تکاپوی آمریکا و روسیه برای جلب نظر کشورهای عربی

«سرگی لاوروف» در سفر قریب الوقوع به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تلاش می کند رویکرد این کشورها به ویژه عربستان را به مسکو نزدیک کند تا آن‌ها به خواسته واشنگتن درباره خارج شدن از توافق اوپک پلاس پاسخ مثبت ندهند.

به گزارش تحریریه تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در گزارشی به قلم «یوسف حمود» تحلیلگر اماراتی نوشت، در شرایطی که دولت «بایدن» تلاش می کند روابط خود با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان را اصلاح کند و به بهبود روابط با این کشورها نیاز مبرمی دارد روسیه هم برای تقویت روابط خود با این کشورها و همکاری با آنها در آینده تلاش می کند. 

بیش از ۲ ماه است که آمریکا و کشورهای غربی تلاش می کنند عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت و همچنین امارات را راضی سازند تا سطح تولید نفت خود را افزایش دهند و تولید آن ها جایگزین نفت روسیه شود. اما این تلاش ها تاکنون راه به جایی نبرده است و عربستان و امارات در شماری از پرونده ها با روسیه هماهنگ شده اند.

در بخشی از گزارش این تارنمای اماراتی می خوانیم: در شرایطی که این روزها درباره سفر احتمالی جوبایدن به عربستان در اواخر ماه جاری سخن به میان می آید از سوی دیگر از سفر قریب الوقوع «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به عربستان و بحرین سخن به میان می آید. همزمان شدن این سفرها سوالاتی را درباره درخواست های روسیه از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مطرح می کند. 

«حسام شاکر» پژوهشگر مسائل اروپا در این زمینه اظهارت داشت همزمان شدن سفر لاوروف به منطقه خلیج فارس با تحرکات آمریکا موضوع قابل توجهی است. لاوروف تلاش می کند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان را در مرحله کنونی به سوی روسیه جذب کند تا آن ها به درخواست های واشنگتن پاسخ مثبت ندهند.

واشنگتن عربستان را زیر فشار قرار می دهد تا از توافق اوپک پلاس خارج شود. این در حالی است که ریاض به این توافق و قیمت بالای نفت و انرژی در بازارهای جهانی پایبند است. موضوع انرژی و قیمت نفت نیاز به هماهنگی روسیه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان دارد و سفر لاوروف به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم در این راستا قابل تحلیل است.

در حالی که آمریکا تلاش می کند جایگزینی را برای انرژی روسیه پیدا کند، سفر لاوروف حساب شده است. او می خواهد منافع روسیه را به ویژه درباره قیمت نفت تقویت سازد. بحران اوکراین سبب شده است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در آرایش های جدید در عرصه بین المللی جایگاه سیاسی ویژه ای داشته باشند.  اکنون این کشورها به دنبال دریچه ای برای ورود به سیاست های مربوط به انرژی هستند.

پایان/

۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19440

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =