پیامد جهانی افزایش نرخ بهره در آمریکا

تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش ۷۵ واحدی پایه‌ نرخ بهره با هدف مهار نقدینگی و تورم در بازارها می تواند پیامدهای ناگواری برای اقتصاد کشورهای در حال توسعه به دنبال داشته باشد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «العهد» لبنان نوشت، آمریکا اکنون با شرایط اقتصادی خطرناکی روبرو است. تورم در این کشور به بیش از ۹ درصد رسیده که طی ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. به دلیل پیامدهای اقتصادی، مالی و پولی بحران اوکراین، این نگرانی وجود دارد که اوضاع از این هم وخیم تر شود.

در چنین شرایطی مقامات آمریکا تدابیر گسترده ای را برای مقابله با خطر افزایش تورم در همه زمینه های اقتصادی اتخاذ کرده اند. از برجسته ترین اقدامات، تزریق روزانه حدود ۲ میلیون بشکه نفت به مدت ۶ ماه از ذخایر راهبردی آمریکا به بازار بوده که با هدف جلوگیری از افزایش لجام گسیخته قیمت سوخت صورت گرفت زیرا پیش بینی می شد اگر کاخ سفید این کار را انجام ندهد بهای یک گالون بنزین در برخی ایالت های آمریکا به بیش از ۳۲ دلار می رسید.

همچنین این وضعیت موجب شد بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را ۷۵ واحد پایه‌ افزایش دهد تا بتواند جریان نقدینگی را در بازارها مهار کند زیرا نقدینگی به ویژه دلارهای چاپ شده در دوره کرونا یکی از دلایل اساسی تورم است.  

تارنمای العهد لبنان نوشت، درست است که افزایش نرخ بهره در آمریکا رخ داده اما پیامدهای آن اقتصاد جهانی را فراخواهد گرفت. به طوری که بازارهای مالی و  سهام در جهان از این اقدام تاثیر می پذیرند. همچنین این موضوع بر روی قیمت انرژی، طلا، ارزهای دیجیتال تاثیر خواهد گذاشت.

همچنین این اقدام بر روی سیاست بانک مرکزی کشورهای جهان هم تاثیر می گذارد زیرا بیشتر آنها خود را با سیاست های بانک مرکزی آمریکا همراه کرده اند تا مانع از تاثیر مستقیم حجم بالای نقدینگی و فرار سرمایه گذاران از کشور خود شوند.

در پیروی از این تصمیم آمریکا، بانک های مرکزی سوئیس، انگلیس، استرالیا، کانادا، برزیل و دیگر کشورهای جهان هم نرخ بهره را افزایش دادند تا جلوی خارج شدن ثروت را از کشور خود بگیرند یا اینکه مانع از تبدیل این اموال به دلار شوند. بانک مرکزی کشورهای قطر، عربستان، امارات، کویت و بحرین هم در راستای اقدام بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را افزایش دادند. 

این تارنمای لبنانی درباره تاثیر این تصمیم بانک ها بر روی اقتصاد کشورهای در حال توسعه نوشت، به محض اقدام آمریکا برای افزایش نرخ بهره بانک، سرمایه گذاران جهانی برای دستیابی به دلار شتاب کردند زیرا به دلیل کاهش احتمالی میزان دلار در بازارهای مالی جهانی، قدرت آن افزایش می یابد.

همچنین سرمایه گذاران بزرگ در زمینه اوراق قرضه دولتی در کشورهای در حال توسعه نگران شدند زیرا افزایش نرخ بهره در کمبود دلار در بازارهای کشورهای در حال توسعه نقش خواهد داشت.

علاوه بر موراد فوق در کشورهای در حال توسعه نگرانی هایی درباره خطرات افزایش هزینه واردات به وجود آمد که این موضوع می تواند بر روی قدرت خرید مردم هم تاثیر گذار باشد. افزون بر این، نگرانی های بسیاری درباره افزایش بدهی خارجی در کشورهای در حال توسعه به وجود آمد زیرا افزایش نرخ بهره در آمریکا، بحران دیرکرد در پرداخت بدهی کشورهای در حال توسعه را به دنبال خواهد داشت. 

علاوه بر این به دلیل اثرگذاری افزایش نرخ بهره بر روی بودجه عمومی کشورهای در حال توسعه، ثبات مالی این کشورها تهدید می شود. همچنین احتمال دارد سرمایه گذارانی از کشورهای در حال توسعه به بازارهای آمریکایی فرار کنند. زیرا بانک های آمریکا می توانند با مشوق افزایش نرخ بهره، سرمایه های بیشتری را جذب کنند.

پایان/

۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 19947

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      0 0
      تازه دارند جای پای ایران می گذارند