صنعت خودروسازی نیازمند سرمایه گذاری میلیاردها دلاری است

جواد قلعه تکیزاده معتقد است که صنعت خودروسازی نیازمند سرمایه گذاری میلیاردها دلاری است.

به گزارش تحریریه، دکتر جواد قلعه تکیزاده از مدیران ارشد صنعت خودرو با اشاره به گذار صنعت خودروسازی از خودروهای با پیشرانه های مبتنی بر احتراق درونی به سمت خودروهای با پیشرانه الکتریکی گفت: صنعت خودروسازی در همه جای جهان یک صنعت به شدت سرمایه بر است که بدون سرمایه گذاری های سنگین که فقط از شرکت های بزرگ بر می آید توان رقابت در آنها وجود ندارد که می توان مثال های زیادی را ذکر کرد. هزینه های تحقیق و توسعه بالا، بازاریابی پیچیده، گره خوردن بازارهای جدید با سیاست های کلان دولت ها و شناور بودن سلایق ملت ها مسائلی هستند که حل و فصل آنها از عهده شرکت های کوچک بر نمی آید. 

وی افزود: گروه آلمانی فولکس واگن برای تسریع در توسعه پلتفرم جدید خود معادل نزدیک به یک میلیارد دلار برای ساخت یک مرکز تحقیق و توسعه جدید در ولفسبورگ آلمان سرمایه گذاری می کند که در مقایسه با سرمایه شرکت های ایرانی نشان دهنده واقعیت صنعت ضعیف خودروسازی ایران در مقایسه به نمونه های موفق جهانی است. زیرا تمام شرکت های خودروسازی خصوصی ایران به اندازه 3 میلیارد دلار دارایی ندارند. چه رسد به اینکه بخواهند 1 میلیارد دلار و یا 30 هزار میلیارد تومان برای توسعه یک پلتفورم هزینه کنند. 

این مدیر صنعت خودروسازی ادامه داد: برای موفقیت در صنعت خودروسازی که بتواند مولد باشد نیازمند دارا بودن شرکت های بزرگی هستیم که بتوانند توان مانور بالا در این بازار به شدت رقابتی را داشته باشند، در حالیکه با سیاستگذاری های گذشته با دهها شرکت کوچک مواجه شده ایم که حتی توان یک مونتاژ حرفه ای را به سختی دارا هستند و طبیعتا نمی توانند وارد بازار قطعه سازی و خودروسازی شوند. 

تکیزاده خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که باید حمایت مهندسی شده و در راستای رقابت و بازار، تامین مالی سنگین شرکت های خودروسازی با وام های مناسب، استفاده از دانش ممتاز کشور در بخش های نظامی و سرریز آن به صنعت خودروسازی، ادغام و اتحاد استراتژیک شرکت های داخلی که به صورتی هوشمندانه ترکیب سیاستگذارانه شده باشند برای نجات صنعت خودروسازی کشور یک الزام باشد. 

پایان/

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 19621

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • وطن IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      0 0
      متاسفانه کندذهنی و عقب افتادگی ذهنی مسئولان صنایع خودرو عامدانه می باشد !! در اصل یک فرار رو به جلو می توان نامید اگر قرار باشد هر چیزی را با پول کلان به حرکت درآورد پس تکنولوژی و تجربه و سالیان سال بیت المال و سرمایه های ملت را به جیب زدن ها در کجای این بحث که از میلیاردها دلار سرمایه گذاری صحبت می کنند قرار می گیرد متأسفانه کلیه خطاها را باید بر گردن نبود دستگاه نظارتی و قانونگذاری ( مجلس ) قرار داد که عدم استقلال و وابستگی به پشت پرده ها و مافیای قدرت صنایع و خودرویی راه را برای دلالان و مسئولان فاسد صنایع خودرو هموار گذاشته اند و عدم مجازات تصمیم گران در صنایع خودرو و وزیر صمت و حامیان صنایع فاسد خودرویی این روند فسـاد را تا مرز چپاول جیب ملت کشانیده و به رویه و عرف غیر شرعی تبدیل کرده است . سوال اینجاست آیا این بود دفاع ملت در 8 سال جنگ تحمیلی و این است پاداش ملت با گرانی های افسار گسیخته در صنایع /معادن / حامل های انرژی با درآمد ضعیف ملت و گرانی معیشت در کشور ما خداوند نعمت های فراوانی عطا کرده اما غافل از چند وجدان سالم و خادم
    • اکبر ناظری TR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      0 0
      قطعا سرمایه گذاری در صنعت خودرو قدمی به جلو و منجر به شکوفایی این صنعت میگردد ، لکن مشگل از همین جا اغاز میشود که خودرو سازان سالها ی متمادی صنعت بنگاهداری و املاک را به جای سرمایه گذاری و استفاده از نخبگان مد نظر خود قرار داده اند لذا تا زمانی که این تفکر بر این صنعت حاکم میباشد درب همواره بر همین پاشنه خواهد چرخید . والسلام