تورم 160 درصدی؛ اقتصاد ترکیه رسما نابود شد

تورم در ترکیه همچنان سیری صعودی طی می‌کند. داده‌های رسمی نرخ تورم در ماه مه را ۷۳.۵ درصد اعلام کرده‌اند. اما ناظران مستقل نرخ تورم را بیش از دو برابر این مقدار می‌دانند.

به گزارش تحریریه، به نقل از دویچه وله، در حالی که نرخ رسمی تورم در ترکیه در ماه مه ۷۳.۵ درصد اعلام شده ناظران مستقل میزان تورم در این ماه را بیش از ۱۶۰ درصد می‌دانند.

بنا بر گزارش وبسایت کانال یک تلویزیون آلمان (تاگس‌شاو)، یک مثال ساده موضوع را روشن‌تر می‌کند. یک بطری ۵ لیتری روغن خوراک‌پزی ارزان‌قیمت در سال گذشته کم‌تر از پنج یورو خرید و فروش می‌شد اما در ماه مه قیمت همین کالا نزدیک به ۹ یورو شد.

لیر در سراشیبی سقوط

زندگی در ترکیه سخت‌و سخت‌تر می‌شود. در ابتدای ماه مه قیمت بنزین و سوخت باز هم افزایشی واضح پیدا کرد و گاز ۳۰ درصد گران‌شد.

یکی از دلایل این روند بالارونده کاهش ارزش لیر، پول ملی ترکیه است. در حال حاضر هر یک یورو برابر بیش از ۱۷ لیر است. از دلایل دیگر نیز می‌توان پیامدهای پاندمی کرونا و جنگ اوکراین را نام برد.

دلیل این افزایش قیمت بالا رفتن شدید مالیات است. در ترکیه مالیات سنگینی بر مشروبات الکلی وضع می‌شود.

گمانه‌زنی درباره انتخابات زودرس

قدرت خرید مردم ترکیه هر روز پایین‌تر می‌آید، تا جایی که تأمین نیازهای اساسی نیز دشوار شده است.

بسیاری از مردم حقوقی معادل حداقل دستمزد ماهانه می‌گیرند. اگرچه که حداقل حقوق ماهانه در اوایل سال جاری بالا رفت، با این حال نتوانست از پس تورم افسارگسیخته بربیاید.

حداقل دستمزد ماهانه در حال حاضر تقریبا ۲۵۰ یوروست. قرار است حقوق بازنشسته‌ها از اول ژوئیه بالا برود، اما روشن نیست چقدر بالا خواهد رفت. حداقل حقوق ماهیانه بازنشسته‌ها اکنون حدود ۱۴۰ یوروست.

به دلیل بحران اقتصادی فشار بر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دائما افزایش می‌یابد. نتایج یک نظرسنجی که به‌تازگی انجام شده نشان می‌دهد که حمایت از حزب عدالت و توسعه (AKP) او به زیر ۳۰ درصد رسیده است.

این گمانه که ممکن است او در نگرانی از کاهش بیشتر محبوبیت، تاریخ انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را از سال آینده به سال جاری منتقل کند هر روز قوت بیش‌تری می‌گیرد.

پایان/

۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۸
کد خبر: 19534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • کوروش کبیر IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      4 2
      شما چقدر هستید صبح چندین روزنامه ایرانی نوشته بودن تورم ترکیه 50 40 الان شما نوشتید 160!!! یادتون باشه دومین پایتخت ترکنشین جهان بعد از آنکارا، تهران هست!!!
      • ریزبین IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
        1 4
        سواد تاریخی خود را ارتقا دهید ترک نه آذری زبان ،ترک ها از نژاد زرد مغولی هستند آذری ها از نژاد آریایی و ایرانی هستند .کارشناسان کشور ترکیه در یک میز گرد تاریخی گفتند ما هر چه داریم از ایرانیان است حتی اسلام را ما از اعراب نگرفتیم بلکه از ایرانیان گرفتیم ایران مادر تمدن همه کشورهای خاورمیانه است
    • حسین IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      6 3
      چراازتورم پانصددرصدی خودمون نمی گویید...حالا حالا بایست وایستاد
    • عباس IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      6 0
      چند روز هست که دارم نگاه میکنم تورم ما صفر هست و ما در رفاه کامل هستیم و دنیا بدبخت و بیچاره و ..... من از تمام مسولین تشکر میکنم لطفا مسولین محترم یک نسخه اقتصادی که در ایران اجرا شد و ما به رفاه کامل رسیدم برای ترکیه و دیگر کشورهای بدبخت بفرستید ان شاالله اونها هم به رفاه برسند ممنونم
      • یزدان IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
        1 0
        ممنون دوست عزسز راه حل بسیار همشمندانه و همچنین دلسوزانه بود لطفا مسئولین در اولین فرصت سیاست اقتصادی ایران را به همه کشورهای در حال ورشکستگی اعلام کنند و راز رفاه و خوشبختی مردم ایران را با تمام دنیا سهیم شوند باشد که رستگار شویم ویا اینکه یکم از درجه اعلای سعادت و رفاه را کم کنند تا ماهم طعم گرسنگی و نداری را مزه کنیم ...بیچاره مردم اروپا و امریکا بیچاره مردم شرق اسیا ...اخه چقدر مظلوم واقع شده اند اینها ...حیوانات خانگی ما بیشتر از انها در کی و حال غوطه ور هستند....متشکریم از این مه نوابغ اقتصادیو این همه کارشناس و کاردان ایران عزیز.... وطنم پاره پاره شد تنم .....نانم ارزوست ....حسنک کجاست