تورم را کنترل می کنیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با وجود تحویل خزانه مقروض دولت را بدون استقراض اداره کردیم، برای کنترل تورم با وجود رشد شدید قیمت‌های جهانی برنامه خوبی در حال تدوین و اجراست.

به گزارش تحریریه، مسعود میرکاظمی در خصوص کنترل تورم گفت: سه عامل بدهی های تلنبار شده گذشته، رشد قیمت های جهانی و برخی تصمیمات اقتصادی که بر اساس تکلیف قانونی انجام شده از علل رشد تورم است. دولت سیزدهم زمانی روی کار آمده که نه خزانه خالی بلکه خزانی مقروض و منفی را تحویل گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: در اوایل دولت سیزدهم۶۰ هزار میلیارد تومان در خزانه بدون تخصیص مانده بود، ۵۳۵ هزار میلیارد تومان تعهد خرید اوراق ایجاد شده و ۵۴ هزار میلیارد تومان هم تنها در چهار ماه پایانی دولت قبل از بانک مرکزی استقراض شده بود. یکی از ریشه های تورم چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی است در حالیکه این موضوع خط قرمز ماست و دولت سیزدهم کشور را هشت ماه بدون ریالی استقراض از بانک مرکزی اداره کرد.

به گفته معاون رئیس جمهور، پارسال با تمام محدودیت های مالی و بدهی های گذشته، بودجه عمرانی به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسید. برنامه دولت تقویت تولید و افزایش صادرات است کما اینکه در سه ماه ابتدایی سال تراز تجاری کشور مثبت و صادرات افزایش خوبی داشته است. انضباط بودجه، کاهش هزینه های غیر ضرور و کنترل اضافه برداشت های بانک ها با جدیت دنبال خواهد شد.

پایان/

۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 20042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =