تکرار دوباره بهار عربی در خاورمیانه؟

کارشناسان پیش بینی می کنند کشورهای الجزائر، تونس، مصر، اردن، لبنان و ترکیه به دلیل افزایش سرسام آور قیمت کالاها و تعمیق بحران مواد غذایی شاهد ناآرامی های اجتماعی شوند.

به گزارش تحریریه روزنامه «العرب» چاپ لندن در بخشی از گزارش نوشت، کشورهایی که در سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد انقلاب های بهار عربی بودند از جمله مصر و تونس به دلیل دشواری در دستیابی به غلات و افزایش قیمت مواد غذایی که در نتیجه جنگ اوکراین به وجود آمد با خطر گرسنگی روبرو هستند.  

گزارشی که از سوی شرکت بیمه «الیانز ترید» آماده شده نشان می دهد که ۱۱ کشور که بیشتر آنها در آفریقا، آسیا و منطقه خاورمیانه قرار دارند به احتمال زیاد به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی شاهد ناآرامی های اجتماعی باشند.

شوک افزایش قیمت مواد غذایی برای کشورهایی که وارد کننده مواد غذایی هستند، نگران کننده است زیرا به دلیل جنگ در اوکراین برخی مواد غذایی و غلات کمیاب شده است. این شوک قیمت حتی امکان دارد همانطوری که انقلاب های بهار عربی و اعتراض به شکاف های اجتماعی و فاصله طبقاتی به سرنگونی نظام برخی از کشورهای منجر شد، دوباره باعث سرنگونی برخی دولت ها شود. 

The Legacy of the Arab Uprisings | Council on Foreign Relations

قیمت مواد غذایی هنگام انقلاب های بهاری عربی به میزان ۵۰ درصد افزایش یافت. این در حالی است که قیمت گندم اکنون بسیار گرانتر از سال ۲۰۱۲ و در دوره انقلاب های عربی است. 

این روزنامه نوشت، احتمال دارد کشورهای الجزائر، تونس، مصر، اردن، لبنان و ترکیه به دلیل افزایش مواد غذایی و بحران مواد غذایی به شدت شاهد تنش های اجتماعی شوند. افزایش سرسام آور موذا غذایی ناآرامی های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. اگر تداوم جنگ در اوکراین مانع از ورود گندم به کشورهای عربی شود با توجه به اینکه این کشورها بر روی واردات مواد غذایی از آن منطقه وابسته هستند؛ این موضوع به تظاهرات جدید و بی ثباتی در بسیاری از کشورهای عربی منجر خواهد شد. 

به نوشته العرب، صندوق بین المللی پول در پایان اوریل گذشته نسبت به خطرات وقوع ناآرامی های اجتماعی در آفریقا به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی هشدار داده بود.

«عمرو سیلاسی» مدیر بخش آفریقا در صندوق بین المللی پول شرایط را نگران کننده توصیف کرد. او گفت تونس در میان کشورهای آفریقایی بیشترین زیان را خواهد دید زیرا واردات گندم آن به میزان ۱۵ درصد کاهش یافته است. تاکنون واردات مصر هم به میزان ۱۷ درصد کاهش  یافته است. واردات آفریقای جنوبی هم ۷ درصد کمتر شده است. این اتفاقات در حالی رخ داده است که تونس ۶۰ درصد از گندم مورد نیاز خود را از روسیه و اوکراین تامین می کند.

پایان/

۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 19865

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • محمد IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 0
      ترکیه از کی عرب شده؟