زدوبند برخی صنایع با خارجی‌ها باعث بی توجهی به دانش بنیان‌ها شده است

معاون سابق وزارت صمت درباره علت عدم ارتباط صنایع و شرکت های دانش بنیان گفت: محصولات دانش بنیان باید به لحاظ کیفی و قیمت قابلیت رقابت را با مشابه خارجی داشته باشند تا انگیزه برای صاحبان صنایع ایجاد شود که از این محصولات استفاده کنند.

به گزارش تحریریه، امیررضا واعظ آشتیانی با بیان اینکه محصولات دانش بنیان هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ قیمت مقرون به صرفه‌تر از مشابه خارجی است، عنوان کرد: علت عدم استفاده برخی از صنایع این است که شبهه دولتی و دولتی هستند. دلیل این مساله هم منافع برخی گروه‌ها، باند و منافع در این صنایع است. برخی از صنایع با زد و بندهایی که با خارجی‌ها دارند و پورسانتی که می‌گیرند به این سمت می‌روند که به دانش بنیان‌ها توجه نکنند. مشابه این مساله را فراوان داشته‌ایم که محصولی توسط دانش بنیان‌ها تولید شده که به لحاظ کیفی و عملکردی بسیار خوب بوده ولی مشابه خارجی با  کیفیتی پایین‌تر و قیمتی پایین‌تر مورد خرید صنایع قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این گروه‌ها و باندها در این کارخانجات به گونه‌ای هماهنگ عمل می‌کنند یعنی هم کنترل کیفی کارخانجات و هم بخش بازرگانی در این مساله دخیل هستند. در واقع رشته‌ای به هم پیوسته هستند که باعث می‌شود منافع شخصی خودشان را به منافع گروهی و سازمانی اولویت بدهند.

واعظ آشتیانی توضیح داد: برخی از این دسته شرکت‌ها با همین روش راه را بر روی دانش بنیان‌ها بسته‌اند. اشکال از اینجاست که نظارت‌ها حلقه مفقوده در کشور ماست. نظارت‌ها و کنترل‌های درون سازمانی و برون سازمانی ضعیف عمل می‌کند و هر کسی هم که احیاناً در مقابل آنها مقاومت داشته باشد به عناوین مختلف آن را حذف می‌کنند تا آن فرد و افراد نتوانند اطلاعاتی را به مراجع نظارتی ارجاع دهند.

وی خاطر نشان کرد: این موضوعی پیچیده است و این رانت و پورسانت‌ها به پتروشیمی خودروسازی‌ها لوازم خانگی محدود نمی‌شود و در صنایع مختلف این کثافت کاری‌ها وجود دارد تا دانش بنیان‌ها مهجور واقع شوند حتی کسانی که سرمایه گذاری در این حوزه‌ها انجام داده‌اند با چالشی مواجه شوند و به نوعی ناامید شوند.

معاون سابق وزارت صمت گفت: بحث نظارت بسیار مهم است و انتخاب افراد پاکدست در کمپانی‌ها و صنایع متعلق به دولت و یا وابسته به دولت بسیار حائز اهمیت است نقطه دیگر که باید برای حل این مشکل به آن توجه کنیم این است که حمایت از تولید داخل باید تبدیل به یک فرهنگ شود ما تا زمانی که این اتفاق حمایتی از دانش بنیان‌ها تبدیل به یک فرهنگ و باور در کشور نشود راه به جایی نمی‌برد کسانی که مسئول می‌شوند باید این باور را داشته باشند که ما به خودکفایی برسیم و به دنبال این باشیم که از ظرفیت‌های داخلی و نخبگان استفاده بهینه داشته باشیم و از منابع و ظرفیت‌های مختلف خوب استفاده کنیم و معنای آن این است که ما نیاز به مدیران مدبر تا به سمت این بروم که از محصولات دانش بنیان که مبتنی بر دانش روز دنیا است به درستی استفاده کنیم و به سمت محصولات کیفی و رقابت‌پذیر برویم.

واعظ آشتیانی خاطر نشان کرد: امروز کشور ما نیازمند این است که تولید دانش کند تولید دانش بسیار پر درآمد است رهبری امسال بر تولید دانش بنیان تاکید کرده‌اند و متولیان امر باید در مقابل این مساله گوش شنوایی داشته باشند امروز ثابت شده که تولید دانش که در نهایت به تکنولوژی منجر می‌شود که اگر درآمد آن را در اختیار مصرف کننده قرار دهیم بیشتر است.

منبع: اقتصاد آنلاین

پایان/

۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 19840

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =