اروپا هم آپارتاید اسرائیل را محکوم کرد

یک پارلمان در اروپا «ارتکاب جنایت آپارتاید» از سوی اسرائیل علیه فلسطینیان را محکوم کرد.

به گزارش تحریریه، پایگاه تحلیلی «میدل ایست آی» نوشت، پارلمان منطقه ای کاتالونیا چند روز قبل قطعنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن اسرائیل به خاصر ارتکاب به جنایت آپارتاید علیه مردم فلسطین محکوم شده است. این اولین پارلمان اروپایی است که انجام این جنایت از سوی اسرائیل را مطرح کرده است.

در این قطعنامه اسرائیل متهم شده است که سیستمی را بر خلاف قوانین بین‌المللی و معادل با جنایت آپارتایدی به اجرا در می آورد. 

حزب چپ گرای En Comu Podem در توییتی با استقبال از این قطعنامه عنوان داشت: این مجلس، اولین نهاد اروپایی است که ارتکاب به جنایت آپارتاید علیه مردم فلسطین از سوی اسرائیل را همانطور که در سازمان عفو ​​بین الملل و دیده بان حقوق بشر آمده، محکوم کرده است،

این روزنامه به نقل از «سوزانا سگویا سانچز» نماینده پارلمان کاتالونیا نوشت: این یک لحظه تاریخی است. امروز ما نقض حقوق بشر در فلسطین را آشکارا محکوم می کنیم.

Catalonia recognises Israel 'committing crime of apartheid' against  Palestinians | Middle East Eye

گفتنی است این قطعنامه که در ماه مارس توسط احزاب چپ ارائه شد، از دولت نیمه خودمختار کاتالونیا و دولت مرکزی اسپانیا می‌خواهد که طبق توصیه‌های گروه‌های حقوق بشری عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، اسرائیل را پاسخگو کنند.

این دو سازمان برجسته حقوق بشر در فوریه ۲۰۲۲ و آوریل ۲۰۲۱ به ترتیب به تعدادی از گروه های حقوق بشری پیوستند تا اسرائیل را به عنوان یک مجری آپارتاید معرفی کنند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است که تحریم‌ های هدفمند همچون مسدود کردن دارایی‌ مقامات اسرائیلی که بیشترین نقش را در جنایت آپارتاید دارند در کنار یک تحریم تسلیحاتی جامع علیه اسرائیل، اجرایی کند.

اسرائیل این اتهام ها در گزارش ۲۸۰ صفحه ای عفو بین الملل را نادرست، مغرضانه و یهودستیزانه خوانده است. ایالات متحده و دیگر متحدان اروپایی اسرائیل هم از پذیرش و تایید چنین اعلامیه‌ای خودداری کرده‌اند.

پایان/

۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۳
کد خبر: 19946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =