رئیس بانک مرکزی ایران باید در مسکو دوره کارآموزی ببیند

روبل با تداوم افزایش ارزش در برابر دلار و یورو، تحریم های غرب را به سخره گرفته است.

به گزارش تحریریه، ارزش روبل با وجود تشدید تحریم های غرب ادامه دارد. هفته گذشته ارزش روبل در برابر دلار آمریکا و یورو رکورد ۷ ساله را شکست.

تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، داده های معاملاتی در بورس مسکو نشان می دهد که روبل روسیه تا در میانه هفته قبل هم به تقویت خود ادامه داده و ارزش آن در برابر دلار آمریکا و یورو بیش از ۱ درصد افزایش یافت.

ارزش مبادله دلار برای اولین بار از ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ به زیر ۵۵ روبل رسید. یورو نیز در برابر واحد پول روسیه در پایین ترین سطح هفت ساله خود قرار داشت و به زیر ۵۸ روبل در هر یورو معامله شد.

Russia, Iran to Revitalize Banking Cooperation

جایگاه روبل در برابر هر دو ارز ذخیره برتر جهان یعنی دلار آمریکا و یورو در حال تقویت است و صادرکنندگان روسی برای پرداخت مالیات به روبل در پایان ماه ژوئن ارز خارجی می فروشند. انتظار می رود این اوج در ۲۷ تا ۲۸ ژوئن باشد.

 تحلیلگران پیش بینی می کنند که روبل در هفته جاری هم افزایش بیشتری پیدا کند و تا سطح ۵۰ روبل در برابر دلار و ۵۵-۵۶ در برابر یورو تقویت شود.

با این حال، برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که در بلندمدت ارزش روبل ممکن است کاهش یابد. این امر به وضعیت اقتصاد روسیه و به ویژه به فعال شدن واردات بستگی دارد. زمانی که واردات شروع به افزایش کند، تقاضا برای ارز خارجی افزایش می یابد و روبل را از سطوح فعلی تضعیف می کند.

روبل در ماه مارس به دلیل فشار تحریم‌های غرب به پایین‌ترین حد خود سقوط کرد، اما از آن زمان به دلیل کنترل‌های شدید سرمایه توسط بانک مرکزی، افزایش قیمت جهانی انرژی و تقاضای برای پرداخت گاز مسکو، ارزش آن بیش از دو برابر شده است. مسکو کشورهای غیردوست را ملزم کرده است تا بهای تامین گاز طبیعی را به روبل پرداخت کنند.

این موفقیت های بی سابقه و خیرکننده موجب شد تا هفته گذشته، رئیس بانک مرکزی روسیه خواستار لغو بخشی از کنترل‌های سرمایه با هدف تضعیف پول ملی شد، زیرا دولت معتقد است که روبل در حال حاضر بسیار قوی است.

یک روبل قوی می تواند برای بودجه روسیه مضر باشد زیرا دولت درآمدهای قابل توجهی از مالیات بر انرژی به ارزهای خارجی دریافت می کند اما آن ها را به روبل خرج می کند.

پایان/

۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 20046

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 1
      مطمئن باشید خیلی ها در روسیه آموزش دیدن