فراستی به جوایز جشنواره کن، تاخت

منتقد معروف سینما در واکنش به حضور فیلم برادران لیلا در جشنواره فیلم کن یادداشت کوتاهی را منتشر کرد.

به گزارش تحریریه، مسعود فراستی در واکنش به حضور فیلم برادران لیلا در جشنواره فیلم کن 2022 نوشت:

دوستان کن رفته کن زده، نه فقط در کن، که در ونیز و برلین و اسکار و... دهه هاست که دیگر خبری و اثری از هنر نیست. هر چه هست مفهوم زدگی است و سیاست زدگی بورژوایی. در مورد فیلمهای غیر اروپایی و امریکایی، پرچم اگزوتیسم همچنان در اهتزاز است و فیلمهای مضمحل غیر انسانی بی هنر با ظاهر عوامفریب، به دفاع جدی از سرمایه داری مشغولند ( «پارازیت» را بیاد بیاورید) و طبعا جایزه میگیرند.

دوستان از خود بیخود نشوید و مرعوب زرق و برق و فرش قرمز. آنها هرگز فیلم ایرانی را بهتر از مردمتان نمیفهمند.و شما نیز یک شبه، «جهانی» نمیشوید. پس ملی شوید و همیشه ملی بمانید تا بعد احیانا جهانی.

به جایزه بی‌ارزش منتقدان «فیبرشی» که در ید قدرت راستهای نئولیبرال است، نبالید. این جایزه چند دهه قبل به فیلم اگزوتیک بهمن قبادی: زمانی برای مستی اسبها، « به خاطر تصویر رقت آمیز اما دقیق از مشکلاتی که بین انسانها و اسبها مشترکند» داده شده بود. و جایزه امروز به برادران لیلا ، بخاطر «تصویر دقیق از جامعه پدر سالار» نیز در امتداد همان نگرش پاترنالیستی است. به آن افتخار نکنید و جاهلانه به مردم داغدار همیشه سربلند آبادان تقدیمش نکنید.

تحمل حقارت بار گدایی جایزه فرنگی را نپذیرید. فیلمتان را برای مخاطب اینجا، نه آنجا با همه جوایزش، بسازید. هیچ فیلمساز جدی برای جایزه فیلم نمیسازد.

پایان/

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 19489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 2
      آخه فراستی که عددی نیست
    • سیروس IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      خدمت اقای فراسنی .خیلی عالی فرمودید عین واقعیت و این نقد شما اثرش در تاریخ بیش از فیلنهای مبتزال این اقایان وامثال این اقایان که نه تنها سینمای ایران بلکه سینمای جهان را به ابتزال میکشانند ماندگار خواهد بود مدتهاس که این ارازل و اوباش بر سینمای ایران چنگ انداختهاند و متاسفانه برخی در داخل ایران که همان مزدوران استعمار هستند ایشان را حمایت میکنند و عدهای از ارازلم برای ایشان کف میزنند .واقعا نگران کننده هست مگر شماها که واقعا دلسوز ملت ایران و سینمای ایران هستید کاری کنید و بدانید زحمات شما قدر دانی خواهد شد البته الان که نمیگذارند مگر در اینده .سپاسگزارم