای اینچنینی بصورت جدی کاهش یافته است.

باید به این نکته توجه کنیم که پیاده شدن هر سبک و روشی در اجتماعات بازتاب و معضلات خود را به همراه دارد و در زمانیکه اجتماعات خارج از عرف عمل می کنند به سمتی می روند که قواعد بازی در شرایط یکسان را برهم می ریزند.

اسلام و چند همسری

اسلام  این حق را به مرد داده است که برای خود چهار همسر اختیار کند در این رابطه بحثهای زیادی نیز مطرح شده است، این قانون موافقین و مخالفین زیادی دارد از این روی به عواملی که  می تواند در آن دوران منجر به تصویب چنین قانونی شده باشد، می پردازیم و با مقایسه شرایط امروز و آن  دوران می توانیم، دریابیم که  آیا یک مرد توانایی اداره چند همسر را خواهد داشت؟

پیش از توضیح هر مطلبی لازم است  به این نکته اشاره کنیم که در مواقعی از تاریخ حاکم و یا حاکمان مجبور می شوند قوانین جدیدی را در اجتماع اعمال کنند در این خصوص قرآن برای چند همسری چنین بیان کرده است که  ما برای هیچ مردی دو دل ننهادیم یعنی هیچ مردی توانایی داشتن دو حس متفاوت را نخواهد داشت و داشتن چند همسر را می توان بسته به شرایط زمانی و ملاحظات روزگار و حساسیت آن دوران درنظر گرفت در این خصوص می توان اینطور پنداشت که فقط در شرایط خاص مردها توانایی داشتن چندین همسر را خواهند داشت.

کاهش جمعیت مردان به دلیل جنگ یا حوادث

در شرایطی که توازن جمعیتی میان زنان و مردان از بین برود، می توان گفت راه برای چند همسری هموار می شود. در طول تاریخ مردان برای دفاع از وطن، زنان و فرزندان خود مجبور به رفتن به جبهه های جنگ بودند در این میان بسیاری از آنها کشته و یا معلول می شدند بطوریکه شرایط زندگی مشترک مهیا نبود در چنین شرایطی شاید بسیاری از زنان تن به رضایت در کنار زن دیگری را داده اند.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که انسان ها موجود ات عجیبی هستند و شرایط و جبر روزگار آنها را مجبور به تغییر می سازد، بطوریکه ممکن است در زمانی مجبور شویم از بسیاری از خطوط قرمزی که برای خود ترسیم کرده ایم، عبور کنیم از این روی بسیاری از زنانی که تن به پذیرش چنین شرایطی نمی دهند در نهایت مجبور به قبول آن شده اند.

چه در گذشته و چه در زمان حال بسیار زنانی وجود دارند که با از دست دادن و یا نداشتن همسر تبدیل به زن دوم یا سوم شده اند، اینطور فرض کنیم که یک کشور بر اثر جنگ نیمی از مردان خود را از دست داده است و برای هر مرد دو زن وجود دارد، ممکن است در ابتدا بسیاری از این زنان تن به چنین شرایطی ندهند اما در طول زمان بر اثر نیازهای فیزیولوژیکی یا برای داشتن فرزند  مجبور به ارتباط یا ازدواج با چنین مردانی می شوند.

در زمانیکه احساس کنار گذاشته شود و بقاء و امنیت الویت یابد

در اینکه میان زن و مرد از نظر جایگاه اجتماعی فرقی وجود ندارد، شکی نیست اما باید به این نکته اشاره کرد که چرا در طول تاریخ و طبیعت هیچگاه چند همسری برای زنان باب نشده است و برای در اختیار گرفتن جنس ماده جنگها و خون ریزی های زیادی به راه فتاده است از این جهت زنان نمی توانند به مانند مردان دارای چندین همسر مرد باشند و فرق مرد و زن در اینجا مشخص می شود که یک زن نمی تواند بطور همزمان از چندین مرد بارور شود اما جنس نر یا مذکر توانایی باروری چندین زن در یک پریود زمانی را خواهد داشت با این وجود در بحث عدالت اجتماعی و در شرایط یکسان برای هر زن، یک مرد و  برای هر مرد، یک زن وجود دارد.

 طبیعت خشن جهان به موجودات آن درس بقاء می آموزد و مخلوقات جهان به درک این موضوع می رسند که همیشه قویترها شانس بیشتری برای ادامه حیات و بقاء خواهند داشت از این روی بسیاری از موجودات جذب نرهای قویتر می شوند در این رابطه در حیات وحش نیز این موضوع وجود دارد و به ما نشان می دهد، نرهای قویتر از توجه  بیشتری در برابر دیگر نرها و در مقابل  جنس ماده برخوردار می باشند و حیوانات برای بقاء و حفاظت از خود و فرزندانشان به سمت نرهای قوی می روند، عواملی همچون محافظت نرهای قوی در برابر موجودات دیگر و توان آنها برای شکار برای جنس ماده در طبیعت مهم و حیاتیست و از این جهت جنس ماده به دنبال نر قویتر می رود، این موضوع نیز در دنیای ما انسانها بصورت دیگری وجود دارد در طول تاریخ بسیار زنهایی بوده اند که برای داشتن زندگی بهتر تن به ازدواج با مردان ثروتمند داده اند که بسیاری از آنها دارای یک زن یا چندین زن بوده اند و مادیات در دنیای انسانی حکم زور و قدرت را در دنیای حیوانی دارد باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که زنان بسیاری نیز وجود دارند که تن به چنین شرایطی نداده و نمی دهند و خودشان برای زندگی تلاش کرده اند اما باید گفت که در نهایت نیاز جنسی زن را مجبور به ارتباط با چنین مردانی خواهد کرد.

در شرایطی که نیاز زنان تامین نمی گردد

امروزه در سراسر جهان شرایط زندگی سخت و پرهزینه می باشد از این جهت تامین نیازهای زندگی برای مردان بسیار سخت شده است در چنین شرایطی عده زیادی از زنان روی به مردانی می اورند که از توان مالی بهتری نسبت به دیگران برخوردارهستند و باید گفت احساس و عشق در میان این زنان از درجه و اهمیت کمتری برخوردار است. امروزه در سراسر جهان شاهد ازدواج دختران زیبا و جوان با مردانی با سنین بالاتر از حد معمول می باشیم، همچنین شاهد ازدواج مردان جوان با زنان پیر و ثروتمند می باشیم و باز در اینجا فرق میان زن و مرد مشخص می شود و آن این موضوع است که باروری در زنان زمان کوتاهی دارد و برای مردان بارور کردن تا زمان مرگ امکان پذیر است.

عصر فلزات و توجه زنان به زر و سیم

در زمانیکه روابط احساسی کاهش می یابد و مادیات بر هر چیزی تقدم می یابد، تمایلات نفسانی ما نیز افزایش می یابد و اکنون دوره ایست که به عصر قلبهای آهنین شهرت یافته است، هزینه زندگی در عصر جدید و با وجود تکنولوژی گسترده که هر روزه در حال تغییر است، بسیار بالا می باشد و تامین چنین مخارجی از عهده هر مردی خارج است و در این زمان است که زنها برای رسیدن به رفاه تن به ازدواج با مردانی که دارای زن دیگری می باشند، می دهند.

امروزه فرهنگ غیرت و مردانگی در سطح جهان کاهش یافته است و ما شاهد کم شدن از خود گذشتگی انسانها در جوامع مختلف می باشیم اما باید درنظر داشته باشیم که ما نیازمند به فداکاری نسبت به یکدیگر می باشیم و بقائ انسانها در گرو این قوانین سنتی می باشد، هرچه گذشت در ما کاهش یابد فاصله ها افزایش خواهد یافت.

در کل باید به این نتیجه رسید که این شرایط است که انسان را مجبور به پذیرش موضوعات زندگی می کند در اینکه برای هیچ زنی زندگی در کنار مردی که همسر دیگری  دارد، مقدور نیست،  شکی نداریم و باید به این نکته نیز توجه کنیم بر آورده کردن نیاز جنسی چندین زن برای هر مردی امکان پذیر نیست و اگر از نظر علمی به این موضوع نگاه شود، همانقدر که در مرد نیاز جنسی وجود دارد به مراتب در زن بیشتر می باشد.

در مواقعی سخت گیرترین زنها تن به تغییر می دهند و چند همسری را به اجبار قبول می کنند، طبق آمار و واقعیت های میدانی بیشتر زنانیکه تن به چنین شرایطی داده اند، دچار عوارض روحی شده اند که بالطبع تأثیر آن را  در فرزندان و شوهران خود احساس خواهند کرد.

باید به این نکته اشاره کنیم که هیچ مردی توانایی برقراری عدالت میان دو یا چند زن را نخواهد داشت زیرا احساس، تنها چیزیست که نمی توان آن را به قسمتهای مساوی تقسیم کرد.

پایان/

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 19428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میری DE ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 1
      بسیار جامع و کامل بود، البته بعید است اختلاف جمعیت مردان با زنان به پنجاه درصد ،در طول ادوار،رسیده باشد که نیاز چند همسری اجبار شود. جدای از مساله نیاز جنسی، خوب است کمک های انسان دوستانه انسان های قدرتمند در هر حوزه، جنبه معامله نداشته باشد و بدون چشم داشت ، تحت هر عنوانی ضعیف تر ها را تحت پوشش قرار داد. همان مثال قشنگی که نویسنده برای بحران هایی مثل جنگ و شرایط خاص زده بودند. تکامل زن و مرد با ازدواج و تشکیل خانواده میسر می‌شود.ارتباط دوطرفه مبنی بر سواستفاده ،نتیجه ای جز داشتن چند شریک در احساس و زندگی و مادیات نخواهد داشت. پاینده باشید.