ایران و سعودی برای دوستی چه امتیازی می‌دهند؟

فاصله عربستان و ایران برای حل اختلافات از طریق مذاکره با وساطت عراق کم شده و مذاکرات این دو کشور پیشرفت خوبی داشته است اما کارشناسان اعتقاد دارند از سرگیری روابط و تبادل سفیر میان دو کشور به امتیازدهی بسیار از سوی ریاض و تهران نیاز دارد.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهش ها و بررسی های راهبردی «الروابط» عراق در گزارشی با عنوان «الکاظمی و دیپلماسی ثبات منطقه ای» نوشت، پس از سال ها قطع روابط دیپلماتیک و جنگ سرد میان ایران و عربستان، تاکنون 5 دور مذاکره میان این دو کشور در عراق برگزار شده است.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق گفته است فاصله عربستان و ایران برای حل اختلافات از طریق گفت و گو میان دو کشور در عراق کم شده است. مذاکرات این دو کشور به مرحله بسیار پیشرفته ای رسیده است. مذاکرات دیگری هم در جریان است که تاکنون نتیجه بخش بوده اما به دلیل احترام به ماهیت نقش سری عراق در این مذاکرات جرئیات آن را بیان نمی کنیم. 

به نوشته این اندیشکده عراق، قرار است موفقیت مذاکرات ایران و عربستان به میزبانی عراق به از سرگیری روابط این دو کشور منجر شود. اما از سرگیری روابط و رسیدن به مرحله تبادل سفرا میان دو کشور نیاز به امتیازدهی بسیار از سوی ریاض و تهران دارد. زیرا از یک سو تهران، عربستان را متهم به حمایت مالی و سیاسی از گروه های مخالف نظام ایران در داخل و خارج از کشور می کند و از سوی دیگر ریاض هم ایران را به حمایت از گروه های شیعه در منطقه القطیف و دخالت در امور کشورهای عربی متهم می کند.

تفاهم میان این دو کشور در موضع دو کشور تغییرات بزرگی را ایجاد خواهد کرد زیرا به تفاهم رسیدن عربستان با ایران سبب می شود که ریاض نظام سوریه را به رسمیت بشناسد. به ویژه این در شرایطی است که عربستان دیگر مانند گذشته بر روی کنار رفتن «بشار اسد» از قدرت پافشاری نمی کند.

مرکز پژوهش ها و بررسی های راهبردی الروابط در بخش پایانی گزارش خود آورد: بدون تردید تمایل الکاظمی برای موفقیت مذاکرات ایران و عربستان بر روی عراق هم تاثیر مثبت برجای خواهد گذاشت. میزبانی عراق از این مذاکرات دستاوردی مهم برای عراق در سطح روابط منطقه ای است.

Iran-Saudi Arabia talks: Lebanon and Yemen are top priorities | Middle East  Eye

عراق در دوره الکاظمی شاهد گشایش روابط با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای بوده است. او سیاست جدیدی را در پیش گرفت که به واسطه آن از طریق اعتمادسازی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به این کشورها نزدیک شد. همچنین این کشور با برقراری روابط متمایز با اردن و مصر روند اقتصادی جدیدی را در پیش گرفت.

میزبانی عراق از مذاکرات سه جانبه عراق، اردن و مصر هم بیانگر نقش کارآمد منطقه ای بغداد در ثبات منطقه و تحول اقتصادی آن و همکاری مشترک در منطقه با هدف تامین امنیت است. البته نزدیک شدن عراق به کشورهای عربی منطقه به روابط این کشور با ایران زیان وارد نخواهد کرد.

پایان/

۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19825

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =