اروپا و تحریم متقابل روسیه

تورم در برخی کشورهای اروپایی پس از قطع گاز روسیه به شکل بی سابقه ای بالا رفته است.

به گزارش تحریریه، اگرچه کشورهای اروپایی تحریم های مورد نظر آمریکا را علیه روسیه به اجرا در می آورند اما خود نیز از این اقدام بی نصیب نمانده اند و مسکو هم اقداماتی را علیه برخی از این کشورها به اجرا در آورده است که به تدریج تاثیر آن در کشورهای هدف آشکار می شود.

رسانه های گزارش دادند، تورم دانمارک به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است. داده های رسمی نشان می دهند که قیمت مصرف کننده در دانمارک در ماه می ۷.۴ درصد بیشتر از سال قبل بود که این بالاترین نرخ تورم ۱۲ ماهه ثبت شده در این کشور از سال ۱۹۸۳ است.

اعلام شد این افزایش به دلیل هزینه‌های بالاتر برای برق، انرژی و مواد غذایی رخ داده است.

به گفته «ماتیاس دولروپ اسپروگل»، اقتصاددان ارشد Sydbank دانمارک، متوسط ​​بودجه یک خانواده ۴ نفره در این کشور اکنون ۳۰ هزار کرون معادل ۴۲۶۴ دلار در سال بیشتر از سال گذشته شده است.

این کارشناس اعتقاد دارد در چنین شرایطی اقتصاد دانمارک با دوره‌ های چالش برانگیز و تعیین‌ کننده ای روبرو خواهد شد زیرا مصرف‌ کنندگان باید تصمیم بگیرند از میزان پس‌ انداز خود بکاهند یا آنکه خرید و هزینه های خود را کاهش دهند.

«توره استرامر» اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی دانمارک نیز پیش‌ بینی کرد که افزایش تورم ممکن است در تابستان سال جاری هم ادامه یابد و به اوج خود برسد.

وی تاکید دارد که سرعت کاهش تورم با این حال نامشخص است و به عواملی از جمله شرایط بین المللی و تحولات آینده قیمت انرژی بستگی دارد.

چند هفته قبل بود که روند صدور گاز روسیه به دانمارک قطع شد. این کشور به دلیل امتناع شرکت Orsted (بزرگ‌ترین عمده ‌فروش انرژی برق خود) از پرداخت هزینه تحویل گاز به روبل، مجبور به تحمل چنین تحریمی از سوی مسکو شد.

پایان/

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 19731

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =