انجمن واردکنندگان خودرو به دنبال چیست؟

باتوجه به عملکرد مبهم سال ها و ماههای اخیر می توان سوال کرد که انجمن واردکنندگان خودرو به دنبال چیست؟

به گزارش تحریریه، در یک اقتصاد ملی و در زیربخش های آن مانند بازار خودرو، صادرات بدون واردات بی معنی است و به طور منطقی کشورها باید به اندازه صادراتی که دارند واردات داشته باشند و در صورت داشتن مازاد(به طور عمومی شدنی نیست و تجارت میل به تعادل دارد) راه سرمایه گذاری را در پیش می گیرند که تنها با استثنا چین روبرو هستیم و دیگر کشورهای جهان در تعادل به سر می برند، غیر از مورد ایالات متحده آمریکا که امکان چاپ پول فراوان را در اختیار دارد و دیگران فاقد چنین امتیازی هستند و به طور مداوم کسری در تجارت خارجی دارد.  

بنابراین، اقتصاد ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در بحث روز و مهم صنعت خودروسازی و آزادسازی واردات پس از 4 سال، عملکرد انجمن واردکنندگان خودرو را باید به طور جدی نقد کرد، زیرا اگرچه به فراوانی ازسوی مهدی دادفر در فضای رسانه حضور دارد و اظهارنظر می کند، اما منطق خود را در پستو نگاه داشته و نمی توان دریافت که دقیقا به دنبال چیست و چه هدفی را با چه منطق سیاستگذارانه ای دنبال می کند. 

واردات و صادرات در ساختمان تجارت خارجی کشور معنی پیدا می کنند و آجرهایی منفصل از بنا نیستند که کارکردی صنفی و بخشی داشته باشند، اما به نظر می رسد که برای انجمن واردکنندگان خودرو کارکرد صنفی محض دارند و این نهاد توجهی به نقش تنظیم گری واردات خودرو در سرنوشت صنعت خودروسازی کشور ندارد و قوانین آنرا از این دریچه نگاه نمی کند.

مرور سخنان اخیر مهدی دادفر درباره واردات و نظام قیمتگذاری خودرو به خوبی نشان می دهد که با قاعده ای نانوشته مواجه هستیم که از طرف وی و همکارانش بیان نمی شود، اما مبنای اظهارنظرهای آنها است و در تلاش خود برای آزادسازی واردات به آن توجه دارند، بدون اینکه به صراحت بر زبان آورده باشند. 

منطق واجهه انجمن واردکنندگان خودرو با گزاره های:

  1. منوط شدن واردات به صادرات قطعات و خدمات خودرویی
  2. آزادی افراد برای واردات و یا انحصاری شدن آن به شرکت ها مانند دوران نعمت زاده
  3. تعیین سقف قیمتی برای مدل های وارداتی
  4. نوع انتخاب سیاست وارداتی و مکانیسم اثرگذاری بر ارتقا صنعت خودروسازی
  5. عرضه خودرو در بورس کالا
  6. سازوکار رقابتی سازی بازار خودرو

چیست و چرا به طور شفاف توضیح نمی دهند که چه چشم اندازی برای صنعت خودروسازی کشور تصویر کرده اند و چه نوع سیاستگذاری وارداتی می تواند به تحقق آن چشم انداز کمک کند. ظاهرا با یک مساله بسته صنفی مواجه هستیم که نیازمند روشنگری جدی است.

پایان/

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 19542

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 0
      دنبال گاری
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 0
      ای برادر... همه سنگ خود را به سینه می زنند. دولت مالیات می گیرد. بنگاهدار درصد. و .... حتی بعضی قلیل رسانه ها (البته بلانسبت شما) دولت بهتر است ممنوعیت یا آزادسازی کامل نکند. گران ارزان حجم موتور کم یا بالا ممنوعیت یا اجبار نکند درصد نیاز بازار از هر کلاس را بین تولید داخل و واردات مشخص کند. کاتالوگ نشان مشتری دهند هرچی خواست نماینگی اصلی برایش وارد کند.