مردم بحرین در انتظار اصلاحات سیاسی فراگیر

مردم بحرین انتظار دارند پادشاه بحرین در محاسبات سیاسی خود بازنگری کند و دست از خصومت ورزی علیه مخالفان برداشته و بخشی از خواسته های آن ها برای اصلاحات سیاسی فراگیر در آینده را تامین کند.

 به گزارش تحریریه تارنمای «العهد» لبنان نوشت، یک ماه از زمان دیدار «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین با علامه «سید عبدالله الغریفی» سپری می شود. اما هنوز هم بحرینی ها در انتظار نتیجه این دیدار هستند. نتیجه این دیدار ممکن است خیلی ناچیز باشد یا اینکه نظام برای گسترش اصلاحات سیاسی برنامه ریزی خواهد کرد.

در حالی که قرار است در ماه اکتبر آینده انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار شود، مردم بحرین امیدوارند که این انتخابات در تحقق راه حل های سیاسی نقش داشته باشد، به قانون انزوای سیاسی در این کشور پایان دهد، زندانیان این کشور آزاد شوند و به کینه وکدورت های سیاسی که در نتیجه انحلال جمعیت الوفاق و الوعد به وجود آمد، پایان داده شود. 

به نوشته العهد، تردیدی نیست که دیدار حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین با علامه سید عبدالله الغریفی دارای ابعادی ژرف و پیام های فراگیری بوده است. این دیدار برای به رسمیت شناختن حقوق شیعیان بحرین که دارای اکثریت در این کشور هستند، کافی بود. این دیدار نشان داد نمی توان شیعیان بحرین و جایگاه و نقش برجسته آنان را به عنوان شریک اصلی کشور نادیده گرفت.

از مهمترین نشانه های دیدار علامه سید عبدالله الغریفی و حمد بن عیسی آل خلیفه برگزاری نماز جمعه در مسجد امام صادق علیه در منطقه الدراز در غرب منامه پس از ۶ سال به امامت علامه شیخ «علی الصددی» بود. پس از این دیدار دو هفته متوالی هزاران نفر از مردم بحرین با حضور در محیط داخلی و بیرونی این مسجد حضور یافتند و پس از اقامه نماز جمعه بدون حضور نیروهای امنیتی، تظاهرات گسترده ای را در حمایت از مردم فلسطین برگزار کردند و با هرگونه عادی سازی رسمی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت کردند.

در بخش پایانی گزارش آمده است: مردم بحرین امیدارند که در نتیجه ارائه راه حل هایی بتوانند به حقوق سیاسی خود دست پیدا کنند و بار دیگر احزاب سیاسی بتوانند به میدان برگردند و در تصمیم گیری ها و مشارکت سیاسی و حضور در انتخابات امسال نقش آفرینی کنند.

مردم بحرین امیداورند که زندانیان سیاسی و در راس آنان رهبران مخالفان از جمله شیخ «علی سلمان» دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین آزاد شوند. بدون تردید سناریو راه حل سیاسی و بازگشت مقتدارنه مخالفان به عرصه سیاسی یک کابوس نیست. بلکه مخالفان تلاش می کنند که با بازگشت به عرصه سیاسی مردم و بحرین را نجات دهند.

در این راستا پادشاه بحرین باید طی مدت کوتاهی در محاسبات خود بازنگری کند و دست از خصومت ورزی علیه مخالفان بردارد و با تحقق آرمان مردم بحرین و تامین بخشی از خواسته های آن ها، در گام نخست برای اصلاحات سیاسی فراگیر در آینده برنامه ریزی کند.

پایان/

۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =