جهان در آستانه درگیری مستقیم روسیه و آمریکا است

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است تحولات در سوریه، اسرائیل و اوکراین نشان می دهند درگیری نظامی مستقیم میان روسیه و آمریکا بیش از هر زمان دیگری محتمل و نزدیک است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت، سه تحول دارای اهمیت بسیار بالا در حال وقوع است. سرزمین های سوریه میدان وقوع دو مورد از این تحولات بود. تحول سوم هم ارتباط مستقیمی با جنگ اوکراین دارد. این تحولات می تواند به درگیری مستقیم میان آمریکا و روسیه منجر شود. 

 نخستین تحول آن است که روزنامه «وال استریت ژورنال» نزدیک به کاخ سفید روز شنبه به نقل از منابع نظامی قابل اعتمادی تایید کرد جنگنده های سوخوی روسیه، حمله هایی را علیه پایگاه نظامی آمریکا «التنف» در مرزهای سوریه، عراق و اردن آغاز کرده اند. این حمله واکنشی به اقدام گروه موسوم به «ارتش کماندوهای انقلاب» ( از گروه‌های مورد حمایت آمریکا در سوریه) بود که در مسیر نیروهای روسی بمب گذاری کردند که به زخمی شدن چند نظامی روس منجر شد.

دومین تحول، حمله موشکی رژیم اسرائیل به فرودگاه بین المللی دمشق بود که جمعه گذشته انجام شد و موجب توقف فعالیت این فرودگاه شد. این حمله سبب عصبانیت روسیه شد. این حمله به این بهانه بود که ایران تجهیزات فناوری جدیدی را برای حزب الله لبنان ارسال می کند. گفته می شود این تجهیزات می‌تواند در آینده برای تبدیل موشک‌های حزب الله به موشک‌های نقطه زن کاربرد داشته باشد. این خطری است که می‌تواند تهدیدات حزب الله علیه سکوهای گازی‏، ایستگاه‌های تصفیه و شیرین سازی آب و همچنین ایستگاه‌های برق رژیم اسرائیل را جدی‌تر کند.

سومین تحول هم آن است که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که قصد دارد ارتش اوکراین را به موشک های «هیمارس» تجهیز کند تا  از آن ها علیه نیروهای روس که حضور پررنگی در منطقه دونباس در جنوب شرق اوکراین دارند، استفاده کند.

به نوشته روزنامه رای الیوم، روسیه به شدت از اقدام رژیم اسرائیل در حمله به فرودگاه بین المللی دمشق عصبانی است و آن را محکوم و سفیر اسرائیل را در مسکو احضار کرده و پیام اعتراض شدید اللحن خود را به وی اعلام داشت. این موضوعی تازه یا برای نخستین بار نیست که روسیه سفر رژیم اسرائیل را احضار می کند. شاید احضار سفیر برای این باشد که مسکو می‌خواست خشم مردم سوریه را کاهش دهد‏. اما موضوع تازه آن است که جنگنده های سوخوی روسیه پایگاه نظامی آمریکایی «التنف» را در سوریه بمباران کرده اند.

درگیری مستقیم کاخ سفید و کرملین

دور از ذهن نیست که بمباران پایگاه التنف آمریکا در سوریه یک هشدار عملی روسیه به دولت آمریکا باشد. روسیه با این حمله خواسته است به آمریکا درباره اجرایی شدن وعده تجهیز ارتش اوکراین به موشک های هیمارس هشدار دهد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تهدید کرد اگر این موشک‌ها در مسیر اوکراین باشند آن‌ها را هدف قرار می‌دهیم و چنین اقدامی را به منزله دخالت آمریکا در جنگ می‌دانیم. این اتفاق می‌تواند سبب درگیری نظامی مستقیم میان دو ابرقدرت شود. مرزهای اوکراین به دقت تحت نظارت روسیه قرار دارند و مسکو در این شرایط در میادین مختلف درگیری، برتری نظامی دارد.

عبدالباری عطوان در بخش پایانی گزارش خود آورد: درگیری نظامی مستقیم میان روسیه و آمریکا در اوکراین و شاید در سوریه بیش از هر زمان دیگری نزدیک است. شاید سفر اخیر رهبران کشورهای اروپایی به کی یف تلاشی برای جلوگیری از این درگیری باشد. رهبران اروپایی در این سفر تلاش خواهند کرد «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین را متقاعد سازند به خواسته های روسیه پاسخ مثبت دهد و در مورد منطقه دونباس که یک پنجم خاک اوکراین است با روسیه کنار بیاید؛ از تلاش برای بازپسگیری شبه جزیره کریمه از دست روسیه چشم پوشی کند و از طرح خود برای پیوستن به ناتو عقب نشینی کند.

«هنری کسینجر» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا همین ایده را در مجمع جهانی اقتصاد در داووس بیان کرده بود. زیرا او بر این باور است که کشورهای غربی در میدان نبرد اوکراین بازنده هستند و باید سیاستی در پیش گرفته شد تا از زیان های این جنگ کاسته شود.

پایان/

۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 19929

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =