ترکمانچای روسی خیلی بود، اما ترکمانچای داخلی خیلی هم خوب!

ترکمانچای روسی خیلی بود، اما ترکمانچای داخلی خیلی هم خوب! در سخنان این مقام متنفذ به صراحت بیان شده است.

به گزارش تحریریه، عبدالناصر همتی رییس کل پیشین بانک مرکزی در سخنانی گفته است: سال ۱۳۹۹ که هم‌زمان با پایان دولت ترامپ و اوج فشار آن بر ایران بود، ما مشکل ارزی پیدا کردیم. با مسئولان روسیه صحبت کردیم که خط اعتباری برای واردات گندم و ذرت به ما بدهند که آن‌ها هم قبول کردند. البته، بر اساس قوانین آن‌ها نمی‌توانستند به دولت وام دهند مگر در زمینه پروژه، پس قرار شد به بانک‌های خصوصی اعلام کنند که به ما اعتبار بدهند و دو سال بعد که شرایط بهتر شد، آن را بازپس دهیم. این بانک‌ها گفتند بهره ارزی ۱۴ درصد است که یک‌جور ترکمانچای بود. هم من و هم آقای روحانی مخالفت کردیم.

وام 14 درصد از نظر همتی ترکمانچای است، اما از ایشان باید سوال کرد که نظام بانکی در دوران ایشان؛ و قبل و بعد؛ با چه نرخی به فعالان اقتصادی ایرانی وام می دهد که وام 14 درصدی روس ها در برابر آن ترکمانچای است؟ در عمل با حواشی و کارمزد و ... حدود 27 درصد! البته نه اینکه این وام را بشود به این راحتی گرفت. بلکه باید دم انبوهی از مدیران یقه بسته را هم دید و درصدهایی رد و بدل کرد و به این سادگی ها هم نیست که بتوان وام گرفت. 

وام 14 درصد را در نظام بانکی ایران وام بسیار ویژه و سخاوتمندانه به فعالیت های دانش بنیان، کارآفرینی و ... می نامند که خود رانت مستقلی است و به این سادگی ها به فعالان اصلی نمی رسد. 

اینکه چرا رئیس کل اسبق بانک مرکزی این حقایق را فراموش کرده و یا اهمیتی نمی دهد مایه شگفتی است و در کشوری که نخبگان مدیریتی و تصمیم گیر آن تا این اندازه با مفاهیم شلخته برخورد می کنند، چگونه می توان انتظار داشت اوضاع اقتصادی کشور بهبود پیدا کند. 

پایان/

۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 20041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      1 1
      چرت زیاد می گوید آقای همتی ... اگر قرار باشد روزی دولت روحانی به خیانت متهم و محاکمه شود بزرگترین مدرک محکمه پسند علیه وی همانا به وزارت رسیدن چند نفر از جمله آخوندی و جهرمی و به ریاست بانک مرکزی رسیدن سیف و همتی خواهد بود. باید روحانی پاسخ دهد گه چرا این منصب حساس را به چنین فردی داده است... مانند وزارت یونسنی در دولت سران فتنه
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 0
      وام ارزی با ریالی فرق دارد ببم
    • US ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      2 0
      یکم عقل اگه داشتن که مملکت این نبود ،
    • US ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      1 1
      حاضرن برن از اروپا وام ۲۰٪ بگیرن ولی از روسیه و چین نه ،،، بابا یکی میگرفتی دوتا میدادی کاسبی بلد نیستین بخدا مملکت هم فلج کردین یه بازاری جای شما بود الان مملکت وضعش بهتر بود،، شما اگه بلد بودین که کارمند دولت نمیشدین برای خودتون کار میکردین
    • یه ایرانی IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 0
      ایرانو تقدیم کردن به روسیه و چین دیگه چه قراردادی؟!